Miettimistä aiheuttava tilanne tuttavalla
Huhhuh, on siitäkin vierähtänyt kyllä pieni ikuisuus, kun täällä käynyt viimeksi. Ihan tarkkaan edes muista, mistä viimeksi täällä kirjoitellut.
No, kuitenkin. Pikainen taustakertaus. 29-vuotias, opiskelija, yksinasuva, ei parisuhdetta. Se nyt ei (tavallaan) ole pääpointti, mutta tavallaan sitäkin on. Selitettäköön tarkemmin kohta.
Joka tapauksessa. Tilanne siis on se, että minun ystäväpiirissäni on pariskunta, joka on jonkin aikaa ollut yhdessä. Toisen (miehen) olen tuntenut jo muutaman vuosikymmenen, tutustuimme toisiimme jo lapsuudessa ennen kouluikää. Silloin aika läheisesti vuorovaikutuksessa, nykyään harvemmin mutta varsinaisesti etääntyneestäkään vuorovaikutuksesta ei voi puhua. On yhteisiä kavereita ja rientoja, joissa nähdään.
Pariskunnan toinen osapuoli on hänen kanssaan n. vuoden-pari seurustellut nuori nainen, joka on vähintäänkin värikäs persoona. Olen saanut käsityksen, että suurin osa ystäväpiiristäni pitää häntä hieman kylmäkiskoisena ja sadistisena ihmisenä – ja itsellänikin oli se käsitys alkuun – mutta kun löysimme yhteisiä puheenaiheita ja tutustuimme toisiimme tarkemmin, niin ystävystyimme toden teolla. Mielestäni hänen melko kovalta vaikuttavan ulkokuorensa alla on todella lämmin, ajattelevainen ja ystävällinen persoona. Tutustuin häneen arviolta noin kuukausi-pari sen jälkeen, kun he aloittivat seurustelun, ja olemme nyt varsin läheisiä ystäviä.
Minua tässä mietityttää se, mitä hän on viime aikoina puhunut. Hänellä on ilmeisesti aika kova luottamus minuun, enkä halua pettää sitä, joten päätin siksi kirjoittaa tänne, anonyymisti. Harkinnassa on, pitäisikö asiaa ottaa puheeksi muuallakin, tai rohkaista häntä kertomaan, mutta en ole vielä tohtinut, sillä olen vielä hämilläni siitä, mitä minun pitäisi tehdä.
Homma on monisyinen, enkä usko että kaikki tietävät kaikesta tässä asiassa. Itsekään en usko asioista tietäväni vielä kaikkia puolia.
Ensinnäkin tämän parisuhteen mies ja lapsuudenystäväni. Epäilen vahvasti, että hänellä on ongelmia alkoholin kanssa. Hän vetää itsensä usein viikonloppuisin täysin ”tilttiin”. Se ei vielä tarkoita mitään. Mutta hänellä on joskus tapana saada humalassa ollessaan raivokohtauksia. Hän saattaa myös lähteä vaeltamaan muualle odottamattomasti, esim. vappuna kaverien mökillä, keskellä ei-mitään, hän vain yhtäkkiä lähti ulos. Huolestuneena lähdin perään ja huhuilin pitkään häntä. Tovin päästä muutkin kaverit havahtuivat tähän ja lähtivät myös etsimään. Lopulta kaveri löydettiin, ja selitti, ettei ”tässä ollut mitään hätää, hänen täytyi vain päästä pois rauhoittumaan”. Tämä yllättäen tukevassa humalassa. Mökillä paiskoi hiukan pöytää, muttei kylläkään käynyt kehenkään käsiksi.
Se, mikä tässä huolestuttaa vielä enemmän, on hänen tyttöystävänsä kertoma. Hänen mukaansa heidän kotonaan näitä saattaa tulla vielä voimakkaampina. Hurjimpien puheiden mukaan olisi jopa lyönyt ja potkinut tätä tyttöystävää ja heidän yhteistä lemmikkikissaansa, hajottanut esineitä yms. Puhui, että olisi toistuvaa ja sanoi katselevansa syksyyn asti muuttuuko tilanne, jos ei niin jättää hänet ja muuttaa pois. Kuulemma joskus tullut myös mustelmia jne., mutta päätynyt peittämään jäljet meikeillä jne. Ei ilmeisesti ole puhunut raivokohtausten asteista ja väkivaltaisuudesta juuri muille, ensimmäisistä vain muutamalle ja väkivallan suhteen saattaa olla, että olen ainoa, jolle puhunut poikaystävän lisäksi. Itse en ole nähnyt mustelmia hänessä, mutta olen ajoittain huomannut, miten esim. seinäkellosta saattaa puuttua paloja kyljestä ja muutaman harvan kerran todistanut tätä poikaystävän vaeltelua ja kiukunpuuskia (minun ollessa paikalla ei kylläkään ole ollut väkivaltainen).
En tiedä, mitä ajatella tästä. Pakkaa hämmentää vielä mieleeni herännyt epäilys siitä, että saatan olla rakastumassa tähän naiseen. Olen pitkän aikaa ollut sinkku, edellinen parisuhde loppui 24-vuotiaana ja vaikka toisaalta tuntuu siltä, etten ehkä olisi valmis parisuhteeseen vielä (esim. opiskelujen loppuun saattamisesta, asunnon ja työn löytämisestä riittää tekemistä ilman näitäkin murheita), niin jos jonkun löytäisin ja hänkin osoittaisi kiinnostusta, niin en sinänsä pitäisi sitä pahana. MUTTA. Kyseessä on kuitenkin vanhan lapsuudenystäväni tyttöystävä, ja kun kaveri muutenkin tuntuu olevan ongelmissa, niin en tiedä tohtisinko tämän naisen kanssa alkaa syventämään ystävyyttä johonkin muuhun jos he eroavat, puhumattakaan siitä jos he olisivat vielä yhdessä.
Kaveripiiristäni ei tunnu ainakaan ajatuksen tasolla olevan paljoa apua tilanteeseen, eivät ilmeisesti pidä runsasta alkoholinkäyttöä ongelmana, vaan päinvastoin karsastavat jos joku ei juo (tosin minuun ovat jotenkuten siinä suhteessa tottuneen, joskus kiusoittelevat malliin ”ota ryyppy” mutta hyväksyvät etten juo.) Ja voisin hyvin myös kuvitella, että leimautuisin kaverieni silmissä täydeksi petturiksi, joka hylkää kaverinsa vain saadakseen tämän naisen, jos jotain alkaisi tapahtua.
Toistaiseksi tämä pelko romanttisen suhteen kehittymisestä lienee vain kuvitelmaa, mutta toisaalta pelottaa ajatella, jos tämä nainen saakin päähänsä, että minä voisin olla Se Oikea hänelle… Ja toisaalta, hankalaa kun ei oikein tiedä, miten lapsuudenystävää auttaisi alkoholin ja raivokohtausten kanssa. Hän ei ole oikein puheliasta tyyppiä, enkä toisaalta oikein tiedä, missä, milloin ja miten ottaisin asian puheeksi tai mitä muuten voisin tehdä.
No, tuli ehkä vähän turhan pitkästi kirjoitettua, mutta kiitos nyt kuitenkin kaikille kommentoineille jo etukäteen. Ja hyvää tulevaa kesää! 🌻🙂🌻