Kiitoksia viestiini vastanneille. Pienen helpotuksen tuo se, että on saanut tämän tilanteen jakaa muiden kanssa, ja saa siitä keskustella.
Itsetyydys tietysti auttaa pahimmissa paikoissa, siihen olen tukeutunutkin. Mutta eihän se koskaan korvaa seksiä oman kumppanin kanssa. Puhtaasti fyysinen tarve seksille ei ole niin kova, ettenkö voisi ilmankin olla. Mutta seksiin oman kumppanin kanssa liittyy pelkän fyysisen tyydytyksen lisäksi joku sellainen yhteys, ja taso, joka on tärkeä osa suhdetta. Ja lähinnä sen puuttuminen ahdistaa eniten. Vaikka läheisyyttä ja kumppanuutta löytyykin.
Olen samaa mieltä siinä, että ihminen on kokonaisuus, ja että elämäntavat vaikuttavat hyvinvointiin. Olenkin ostanut juuri kalaöljykapseleita ja monivitamiinitabletteja, joita on alettu molemmat syödä päivittäin. Suhteellisen terveellisesti ja monipuolisesti me syödään, tosin kasviksia ei varmaan koskaan voi olla liikaa. Ja karkkia yms. turhaa voisi jättää pois.
Liikuntaa olisi kiva harrastaa yhdessä avopuolison kanssa, mutta emme ole kumpikaan mitään liikunta-aktiiveja. Itselläni on ehkä matalampi kynnys lähteä liikkumaan, mutta avokkia ei kyllä saa mukaan, ainakaan lenkille. Ehkä se on lajikohtainen juttu, voi olla että joku muu laji (kiipeily yms) kiinnostaisi häntä enemmän.
Univaikeuksia avopuolisolla on ollut, ja hän sai lääkärillä käydessään mielialalääkityksen tueksi vähäksi aikaa nukahtamislääkkeitä, ja sairaslomaa. Sairasloman aikana nukkuminen palasi normaaliksi (ainakin suhteellisen), nyt avokki palasi töihin, ja nukahtamislääkkeitä ei enää ole, mutta tuntuu hän nukkuvan paremmin kuin ennen diagnoosia. Sen puolesta tilanne on siis parempi. Terapiassa hän ei käy.
Selkeää syytä avopuolison masennukseen ei ole. Hän itsekin sanoi, että meillähän on asiat ihan mallillaan, molemmilla töitä, hyvä asunto, välit kunnossa jne. Mutta silti hän ei ole pitkään aikaan saanut iloa/mielihyvää juuri mistään. Ja hän on tuntenut riittämättömyyttä sekä työelämässä että parisuhteessa. Ainut syy minkä tiedän, mikä voisi vaikuttaa masennukseen, on se, että avopuolisoni äiti asuu manipuloivan alkoholistimiehen kanssa, jonka kanssa emme tule toimeen. Ja avopuolisoni pelkää, että hänen äitinsäkin jää alkoholin kanssa läträämiseen koukkuun.
Eli kyllä meillä puhevälit on, mutta kovin paljon emme välttämättä puhu. Välillä kaipaisinkin enemmän meidän molempien päänsisäisten ajatusten äänensanomista, mutta ehkä puoliso kokee sen hieman turhana vatvomisena (en tiedä).
Se on käynyt mielessä, että voiko hänellä olla matalat testosteroniarvot, ja voisiko haluttomuus johtua myös siitä. Mutta en tiedä kuinka todennäköistä se on. Ainakin parrankasvu on hänellä niin kovaa, että sen perusteella testosteronia kyllä löytyy.
Kaikkein pahinta tässä tilanteessa on juuri se, että en tiedä, onko miehen haluttomuuden syynä "vain" tämä masennus. Vai onko hän ylipäätään muutenkin vähän vähemmän kiinnostunut seksistä kuin minä. Eli vaikka puoliso masennuksesta pääsisikin yli, niin jatkuvatko nämä seksiongelmat edelleen? Tätä on jatkunut jo niin pitkään, että en osaa oikein hahmottaakaan enää.
Kovasti toivon, että tilanne lähtisi paranemaan. En ole tästä suhteesta mihinkään lähdössä, vaan pyrin odottamaan että mies kuntoutuu masennuksestaan ja katsotaan sitten miten seksielämä sujuu. Silti, vaikka olenkin sitoutunut tähän parisuhteeseen, en voi väittää, etteikö mielessä olisi käynyt ajatuksia siitä, että onko tämä nyt kaikki vaivan arvoista, ja mitäs sitten jos suhde vaan näivettyy pikkuhiljaa pois jne. Eli kyllähän se tietysti pelottaa, miten tässä käy.
Suunnitelmissa meillä on mennä naimisiin tulevana kesänä, mutta tietysti pieni epävarmuus on hiipinyt mieleen tämä koko hässäkän takia. Omat tunteet ailahtelee tällä hetkellä aika laidasta laitaan, mä olen välillä ihan onneni kukkuloilla, että tuota miestä minä rakastan jne. Mutta välillä vituttaa, pelottaa ja ahdistaa, niin ettei meinaa mistään tulla mitään. Täytyy kirjoitella vaikka tänne lisää. Tai keksiä joku muu keino, millä saisin purettua paineet pois pääkopasta, ettei puolison tarvitse koko ajan tätä skitsoilua katsella. Onko jotain hyviä ehdotuksia tähän?