Mies syyllistää hyväksikäytön uhrin

Mies syyllistää hyväksikäytön uhrin

Käyttäjä henie aloittanut aikaan 25.11.2013 klo 12:41 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä henie kirjoittanut 25.11.2013 klo 12:41

Olin juuri vähän aikaa sitten tavannut nykyisen avomieheni, kun lähdin ystäväni luokse viettämään viikonloppua ja lähdimme baariin. Olin aivan onnessani siitä, että olin tavannut ihanan miehen ja toivoin kovasti, että sinkkuystäväni tapaisi sinä iltana tulevan elämänkumppaninsa. Yritinkin tutustuttaa ystävääni erääseen mieheen, mutta kaikki päättyi niin, että join/minut juotettiin niin humalaan, että menetin kaiken kontrollin (muistan vain lyhyitä välähdyksiä illan kulusta), tämä mies oli saanut ilmeisesti käsityksen, että minä olin kiinnostunut hänestä ja lopulta hän yritti käyttää minua hyväkseen ystäväni asunnolla. Jos muistan oikein, hän ei ollut kovinkaan humalassa, itse olin niin sekaisin, etten saanut sanaa suustani. Miehen teko jäi vain yritykseksi, olin jotenkin saanut hänet lopettamaan. Tästä on jo neljä vuotta aikaa, olin päättänyt, etten kerro tästä ikinä kenellekään ja onnistunut unohtamaan asian pitkäksi aikaa, mutta viime aikoina tämä on alkanut piinaamaan mieltäni ja kerroin kaiken miehelleni. Hän suuttui ja loukkaantui tietenkin, ja sanoi, etten ole ollut mikään uhri, vaan vastuussa tilanteesta ja pettänyt häntä. Hän haluaa lopettaa suhteemme, koska olen valehdellut kaikki nämä vuodet, koska en ole kertonut. Olen vaan halunnut suojella häntä tältä asialta, vaikka olen tiennytkin sen olevan väärin.
En tiedä mitä ajatella, onko kaikki ollut omaa syytäni ja onko kertomatta jättäminen anteeksiantamaton teko? Liika juominen on tietenkin omaa syytäni, suhtautumiseni alkoholiin muuttui täysin tämän tapauksen jälkeen. Tuntuu vaan niin epäreilulta.

Käyttäjä pöllöhuuhkaja kirjoittanut 25.11.2013 klo 13:33

Hyväksikäyttäjä on aina vastuullinen ja syyllinen.

Sinä joit itsesi humalaan, ei tiedä vaikka tulit huumauksen yrityksen kohteeksi... Mitä ystävättäresi muistaa tilanteesta? Keskustele hänen kanssaan. KEskustele jonkun ulkopuolisen kenen tahansa auttajan kanssa ja hae apua itsellesi.

Olet sekaisin ja miehesi vielä enemmän sekaisin. Hän ei kykene käsittelemään asiaa muuten kuin syyllistämällä sinua, ehkä se kertoo jotain myös hänestä...

Puhu puhu puhu ja puhu luotettavalle taholle, ja käy vaikka naamatusten ajallaan sanomassa sille hyväksikäyttäjälle, että sinun on kannettava vastuu omasta teostasi, en pitänyt siitä mitä yritit minulle tehdä.

Se, että olet miehesi kanssa jatkanut ja ollut pitäisi kertoa hänelle jotain sitoutumisesta ja tunteistasi. Kerro tunteistasi miestäsi kohtaan. Suostu haavoittuvuuteen ja suostu siihen että olet rikkinäinen, harvemmin rikkinäistä kukaan meistä enää haluaa satuttaa vaan alkaa tuntea myötätuntoa. Myönnä miehellesi että teit väärin kun joit itsesi niin humalaan ja että olet ottanut opiksesi, mutta halusi ei koskaan ollut siihen mieheen.

Ehkä teit väärin kertoessasi ensin suoraan miehellesi, mutta toisaalta parempi turskauttaa ulos kuin hautoa sisällään. Toisaalta nämä intiimiasiat ovat sellaisia, että ne tulevat jollain tavalla joskus mielestäni kuitenkin ilmi.

tämä on varmaan hyvä paikka tulla tunteiden esiin teidän välillänne, kerro tunteistasi ja pyydä miestäsi kertomaan omistaan. Se jo helpottaa. Vaikka kirjoittamalla jos ei nokakkain onnistu.

Älä suostu syyllistymään hyväksikäytön yrityksestä, sinä et ole käyttänyt ketään. Häpeällä on salakavala ote meihin ja se tulee jostain menneisyydestä useinkin, vaikka puoliso sen sanoisi ääneen. Se voi olla myös hänen vallankäyttönsä väline, toivottavasti ei teillä kuitenkaan vaan oman hätäännyksen ilmaus mieheltäsi...

Rakkautta ja Lämpöä toivotan
🙂👍

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 03.12.2013 klo 10:27

Hei ja tiedoksi:

Tänään tiistaina 3.12. klo 18-20 Tukinetissä on Välitä! seksuaaliväkivaltatyön verkostohankkeen liveryhmä. Liveryhmän teemana on: Parisuhteen haasteet seksuaalista väkivaltaa kokeneilla. Ryhmän ohjaajina toimivat Setlementti Naapuri ry:n Välitä! -hankkeen asiantuntijat.

Liveryhmä on avoin kaikille joita teema koskettaa. Etukäteisilmoittautumisia ei tarvita. Tervetuloa mukaan jakamaan ajatuksia aiheesta!
🙂🌻