Miksi aina tökkii??
Hei vaan kaikille.
Täällä istun keittiön pöydän ääressä kahvikuppi edessä, ihmetellen jälleen mikä minua oikein vaivaa. Minulla on ongelmana asia, mikä varmasti muiden näkökulmasta on omituinen, ehkä tympeäkin juttu. Olen nimittäin havainnut, että joskus kun olen yrittänyt tästä jonkun kanssa puhua, on toinen hämmentynyt sillä ehkä parisuhteen aloittamisen ongelmat poikivat usein vaikeudesta löytää kumppani, eikä niinkään vaikeudesta pysyä ja jatkaa suhdetta.
Sellainen kuitenkin on minun ongelmani. En tiedä olenko mennyt joskus ehkä eron yhteydessä niin rikki, etten itseltänikin salaa osaa tai pysty enää avaamaan sydäntäni kenellekään. En koe, että ongelma olisi vaikeus luottaa. Kyllä minä luotan, mutta jostakin minulle käsittämättömästä syystä seurustelusuhteen jatkuessa ja edetessä alan ahdistua voimakkaasta ja etääntyä, vaikka kumppani järjellä ymmärtäen olisi hyvä ihminen rinnalleni elämää kulkemaan.
Olen nyt seurustellut kohta puolisen vuotta hyvän ihmisen, kunnollisen miehen kanssa. Asumme siten, että matka on sopiva, minun kannaltani riittävän pitkä. Siksi näin, että en halustani huolimatta pystisi jatkuvaan yhdessäoloon. Olen koettanut turhaan, aiemminkin tavallaan siedättää itseäni tiiviimpään yhdessä oloon, mutta aina törmään samaan ahdistukseen. Tarpeeseen ottaa etäisyyttä, pahimmillaan lopettaa yhdessä olo. Mieleen tunkee jollakin tapaa muistoja entisestä parisuhteestani, koen olleeni kovin rakastunut ja tulin sitten petetyksi. Se ei jälkikäteen ajatellen ollut millään tavalla hyvä suhde tai siis avioliitto ja olen itselleni vihainen, että siitä huolimatta vielä kymmenenkin vuoden jälkeen minulla on häntä ikävä, ajoittain.
Sitten vähän intiimimpää avautumista 😳, yksi asia mikä suhteessa olemisessa tökkii on se, että ilmeisesti kun tämäkin suhde on ainakin vähän kaukosuhde – miehen aivan luonnolliset seksuaaliset tarpeet nousevat voimakkaasti esille. Minä hölmö haluisin viettää aikaa välillä muutenkin kuin ne tapaamiset seksin merkeissä kuluttaen. On varmasti loukkaavaa suht uudelle kumppanille, että tuore naisystävä ei halua jatkuvasti tai harvemmin tavatessa välttämättä pyöriä lakanoissa. Kaipa tämä tulee siitä, että haluaisin ensin rakentaa sitä kiintymystä ja tavallaan ”kasvattaa ikävää” toiseen siten, että tavatessa voisin kokea olevani kaivattu muullakin tavoin kuin seksuaalisesti. Miehelle kaikenkaikkiaan oli yllätys, etten edes lähtenyt seksiin ennen kaikenmaailman turvaseksi toimenpiteitä 🙂, ts testejä. Tämä nyt oli ehkä hieman asiaankuulumaton seikka, mutta mieleeni vain yllättäen palasi hänen ilmeensä kun koetin asian nätisti hänelle ilmaista. Kyllä kaiken kaikkiaa koen, että seksuaalisuutenikin on jollakin tapaa kärsinyt, nautin siitä kyllä, mutta koen jotenkin helposti tulevani esineellistetyksi. En kuitenkaan mitenkään syytä kumppaniani, hän kuitenkin on kunnioittava minua kohtaan kaikessa suhteessa. Tässäkin tuntuu taas niin kummalliselta, että pystyn kaikilla tavoin arvioimaan hänet ihmiseksi josta kannattaa pitää kiinni, mutta silti sydämeni räpistelee omituisesti paniikissa. Se todella alkaa jo suututtaakin itseäni. Koen itseni epäonnistujaksi ja lisäksi arvaan tuottavani murhetta ja surua, ehkä aiheuttavani parhaillaan kunnolliselle ihmiselle samanlaista traumaa, kuin mistä itse kärsin. En haluaisi sitä tehdä todellakaan.
En usko, että kysymys on siitäkään, että en vain ole löytänyt sitä oikeaa. Tässä iässä reilusi yli 40 v en haaveile vaaleanpunaisesta rakkaudesta, johon hurahtaa. Arvostan kaikissa ihmissuhteissa luotettavuutta ja keskinäistä hyvää oloa ja sitä minullakin on lukuunottamatta noita ongelmiani joita koen.
Olisin onnellinen kuulessani toisten mielipiteitä, mahtaako kenelläkään olla kokemuksia vastaavista asioista? Jos on, niin oletteko niistä selvinneet ja miten? Kumppanin kanssa puhuminen vaikka meillä onkin avoimet välit, tuntuu vaikealta. Hän varmastikin ymmärtäisi (ja tässäkin heti tätä kirjoittaessani ymmärrän, että puhuahan minun pitäisi todellakin), mutta itselleni on taas kamala pettymys, ettei siedätyshoitoni taaskaan onnistunut..enkä haluaisi muutenkaan aiheuttaa hänelle lisää paineita. Niitä hänelle muun yksityiselämänsä muodossa on muutenkin. Vähän minua lohduttaa se, että koen niissä voineeni häntä tukea ja sen olen tehnyt ihan vilpittömästä omasta halustani.
Kiitos kun jaksoitte lukea. Monella täällä on vaikeampiakin ongelmia, mutta pääni ja sydämeni sisällä tämäkin on iso ongelma..