Mitä päihderiippuvuuden ja masennuksen jälkeen?
Olen naimisissa oleva 47 vuotias kahden lapsen isä. Lapset ovat 11 ja 9 vuotiaita. Sekä puolisoni että minä käymme töissä ja talous on kunnossa (omistusasunto, auto, lapsilla hyvät harrastukset, ulkomaanmatkoja, yms).
Oma lapsuuteni oli lievästi sanottuna epätavallinen. Isää voisi lähinnä luonnehtia psykopaatiksi tai sosiopaatiksi (tuomittu lapsen raiskauksesta, pahoinpiteli perhettään sekä henkisesti että fyysisesti, alkoholiongelmainen, pakonomainen pettäjä) kun taas äiti on täysin nujerrettu, hyväuskoinen idiootti, joka vielä sen jälkeen kun isä heitti hänet ulos heidän yhteisestä kodistaan, jaksoi palvoa ja rakastaa ”ihanaa ja kaunista” ex-miestään.
Vanhempien antamat elämän eväät eivät olleet parhaat mahdolliset ja jälki on ollut sen mukaista. Takana on vuosia kestäneitä jatkuvia masennuskausia ja päihteiden väärinkäyttöä.
Olen kuitenkin osannut hakea apua ja pahimmat ongelmat on ratkaistu. Tie on ollut melko pitkä: a-kliniikka, aa-ryhmät, Lyömätön linja, Miessakit, Irene Kristerin ryhmäterapia, seurakuntien KRITO-ryhmä, kunnan, seurakunnan ja yksityinen parisuhdeneuvonta, yksityinen ja kunnan järjestämä terapia, ym.
Ainakin suhde alkoholiin on selkeytynyt, olen raitis. Myös lapsuuden traumat on mielestäni käsitelty, enkä usko, että niitä kannattaa sen enempää tonkia.
Ongelmana onkin nyt: miten tästä eteenpäin? Raitistumisen myötä kaikkosivat tietenkin kaikki juomakaverit, muita ystäviä ei ollutkaan. Lapsuudenkodissani en koskaan nähnyt muuta aikuisten välistä kanssakäymistä kuin ryypiskelyä, eli en itsekään oikein osaa muuta. En kuitenkaan jaksa käydä AA-ryhmissä enää kun kerran olen raitistunut.
Elämä on yksinäistä, sukulaisten (sekä omat että vaimon) kanssa ovat välit menneet poikki. Uusien ihmiskontaktien solmiminen tuntuu hyvin vaikealta. En ole erakko, kaipaan seuraa mutta sosiaaliset taidot puuttuvat lähes kokonaan. Onko muita samassa asemassa? Löytyykö ryhmiä, joissa aikuiset sosiaalivammaiset opettelevat ihmisten tavoille?