riisipuuro kirjoitti 3.1.2017 22:58
Huomasin että olen kirjoitellut tänne näistä ongelmista viimeksi parivuotta sitten. Olen ollut mieheni kanssa yli 25 vuotta, kaksi lastamme lähestyvät kovasti jo teiniikää.
Parisuhteemme on ollut jo vuosia kylmä ei läheisyyttä eikä lämpöä. Välillä me jotenkin hetkeksi lähennymme ja meillä on ihan mukavaakin, teemme asioita yhdessä ja keskustelemme, tätä on noin muutama kuukausi vuodesta. Loput onkin sitten jälleen viileää.
Puolisoni sairastaa maanis-depressiivisyyttä ja tämä näkyy siinä että kun hänellä on normaali kausi, meillä menee ihan kivasti, mutta suurin osa vuodesta menee maanisesti tai depressiivisesti. Maanisena hän on sietämätön...säheltää ja touhuaa ja ei todella tarvitse minua mihinkään. Olen ollut eroamassa monesti, mutta aina ollaan keksitty taas syy jatkaa ja puhumalla hän on saanut minut jäämään aina. Nyt olen itse väsynyt ja henkisesti rikki tästä vuoristoradasta enkä jaksaisi enää noita oikkuja, kysynkin nyt jos jollain olisi viisaita neuvoja antaa, milloin voi luovuttaa? Lopettaa yrittämästä? Pelkään kuollakseni yksinjäämistä...mutta kun mietin vuosia taaksepäin olen ollut kovin yksin silloinkin. Puolisoni mielestä minä olen se joka vaatii mahdottomia ja mikään ei kelpaa minulle. Olemme käyneet parisuhdeterapiassa ja minä käyn yhä keskusteluryhmässä mutta yhä vaan voin henkisesti hyvin huonosti.
Lasten kannalta voi olla aika rankkaa, jos ovat teini-ikäisiä vanhempien erotessa.
Millaista on arkenne? Kutsuvatko lapset kavereitaan kotiinne kylään?
Kysyn tätä siksi, että kärsin itse lapsena todella paljon molempien vanhempieni mielenterveysongelmista. Isäni bipolaarisuus oli suoraansanottuna mitätön kärsimys verrattuna äitini skitsofrenisiksi harhoiksi ja näyiksi kasvaneeseen masennukseen. Lakkasin 13-vuotiaana tuomasta ystäviä kotiin, koska silloin äitini harhaisuus alkoi olla jo miltei jokapäiväistä. En halunnut tuoda kavereita kotiin, koska äitini saattoi koska tahansa alkaa puhua äänille, huutaa tai huonoimmassa tapauksessa heitellä tavaroita tai hajoittaa jotain. Veljenikään ei juuri tuonut ystäviään meille, vaan kyläili vain heidän luonaan.
En tiedä mikä on liikaa. Itse en jaksanut lapsiperhearkea miehen kanssa, joka oli paitsi masentunut myös mustasukkainen, neuroottinen, satunnaisesti väkivaltainen ja hysteerisen pelokas. Itselleni arjen toimivuus oli raja. Miehestä kun ei ollut apua oikein missään naisten eikä miesten töissä. Neuroosien takia vessapaperia kului pari pakettia viikossa ja saippuaa, suihkugeeliä ja shampoota myös varsin kiitettävään tahtiin. Tavallisessa arjessa oli myös kylppäri varsin pitkään varattu, kun miehen piti hinkata käsiään saippualla vähintään 10 minuuttia. Imuroinnissa ja tiskauksessa mies saattoi auttaa, tosin vastalahjana oli useimmiten murjotusta ja mykkäkoulua. Porat ja vasarat olivat liian pelottavia, samoin lamppujen tai valaisimien ripustaminen oli mahdotonta korkean paikan kammon takia. Eron jälkeen oma arkeni helpottui, toisaalta olen eronneena yksinhuoltajana aika yksinäinen.
Onkos miehellä lääkitystä ja terapiaa omassa käytössä?