Minun eroni - mitä tapahtui?
Hei,
Päätin tulla tänne kirjoittamaan omasta eroprosessistani, koska toivon että se voisi minua auttaa. Olen päälle kolmekymppinen nainen pääkaupunkiseudulta. Suhde, joka loppui pari kuukautta sitten, kesti vain puolitoista vuotta (tästä reilut puoli vuotta yhdessä asuen), mutta on ollut minulle todella vaikea. Tärkein syy varmastikin on se, että olin niin vahvasti sitoutunut ajatukseen, että olen vihdoin löytänyt sen miehen, jonka kanssa haluan viettää lopun elämääni ja perustaa perheen. Kutsun häntä vaikkapa nimellä A tästä lähtien.
Olimme olleet matkalla lämpimässä kaksi viikkoa ja työviikko alkoi heti loman jälkeen. Kaksi päivää matkan jälkeen olin illalla kotona leipomassa ja odottamassa A:ta palaavaksi työvuorostaan – olimme puhuneet vain paria tuntia aikaisemmin käytyäni kotimatkalla häntä töissä tervehtimässä, että menisimme yhdessä ruokakauppaan hänen töidensä päätyttyä. Olin aamulla pussannut häntä ennen töihin lähtöä sata kertaa ja sanonut, että rakastan häntä niin, niin paljon – tänään vihdoinkin pääsemme illalla halimaan. Kun A sitten illalla astui kotiovestamme sisään, hän sanoi että meidän täytyy nyt puhua. Menimme olohuoneeseen istumaan, ja A kertoi, että hän ei enää pysty olemaan suhteessamme ja että meidän on erottava. Hän oli lomamatkallamme katsellut minua kun nukuin, ja ajatellut, että tässä vaiheessa suhdetta, tämän ikäisinä kun olemme, hänellä täytyisi olla sellainen olo, että tuon ihmisen kanssa haluan naimisiin ja perustaa perheen. Minun kanssani hän ei vain saanut tätä tunnetta, vaikka paperilla kaikki on hyvin. Itkin, enkä jotenkin osannut oikein sanoa mitään muuta paitsi, että älä tee tätä, meillä on niin paljon potentiaalia…pyysin, että voisimme vielä keskustella asiasta, ja miettiä rauhassa. A oli lähdössä kodistamme kaverinsa luo. Hän sanoi, että voimme toki keskustella, mutta hänellä ei ole motivaatiota yrittää kanssani uudelleen ja minun ei pitäisi odottaa mitään. Jostakin syystä hän myös tuolloin sanoi, että oli miettinyt, että kertoisimme eron olleen yhteinen päätös. Sitten hän lähti. En pystynyt nukkumaan, menin aamulla töihin ja kun en voinut pidätellä itkua, minut lähetettiin työterveyden kautta kotiin.
Parin päivän kuluttua päätin lähteä käymään äitini luona, sillä minusta tuntui, etten voinut olla yksin kotona. Pyysin A:ta ennen sitä käymään, että voisimme puhua. Hän tuli ja heti oven avattuaan ilmoitti, että hänestä tuntuu ikävältä keskustella kanssani, sillä hänet on niin helppo puhua kaikenlaiseen ympäri. Sanoin hänelle, että meidän täytyy puhua käytännön asioista – asunnosta, yhdessä hankituista huonekaluista. A totesi, että koska asunto on hänen nimissään vuokrattu, minun tulee etsiä asunto. Hän myös sanoi, että haluaisi pitää huonekalut ym. ja voi maksaa minulle niistä osuuteni takaisin. Voisimme käyttää A:n tuttavan autoa seuraavan viikon aikana muutossa. Sanoin hänelle, että yritän parhaani, että löytäisin uuden asunnon pian, mutta en mitenkään pysty lupaamaan nopeaa aikataulua. Haluaisin myös, että mieluummin jakaisimme huonekalut tasapuolisesti ja sitten laskisimme hankintaosuuksista, kumpi on velkaa kummalle. Sitten sanoin A:lle myös, että ymmärrän, että minun puoleltani oli epäreilua eroiltanamme sanoa, että haluaisin meidän vielä harkitsevan ja miettivän asiaa – sanoin, etten halua enkä voi häntä siihen pakottaa. Sitten yhtäkkiä A totesikin, että jos kuitenkin ajattelisimme asiaa viikon ajan emmekä näkisi tuona aikana. Tietenkin suostuin.
Ollessani äitini luona etsin netin kautta vuokra-asuntoja, ja palattuani kävin katsomassa muutamaa. Yksi olikin hyvä. Viikko kului, ja A tuli jälleen kanssani puhumaan. Hän sanoi, että on miettinyt, haluaako sittenkään minun lähtevän – entä jos yrittäisimme uudestaan? Syöksyin riemuissani hänen syliinsä, mutta se oli jotenkin virhe. Hän jotenkin jähmettyi. Nukuimme yöllä vierekkäin. Aamulla kerroin hänelle, että olen löytänyt ihanan asunnon, voisimme muuttaa sinne yhdessä ja aloittaa alusta. A totesi, että se olisi kuin elokuvasta, mutta tämä ei tunnu oikealta sittenkään. Sitten hän taas lähti.
