Uutena jäsenenä haluan minäkin avata keskustelun oman elämäni kertomuksella.
Olen joutunut puolisoni pahoinpitelemäksi useita kertoja yhteisen 10 vuoden taipaleen aikana. Olen joka kerta keksinyt hyvän selityksen hänen käytökselleen ja antanut anteeksi. Olemme myös sopineet, että seuraavaa kertaa ei tule. Sitten tilanne kärjistyi ja hankin salaa asunnon (omistussellaisen). Se meni vesivahingon myötä (en ennättänyt edes muuttaa). Taistelimme yhdessä sen asuntokaupan kumoon, koska tässä vaiheessa jouduin tietysti tunnustamaan tekemiseni.
Tuon jälkeen kävimme mielestäni todella rakentavan ja syvällisen keskustelun meidän suhteestamme ja uskoin, että nyt kaikki muuttuu paremmaksi…. puoli vuotta myöhemmin minulla oli puukko kurkulla hänen hermostuttuaan. On tullut imurin varresta, nyrkistä jne. Viimeisin pahoinpitely tapahtui pari kuukautta sitten, kun mies oli ollut ravintolassa ja krapulassa hän sitten suivaantui, kun ilmoitin hänellä olevan fritsuja kaulassa. Hän löi nyrkillä, nakkasi vesipullolla ja kun lähdin autolla pakoon, hän soitti minulle perään ja kysyi, olisiko kiva kuolla siten, että hän polttaa minun kasvoni…
Nyt olen hankkinut vuokra-asunnon, jonne olen pikkuhiljaa kantanut tavaroita. Nyt mies tietää sen, mutta edelleen olen täällä saman katon alla kuuntelemassa, kuinka hän nyt on saanut silmänsä avattua. Hän on luvannut hakea ammattiapua väkivaltaisuuteen ja vannoo rakastavansa. Hän vannoo että nyt kaikki muuttuu, eikä halua että perhe hajoaa. Hän anelee minua irtisanomaan asunnon. Hän itkee ja rukoilee jäämään.
Mitä siis minun tilassani tekisit? Järki sanoo toista, tunteet toista. Olenko minä vielä velvollinen antamaan mahdollisuuden? Pelottaa lähteä, mutta pelottaa myös jäädä.
Olen muuttunut kylmäksi, väsyneeksi ja tahdottomaksi. En jaksa ehdä ratkaisevia siirtoja. Haluaisin jostain tukea ajatuksilleni ja tuntemuksilleni, vaikka tiedän kyllä, että lähteminen on ehdottomasti paras ratkaisu. Mutta mistä voimaa, kun kaikki on käytetty?