Mistä apua ja miten toimin?

Mistä apua ja miten toimin?

Käyttäjä joska93 aloittanut aikaan 15.10.2012 klo 11:20 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä joska93 kirjoittanut 15.10.2012 klo 11:20

Hei, olen nuori äiti ja minulla vuoden ikäinen lapsi, avopuoliso ja koira. Toinen lapsi tulossa kevät-talvella ja asiat on todella huonosti. Mies ei jaksa oikein osallistua arkeen, hän on masentunut ja olen itsekkin kyllä. Hän jäi töistä pois masentumisen takia muttei hae apua. Hän nukkuu pitkään ja valvoo myöhään enkä jaksais yksin aina aamusta lähtien pyörittää tätä arkea. Rakastan lastani enemmän kuin mitään muuta mutta en jaksa olla tämmösessä parisuhteessa missä on ollut vaikeaa jo monen monta kuukautta. Rakkautta ei enää ole eikä keskustelutaitoa löydy enää kummaltakaan. Olisin jo eronnut ja muuttanut pois yhteisestä kodista mutta siihen tarvii rahaa ja apua. Minulla ei ole ystäviä eikä perhettä niin että saisin jostain rahallista tai muuttamisapua. Luottotietonikin ovat menneet, enkä saa asuntoa mistään. Olen sanonut miehelle monesti että haluan erota mutta säälin häntä koska pelkään että hän sortuu kokonaan meidän lähdettyä uuteen kotiin. Hän on sanonut että lapsi tulee asumaan hänen kanssaan, etten minä saa lasta luokseni asumaan, vaikka onhan se naurettavaa että sanoo niin koska olen huolehtinut lapsesta alusta lähtien. Pelottaa kun se tilanne tulee eteen että lähdemme mahdollisesti uuteen kotiin, miten koiran käy? Tietysti siinä tulee lastenvalvojalla käyntejä ja sovitaan asioista mutta ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. En tiedä miten osaan elää yksin mutta ei tee lapselle hyvää katsella joka päivästä masentelua ja riitelyä. 😭

Käyttäjä veetee kirjoittanut 17.10.2012 klo 22:48

Hei Joska93!

Ota heti yhteyttä omaan neuvolaasi, kuntasi/kaupunkisi sosiaalitoimistoon tai perheneuvolaan. Sinä ja lapset tarvitsette nyt apua, kuulostaa siltä, että et yksin selviä tuosta kaikesta! Rohkaise mielesi ja soita heti huomenna! Ammattilaiset em. paikoissa ovat sinua varten ja osaavat sinua auttaa! Voimia kovasti tilanteeseen! 🙂

Käyttäjä Lunanthis kirjoittanut 18.10.2012 klo 09:11

Hei!

Soita perheneuvolaan tai neuvolaan. Ihan mihin tahansa, josta tota asiaa aletaan purkamaan. Ei tuolla tavalla voi elää pitkään, jossain vaiheessa pohja tulee vastaan. Nyt kannattaa jo toimia ennenkuin kaikki voimat on loppu. Meillä vähän samanlaista ollut, mutta meillä uusioperhekuviot ja nyt yhteinen vauva sitten miehen kanssa. Eli ymmärrän tavallaan tilanteesi kyllä! Soitin perheneuvolaan ja sain sinne ajan meille ja ollaan kerran nyt käyty alkuarviossa ja toinen aika on vielä edessä tätä arviota. SInne on kyllä parin kuukauden jono, ainakin täällä Helsingin alueella on, mutta älä sitä nyt mieti. Soita sinne. Siellä autetaan varmasti! Ja jos ei tämäkään auta niin sitten lähdette lasten kanssa. Kyllä sinä pärjäät. Rankkaa se tulee varmasti olemaan, mutta kyllä asiat aina järjestyy. Äläkä murehdi liian pitkälle. Koita ajatella yksi etappi kerrallaan. Ja kuuntele itseäsi. Täällä Helsingissä ainakin voi kaupungin asuntoja hakea vaikka olisi luottotiedot mennytkin, se ei ole este. Ja varmaan on muitakin paikkoja jotka eivät ole niin tarkkoja kunhan esim. takuuvuokran maksaa. Sossukin voi sen myöntää jos ei itsellä ole varaa.

Koita jaksaa ja ala nyt jo toimimaan. Se ei ole häpeä vaan fiksua nyt sinun tilanteessasi, täytyy sinun ajatella itseäsi ja lapsiasi.

Käyttäjä joska93 kirjoittanut 21.10.2012 klo 12:01

Hei, kiitos teille vastauksista. Olen miettinyt asioita paljon ja varaan ajan ainakin sosiaalitoimistoon ja tiedustelen että minkälaista apua voisin saada. Mies ei varmaan halua lähteä perheneuvolaan sen takia kun on eksänsä kans käyny siellä ja lastenvalvojilla ja hän sanoikin kerran minulle ettei enää ammattilaisten luo lähde, tiedä sitte mikä syynä ettei apua tarvi mutta minäpä en sitä mieti, kai siellä perheneuvolassa yksinkin voi käydä. Kiitos rohkaisusta, ei tänne varmaan ketään ikävän olon takia anneta kuolla ja eteenpäin sano mummo lumessa.