Minulla oli edessäni työmatka. Jaksoin siellä yhden päivän kerrallaan jotenkin. Ennen matkaa kävin kirjoittamassa uuden asunnon vuokrasopimuksen ja sain avaimet. Matkan jälkeen sain vuokrattua pakettiauton kahden päivän päähän ja pakkasin joka ikisen hetken, mitä en töissä ollut. A oli nukkunut kodissamme matkan ajan, ja kun palasin, hän totesi minulle että sinä ja lemmikkisi voisitte painua täältä, tämä on hänen kotinsa ja häntä ahdistaa. Olin vain hiljaa, en pystynyt sanomaan mitään. Hieman myöhemmin kävin sanomassa hänelle, että olen pahoillani, mutta olen todella yrittänyt parhaani olla mahdollisimman nopea poismuutossa, mutta työmatkan vuoksi en voinut tehdä sitä edellisellä viikolla. Eroillasta oli tuolloin kulunut vain reilut kaksi viikkoa ja se miksi tätä korostan, käy ilmi myöhemmin.
Sitten muutin pois. Siitä on nyt puolitoista kuukautta. Ei ole ollut päivääkään tai ehkä hetkeäkään, etten ole ajatellut A:ta ja eroamme. Vain kaksi päivää muuttoni jälkeen A soitti, voisiko tulla käymään katsomassa uutta asuntoani. Sanoin, että toki se käy. Hän jutteli kodin hankinnoista ja siitä, että hänellä olisi tuttavansa auto käytössä – ehkä haluaisin, että roudaisimme minulle myös jotakin? Niinpä parin päivän päästä kävimme ostoksilla. Tarjosin A:lle kiitokseksi ruuan, ja ravintolassa syödessämme hän kysyi, olenko puhunut erostamme jonain muuta kuin yhteisenä päätöksenä? Sanoin, että jutellaan myöhemmin luonani, mikä päättyi sitten katastrofiin. Kerroin hänelle, että olen kertonut erostamme hänen päätöksenään, koska en itse ole missään vaiheessa halunnut erota. A sanoi siihen, että ehkä ero oli alunperin hänen päätöksensä, mutta siitä on tullut yhteinen päätös, kun muutin pois. Sanoin, että en minä ole halunnut eroa enkä muuttaa pois, mutta ei minulla ole ollut mielestäni vaihtoehtoa – en minä vain voi yksin päättää, että en eroa, ja hänhän itse olisi halunnut että olisin muuttanut pois vielä nopeammin. A sanoi siihen, että miten tästä voisi enää yrittää mitään? Mitä pystyisi tekemään, sillä hänestä tuntuu, ettei mitään ole tehtävissä. Minä kysyin, että pystyisikö hän tarkemmin erittelemään, miksi ja milloin hänen tunteensa minua kohtaan katosivat. A sanoi, että hän oli jo syksyllä ennen silloista lomamatkaa ajatellut, että jättää minut sen jälkeen – mutta oli sitten ajatellut, että ehkä hän vielä katsoo tilannetta. Jo sitäkin ennen kesällä muuttaessamme yhteen hän oli ajatellut, että se on uhkapeliä, mutta niin kai se aina on. Yhdeksi mahdolliseksi syyksi tunteiden katoamiseen hän mainitsi, että minun päältäni on niin helppo kävellä, että en pidä puoliani tarpeeksi. Pyysin esimerkkiä, ja hän kertoi kerrasta, kun olimme teatterissa ja eräs mies väitti varanneensa koko eturivin kavereilleen – ja minä olin vain kohauttanut hartioitani ja sanonut, että mennään istumaan muualle. Reaktioni esimerkkiin oli, että pyöräytin silmiäni ja sanoin, että tämäpä valaisee paljon – mistä seurauksena tietysti A lähti ovet paukkuen pois todeten, että tämä oli nyt kaikki sitten tässä, jos suhtaudun häneen tuolla tavalla.
Sittemmin A on soittanut pari kertaa, viimeisimmän kerran reilu viikko sitten. Hän kertoi, että hän on kerännyt joitakin minulta jääneitä tavaroita, ja voisimme jutella kun kävisin ne hakemassa. Ehdotin ajankohtaa ja hän suostui. Kyseisenä päivänä soitin hänelle kertoakseni, että olisin nyt tulossa, mutta hän ei vastannut. Soitin puoli tuntia myöhemmin, ja sitten lähetin vielä tekstiviestin. Tunnin päästä sovitusta tapaamisajasta häneltä tuli viesti, että hän oli ollut nukkumassa ja kävisikö jokin toinen kerta. Tulin jotenkin niin surulliseksi – ja ensimmäistä kertaa myös vihaiseksi – koska en voinut olla ajattelematta, että näinkö vähän minun näkemiseni merkitsee? Lähetin vain viestin, että katsotaan sitten jokin toinen kerta.
