Mitä tehdä seuraavaksi
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä reilu 6 vuotta, olemme suurimman osan tuosta ajasta asuneet saman katon alla ja menneet mm. kihloihin. Esikoisemme syntyi viime vuonna ja tämän vuoden lopussa syntyy toinen. Kummallakin on vakituinen työpaikka, säännölliset hyvät tulot ja muutenkin meillä on elämän perus asiat hyvin. Ainoastaan asioihin puuttuva, manipuloiva ja töykeä anoppi aiheuttaa kitkaa sekaantumalla asioihin, jotka eivät hänelle kuulu.
Anoppi on suhteen alusta lähtien arvostellut minua, meidän kotia ja muutenkin kaikkea tekemäämme. Minä en pysty huolehtimaan lapsista, en osaa siivota tai pestä pyykkiä, astiat ovat väärissä kaapeissa, suhteemme ei tule toimimaan tulevaisuudessa ja verhot on laitettu eri tavalla kuin hän ne laittaisi. Anoppi vertaa minua entiseen mieheensä (mieheni isään), joka lähti 20 vuotta nuoremman matkaan perustaen perheen tämän kanssa. Tuosta mieheni vanhempien erosta on lähes 15 vuotta aikaa enkä ole silloin edes tuntenut miestäni.
En ole koskaan muodostanut suhdetta anoppiini, sillä hän on heti ensimmäisestä tapaamisesta asti ollut torjuva minua kohtaan, pyöritellyt silmiä yms. kun olen puhunut. Olen 3 vuotta miestäni nuorempi ja tuokin asia tuntuu anoppia häiritsevän ylitsepääsemättömästi. Hän jaksaa edelleen muistuttaa, kuinka ensin pitäisi hankkia koulutus ja työpaikka ja vasta sen jälkeen miettiä seurustelua. Ensimmäisellä kerralla kun mieheni haki opiskelemaan eikä päässyt, oli kuulemma minun vikani kun en antanut miehen opiskella tarpeeksi.
Kun aloimme odottaa esikoistamme, muuttui anopin käytös vielä pahemmaksi. Pitkin hampain mieheni sai onnittelun kertoessaan tulevansa isäksi (anopin ensimmäinen lapsenlapsi). Anoppi jaksaa aina kertoa kuinka lapsemme on virhe, taakka ja kuinka mieheni elämä on nyt pilalla. Odotusaikana anoppi suuttui viikottain milloin mistäkin, kuten esim. siitä että halusimme itse ostaa rattaat lapsellemme. Hän haukkui meidät pystyyn ja sanoi, että turha odottaa lapselle myöhemminkään mitään jos kerran pitää rikasta leikkiä.. Saimme tytön ja hän oli ostanut 3 kestokassillista poikien vaatteita. Sattuneesta syystä nuo vaatteet jäivät käyttämättä ja tällä viikolla saimme haukut siitä kuinka ”on paljon muitakin köyhiä joita voin auttaa kun teille ei mikään kelpaa”.
Valitsimme tyttömme kummeiksi 2 sellaista ihmistä, jotka olivat kiinnostuneita meistä ja tytöstä jo raskausaikana. Anoppi suuttui tästäkin, koska oli olettanut mieheni valitsevan kummeiksi omat veljensä. Hän sanoi, että hänelle on turha kutsua lähettää koska ei aio paikalle ilmaantua, hän ei kuulemma tunne poikaansa ja on erittäin vihainen ja pettynyt. 2 päivää myöhemmin anoppi laittoi viestin ilmoittaen, että totta kai hän on tulossa ristiäisiin, oli vain ollut vähän vihainen ja pyysi anteeksi syyttäen meitä käytöksestään.
Vuosien varrella hän on aina suuttuessaan vedonnut siihen, että hän vain on sellainen. Lähes jokaisen raivo-viestin lopussa on teksti, kuinka hän ei elä enää kauaa, kuinka hänestä ei tarvitse välittää, kuinka hän on aina miehelleni kaikkea ostanut (pyytämättä) yms. Mieheni laittoi hänelle tällä viikolla viestiä siitä, kuinka toivoisimme että ennen kuin ostaa vaatteita/leluja yms. lapsillemme, kysyisi ensin. Tuolloin hän sanoi, ettei aio kummallekkaan lapselle ostaa mitään, koska on paljon muitakin köyhiä joita hän voi auttaa. Hän kertoi myös olevansa kovin huolissaan miehestäni kun meille on toinen lapsikin tulossa, sanoen vielä ”no hän hoitaa lapset ja koiran, hänhän niitä on kai enemmän halunnut, sinulle se ammatti tärkein.”
Ihan sama mitä mieheni hänelle sanoo, hän ei nää omassa käytöksessään mitään vikaa. Minuakaan hän ei kuulemma koskaan ole arvostellut, koska ei edes kuulemma tunne minua. Hänestä ei pidä välittää, mutta silti kun emme toimi hänen tahtonsa mukaan hän suuttuu. Aina vika on muissa ihmisissä. Samaan aikaan kun hän haukkuu lapsiamme, hän kertoo kuinka totta kai milloin vain ottaa ”isoäidin kullan” hoidettavaksi mutta tuollaisen käytöksen jälkeen se jää vain haaveeksi.
Onko muilla ollut samanlaisia anoppeja tai appeja? Mitä pitäisi tehdä?