Minussa on narsistin piirteitä
En voi sanoa ”minä olen narsisti.” En voi myöskään sanoa ”Minä en ole narsisti.”
Olen kasvanut perheessä, jossa alkoholi näytteli suurta roolia. Isä, joka joi, ja raivoraitis äiti, joka huusi siitä isälle joka ilta. Minä ainoana lapsena jäin tuon pelin pelinappulaksi, jota käytettiin avioerokeskustelujen kiristysvälineenä, syynä tai tekosyynä olla ottamatta avioeroa, panssarina väkivaltaa vastaan (”Nyrkki pois, lapsi näkee!”). Samalla muistan nämä samat vanhemmat rakastavina ihmisinä, jotka halusivat lapselleen parasta, silloin kun riitelyltään muistivat ja ehtivät.
Jälkeenpäin alan huomata, että äidilläni on ollut narsistisia piirteitä lapsuudestani saakka. En uskalla sanoa myöskään, että ”äitini on narsisti”, sillä olen lukenut narsistin lapsista niin paljon karmeampia tarinoita kuin omani on. Mutta voin käsi sydämellä sanoa, että jälkeenpäin näen manipuloinnin ja marttyyriuden.
Minä opin nopeasti lapseksi, joka kulki koko ajan kuvainnollisesti varpaillaan, ettei aiheuttaisi draamaa kotona. Minulta vaadittiin todella paljon töitä koulun eteen. Edes 9 ei ollut hyvä arvosana kokeesta, vaan silloin katsottiin, että missä oli mennyt vikaan ja mitä en osannut. Lapsena muistan, kun pyysin päästä yökylään, että minut ”kiristettiin” jäämään kotiin sen varjolla, että jos lähtisin pois, voisi äiti saada isältä nyrkistä. Teininä minua laitettiin kotiarestiin sen vuoksi, kun en kuulemma ollut tervehtinyt yhtä naapureistamme. Kuuleviin korviinsa äitini ei ottanut, kun sanoin, että tervehdin aina naapureita, mutta en ehkä ollut tunnistanut uutta autoa ja siinä istuvia naapureita. Jälkeenpäin huomaan, että koska isäni juomista äiti ei voinut kontrolloida, hän otti minut hampaisiinsa, jotta sai jotakin kontrolloitavaa. Hänen kanssaan ei voi olla eri mieltä, koska hän on aina oikeassa ja sitä mieltä, että muidenkin pitäisi olla samaa mieltä.
Nykyään äitini asuu toisella paikkakunnalla ja pidämme yhteyttä harvakseltaan. Hän ei ole muuttunut juurikaan; eniten hänellä on pahaa sanottavaa ulkonäöstäni, puolisostani, työstäni, tavastamme kasvattaa lapsia sekä asettaa itsensä aina marttyyrin asemaan. Annan hänen kuvitella, että hyväksyn kiltisti kaiken hänen sanomansa ilman, että sanon hänelle vastaan yhtään mistään. Mutta sanon kaiken mielessäni ja taputan itseäni olalle, kun onnistun välttämään konfliktin. Näiden tapausten jälkeen itken hieman yksikseni kotonani, onnittelen itseäni siitä että olen saanut otettua näinkin paljon etäisyyttä äitiini, ja kerron itselleni olevani parempi kuin se, mitä minulle kerrotaan. Ja olevani parempi kuin äitini.
Nyt, äitinä, huomaan kumminkin kauhukseni, että löydän myös itsestäni narsistin piirteitä. Ajattelen, että ne ovat tulleet siitä, että lapsena minulla ei ollut lupa puhua omalla äänelläni, haluta mitään itse tai itselleni, olla oma itseni. Minun odotettiin olevan toisen henkilön jatke, tehdä tämän henkilön tahdon mukaan. Ja sitä yritin parhaani mukaan toteuttaa välttääkseni konfliktit. Samalla olin myös tavallinen nuori, joka kapinoi vanhempaansa vastaan, haluaa tehdä omia, nuoruuteen kuuluvia, välillä hullujakin juttuja. Kapinoin, kuten lähes kaikki teinit. Sain kuulla, että olin huono, huonompi kuin äitini työkavereiden lapset, mahdottomampi, vaikea. En muista koskaan, että äitini olisi pyytänyt minulta anteeksi. Hän ei vain voi sanoa sitä sanaa.
Äitinä huomaan, kuinka helppo pientä, äidistään riippuvaista lasta on narsistin käyttää valtansa tuntemiseksi. Kun olen kiukkuinen miehelleni, maailmalle, työlleni tai jollekin ihan muulle kuin lapsilleni, saatan silti purkaa kiukkuni lapseen sanomalla rumasti hänelle, joka pahoittaa mielensä ja alkaa itkeä. Mikä vallantunne! Kasvatusoppaiden toitottamaan jämäkkyyteen nojaten saatan kieltää lastani tekemästä jotain erittäin vaaratonta ja mitätöntä, jonka hyvin voisin sallia, mutta en vain halua antaa periksi sillä seurauksella, että lapsi alkaa itkeä ja minä vain jatkan jankuttamista, että ”sanoin jo ei ja sinä tottelet silloin sitä, tajuatko?” Taas, mikä vallan tunne!
Mutta enhän minä halua lapsilleni samanlaista lapsuutta kuin minulle! Miksi ihmeessä käyttäydyn noin? Minä en halua, että heidän on kuljettava varpaillaan ja että aikuisiällä he haluavat olla mahdollisimman vähän äitinsä kanssa tekemisissä. Minä haluan, että lapseni ovat lapsia ja että he saavat näyttää koko tunteidensa kirjon vanhemmalle ilman pelkoa, että heitä vähätellään tai torutaan sen vuoksi.
Kuvailemani tapahtumat ovat yksittäisiä, eivätkä ole toistuneet. Minä itse olen reagoinut omaan tapaani toimia, ja haluan päästä eroon näistä narsistisista piirteistä, joita itsestäni olen löytänyt. Päässäni liikkuu paljon kysymyksiä ilman vastauksia: mikä olisi minulle paras tapa toimia? voinko saada jostain tukea? Jos hankin itselleni terapia-apua, voivatko he ilmoittaa tästä lastensuojeluun? Sillä narsistin piirteet ovat lieviä ja olen itse huomannut ongelman, voinko päästä ongelmasta ulos itsetutkiskelun avulla, ilman ammattilaisen apua?
Kiitos kun luitte. Kiitos jo etukäteen, että otatte huomioon, että minua on koko elämäni vähätelty ja rajoitettu. Tarvitsen ennemmin tukea ja ystävällisiä sanoja kuin kritiikkiä.