Mikä on pettämistä?
Olemme olleet avomieheni kanssa yhdessä kahdeksan vuotta ja rapiat. Meillä on reilun vuoden ikäinen poika. Olemme vähän päälle kolmekymppisiä molemmat, mies on minua pari vuotta vanhempi.
Viimeisin vuosi pienen lapsen kanssa on ollu sanalla sanoen rankka. Poika on aika huonouninen ja sen myötä vaikutukset näkyvät kyllä koko perheessä. Vaikkakin, on meillä ollut vaikeita aikoja ennen lastakin, eli sen piikkiin ei voi näitä haasteita pistää.
Asia josta halusin avautua on siis pettäminen, tai ei-se-mitään-pettämistä-ollut -pettäminen. Eli mikä sitten kenellekin on pettämistä? Itse olen ajatellut niin, että kaikki mitä voi toisen läsnäollessa tehdä on ihan ok. Mielestäni juttelu toisten ihmisten kanssa ja jopa flirttailukin tiettyyn rajaan asti on ihan ok (tuntuuhan se itsestäkin hyvältä jos joku huomioi). Suuteleminen on jo minulle pettämistä, koen sen jotenkin niin henkilökohtaisena ja suhteeseen kuuluvana huomionosoituksena (en siis tarkoita, etteikö sinkkuihmiset saisi suudella keskenään ilman suhdettakin). Seksi, no sen käsitän myös pettämiseksi.
Se, miksi näitä asioita mielessäni pyörittelen on se, että viimeisimmän kaveriporukan baarireissun jälkeen miestä ei kuulunut kotiin. Ajattelin hänen menneen kaverilleen yöksi, mutta koska mitään viestiä tms. ei ollut tullu, niin soitin aamulla kun heräsin. Mies vastasi, sanoi olevansa kaverillaan ja kun kysyin onko kaikki ok, hän katkaisi puhelun. Soitin uudestaan, jolloin hän tokaisi, että ”ei nyt jaksa alkaa selittää”, jolloin jo arvasin, että kaikki ei tosiaan ole ok. Muutaman tunnin päästä tultiin kotiin, aivan ryytyneenä. Hän oli ollut jonkun naisen luona, suudellut, mutta ei mennyt pidemmälle omien sanojensa mukaan. Kovin katuvan oloinen kyllä oli, mutta hänen mielestään tämä ei ole pettämistä. Hän ei osaa selittää miksi näin kävi, oli vaan niin humalassa. Ei osaa sanoa oliko hänen vai sen naisen aloitteesta lähtenyt tämän mukaan. Lisäksi sanoi kun kysyin, että oliko pitänyt sormusta baarissa ollessaan (olemme siis kihloissa), että oli sen ottanut pois.
Kun olen teidän tarinoita lukenut täältä, niin tämä tuntuu jotenkin todella vähäpätöiseltä asialta. Olenkin miettinyt, että pitäisikö minun vaan höllätä, antaa olla. Sattuuhan sitä jne… Mutta en jotenkaan osaa. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Aikaisemmin mies on tehnyt samanlaisia tempauksia muutama vuosi sitten, jolloin oli jäänyt työttömäksi ja baarielämä maistui vähän liiankin hyvin. Silloin oli täysin samat selitykset; ei muista kunnolla, ei tehnyt mitään, korkeintaan suuteli ja nukkui näiden vieraiden naisten luona. Eli onko tämä vaan tapa, sitten kun on täysin tuubassa baarissa, niin ei vaan enää muista kotielämää? Vai miten tähän pitäisi suhtautua? Se, että ottaa sormuksen baarissa pois kuitenkin mielestäni kertoo siitä, että hakee jotain kontaktia muihin, vai olenko aivan hakoteillä?
En oikein tiedä miten pitäisi edetä. Arjessa asiat tuntuisi olevan ihan hyvin ja mies on hyvä isä pojalleen, mutta minua raastaa, että joka kerta kun hän lähtee viihteelle minun pitää pelätä, että mitähän tällä kertaa.. Ajatukset menee aika lailla laidasta laitaan. Välillä tuntuu, että kaikki on aivan sama, tehkööt mitä tekee, jos kerta minä vaan en riitä ja toisessa hetkessä olen valmis etsimään minulle ja pojalle uutta kotia. Ehdotinpa tuossa jo pikaistuksissani vapaata suhdettakin, sekin tuntuisi helpommalta, että ei tarvitsisi joka kerta pettyä niin paljoa, mutta se ei kuulemma käynyt, vaan mies haluaa jatkaa suhdetta näin. Jotain tässä kuitenkin pitäisi tehdä, mutta mitä? Vai onko meillä vaan niin eri käsitykset mitä suhteessa olevana saa tehdä ja mitä ei, että tämä ei voi toimia jos ei toinen ainakin muuta ajatusmaailmaansa?