Tässä kohtaa siis olen menossa. Jokaikinen pienikin yksityiskohta pyörii mielessäni ja saa kaikenlaisia merkityksiä, kuten varmasti ylläolevasta tekstistä näkee. Tunnen monesti olevani todella lapsellinen. Suhteemme aikana näin monesti unia, joissa olimme A:n kanssa eronneet – ja kun aamulla heräsin painajaisesta, olin sanoinkuvaamattoman iloinen, että se ei ollut totta. Nyt se on. Järjellä tiedän, että emme voi enää palata yhteen tämän kaiken jälkeen, vaikka kävisi niin että myös A sitä haluaisi. Jotenkin on tapahtunut puolin ja toisin henkisesti liikaa, eikä sitä voisi unohtaa. Olen itse käynyt syksystä saakka juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan luona, ja se auttaa tavallaan (ja olen siitä äärettömän kiitollinen) mutta joskus tuntuu, että sillä ei ole ollut mitään vaikutusta minuun – siis että saisin itseni tulemaan jotensakin ”paremmaksi”. Niin – olen tosiaan syksystä saakka käynyt hoitajan luona, sillä minulla on ollut ahdistava olo ja luulin sen oikeasti liittyvän töihin tms. Näin jälkikäteen on ollut liiankin helppo todeta, että vaikka päällisin puolin kaikki on ollut parisuhteessa A:n kanssa hyvin, olen jotenkin aistinut että niin ei ole.
Viime käynnillä hoitaja kysyi, missä on minun vihani – miksi en ole vihainen? Mutta ei minulla ole vihaa vaan vain ahdistava lamaannus, sillä ajattelen kaikesta lopulta niin, että menin itse pilaamaan suhteen. Että minulla oli kaikki mahdollisuudet, joka hetki, mutta mokasin. Tässä pääsiäisenä olen miettinyt, että se on lopputulema – ja minun pitää se hyväksyä. En haluaisi olla yksin, mutta joudun nyt miettimään, onko minusta olemaan kenellekään kumppaniksi. A kuvasi minua etäiseksi ja ilottomaksi ja kertoi miettineensä, olenko autistinen. En itse tunnista tuosta kuvauksesta itseäni, mutta olin kai A:n seurassa sellainen. Halusin niin kovasti, että suhteemme onnistuu ja yritin tehdä kaikkeni, mutta ahdistuin, kun minusta tuntui että A ei jotenkin…niin, mitä? Hän monta kertaa nimenomaan sanoi, että olen aina liian etäinen, mutta kun yritin olla läheinen – en tiedä, mitä tapahtui. Kerran hän kertoi esimerkkinä, että hänen eksällään oli tapana soitella hänelle työpäivän aikana monta kertaa. Niinpä otin asiakseni soitella hänelle seuraavana päivänä ja sitten iloisesti pyysin, että hän voisi vuorostaan soittaa monenmonta kertaa minulle seuraavana päivänä. Hän ei soittanut kertaakaan, vaan totesi, ettei hänellä ole sellaista työtä että hän voisi koko ajan soittaa. Tuntuu taas jotenkin väärältä kertoa tällaisia esimerkkejä, sillä en halua tästä kirjoituksesta sellaista, että mustamaalaan A:ta ja siltähän se nyt kuulostaa. Kai yritän ennemmin puolustella itseäni siitä, miksi en pystynyt enempään. Tiedän sydämessäni, että A ei ole mitään pahaa tarkoittanut sanomisillaan ja tekemisillään, ja minä itse olen ollut väärässä ahdistuessani niistä. A on koko ajan sanonut, että hän vain on rehellisesti sellainen kuin on. Hyvä esimerkki reagoimistavastani on tämä viimeinen, tapaamisemme ohi nukkuminen – ei A ole mitään pahaa tarkoittanut, mutta siitä huolimatta minusta tuntuu pahalta. Kuten muissakin tällaisissa tapauksissa, kun olen hänelle tunteistani kertonut, tajuan itsekin olevani typerä.
Tällaista siis. Haluaisin yrittää ymmärtää, miksi minusta tuli tuossa suhteessa harmaa hyytelöklöntti. Miten käy tulevaisuudessa, jos jokin päivä löydän uuden suhteen? Käykö silloinkin niin, että alan ”tuntea liikaa”? Haluaisin niin kovasti kodin ja koko loppuelämän kestävän ihmissuhteen, että pelkään sen olevan mahdotonta siksi, että haluan niitä kertakaikkisesti liikaa. Suhteemme alussa A itse ensimmäisenä hehkutti, että haluaa kanssani suurperheen ja suunnitteli häitämme. Hän myös sanoi, että jos yritän jättää hänet, hän takertuu minuun vaikka väkisin kiinni. Ja että kunpa saisimme pian vauvan, etten niin helposti voisi kadota hänen elämästään. Olin aivan sanoinkuvaamattoman onnellinen. Ja nyt olen tässä – sain kaikki nuo suuret ja vahvat tunteet katoamaan. Miten nopeasti vähemmän vahvat alun tunteet silloin toiselta kanssani katoavatkaan?