Mies käytti yhteisiä säästöjä luvatta…

Mies käytti yhteisiä säästöjä luvatta...

Käyttäjä Mollamaija76 aloittanut aikaan 08.03.2011 klo 08:46 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Mollamaija76 kirjoittanut 08.03.2011 klo 08:46

Mulla selvisi eilen jotain inhottavaa, ja tuntui että olisi pakko päästä purkamaan tätä pahaa oloa jollekin. ”Eksyin” tänne sivustoille ja ilahduin miten asialliseti täällä käsitellään aiheita. Joten uskaltaudun kertomaan kokemuksestani, jos jollain vaikka olisi siihen kommenttia…

Tilanne on siis se, että minä ja mieheni olemme molemmat työssäkäyviä, asumme avoliitossa, meillä on yhteinen omakotitalo, talolaina ja lapset. Olemme päättäneet kulujen puolittamisesta ja jakaneetkin menot ja laskut yhteisellä ymmärryksellä. Ainoastaan opintolainat ovat omia ja miehellä lisäksi autolaina ja auton käyttökustannukset, kun auto on lähinnä hänen työntekoaan varten. Mieheni ei ole ollenkaan yhtä tarkka rahoistaan, tosin kuin minä. Hän ei vaan jotenkin pidä yhtä tarkkaa kirjaa raha-asioistaan, ja rahat tuntuu tulevan ja menevän…Tosin hänen työnsäkin on provikkapalkkaista, eli on vaikea ihan tarkkaan tietääkään paljonko aina tulee.

No, taustan jälkeen ONGELMA: Eilen selvisi että mieheni on käyttänyt asuntolainatilillemme ennakkoon säästämiäni (siis MINUN pienestä palkasta säästämiäni) rahoja ilman lupaa, koska häneltä on ollut rahat loppu. Hän on maksanut kolmella tonnilla sieltä laskujaan, omia lainanlyhennyksiään ja POKERIlaskuja! Olen pöyristynyt ja loukkaantunut…Enkä tiedä voinko luottaa mieheen enää. Hän on aiemminkin lainannut lasten tileiltä rahaa, josta olen suuttunut, eikä ole niitäkään maksanut vielä takaisin. Lapsiltakin puuttuu tuhansia euroja.

En tiedä mitä tekisin, Olen hämmentynyt ja pettynyt. Epäilen, että saako hän raha-asioita kuntoon lähiaikoina. Hän on ollut epämääräisen huonotuulinen ja synkkä, mutta sitähän se ongelmien salailu varmaan teettää. Sanoi,että oli helpotus kun paljastui. Tämä rahamörkö on tullut turhan tutuksi…Itse onnistun todella kovalla säästämisellä laittaman sukanvarteen sen verran raha että pärjään koulujen loma-ajat, jolloin olen itse työttömänä. Haluaisin suunnitella yhteisiä reissuja, tulevaisuutta jne. Mutta mieheltä on aina ”rahat loppu, ei voi, ei uskalla ottaa riskiä”… Nyt ymmärrän sen, kun tajuan mietn huono tilanne hänellä on. Mutta mitä voin tehdä. Mulla on niin pieni palkka (pienempi kuin miehellä), etten todellakaan voi ottaa hänen rahahuolia maksettavakseni. Ja tuntuu niin epäreilulta, että hän nakertaa salaa minunkin vaivalla rakentamaani elämän turvaa, omia ja lasten säästöjä. Mitä teen…? Olen pettynyt, vihainen ja surullinen. Tuntuu ettei mieheni kunnioita minua, kun rikkoo sovittuja periaatteita. Mulla on sellainen tunne, että tästä voi kasvaa iso juttu, jos ei tämä selviä. Mies tietysti itse kieltää että hänellä olisi peliongelma, vaikka minunkin rahoista on mennyt esim. 500e suoraveloitus suoraan nettipokerifirmalle. Onko vinkkejä miten asiaa kannattaisi alkaa selvittämään?

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 08.03.2011 klo 10:47

Hei,

Tosi ikävä tilanne sinulla - valitettavasti tilanne ei oikein aukene, ellei miehesi myönnä a) toimineensa väärin b) olevansa peliriippuvainen.

Rahoja saat odottaa hamaan ikuisuuteen. Addiktio on addiktio ja sinun on nyt mietittävä miten turvaat omasi ja lasten rahat. Pahimmillaan tuo voi viedä ulosottoon yms. joten tulevaisuudeen suunnittelu muuttuukin tämän hetken selviytymisen suunnitteluksi.. Peliriippuvianen kun uskoo aina seuraavan pelin korjaavan tilanteen. Miten voisit avoimesti ja syyttämättä keskustella hänen kanssaan ja pohtia nykyistä tilannettanne?

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 08.03.2011 klo 11:20

Voi EI!😟

Kyllä! selvästi näyttää että mopo on karannut käsistä. Ja olisi tärkeää että miehesi nopeasti myöntää ja tajuaa tilanteen!. Ja pelamminen loppuun nyt! ei mitään pelejä ei edes lottoa - suosittelen minä.

On todella onni että huomasit asian. Ensin menette YHDessä pankkiin neuvottelemaan asuntolainan kuntoon! . Suojaa omat rahasi , ikävä kyllä lasten rahoja et voi suojata koska automaattisesti molemmilla vanhemmilla on pääsy niihin.

Sinun on vaaaaadittava miehesi hoitoon peliongelman vuoksi - ON! ongelma jos pitää VARASTAA omalta lapseltaan rahaa - aivan ilman muuta!. 😉 Ilman muuta käytä provosoivaa kieltä koska tilanne on vakava ja hänen on tajuttava todellisuus!

Vaikka olet suuttunut älä tee kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä miehestäsi - minunkin mieheni sotki raha-asiansa oikein kunnolla ja maksoimme niistä sitten monia vuosia mutta ihminen voi livetä - kunnollinenkin. Ainakin päätellen siitä että aikaisemmin asiat olivat kunnossa!

Mutta jos et saa miestäsi hoitoon suosittelen että "lusikat jakoon".

Tsemppiä isoistakin ongelmista voi selvitä - niiden koko on kuitenkin ensin tiedettävä. 🙂👍

Käyttäjä eheytynyt kirjoittanut 08.03.2011 klo 15:50

Mies hoitoon ja rahojen jako. Eli ei enää mitään yhteisiä tilejä tai muuta. Selvä jako, että kumpikin hoitaa omansa ja rahasi laitat tilille, jonne miehellä ei ole käyttölupaa. Asiaa selvittelemään ja jos ei mies ole valmis ongelmaansa myöntämään/tekemään mitään asian hyväksi niin lienee keinot aika vähissä. Mutta miehellä todellakin on vakava ongelma kun lapsilta pitää varastaa ja vieläpä isoja summia.

Käyttäjä kirjoittanut 08.03.2011 klo 19:28

Olette vielä nuoria joten käytännöt eivät ole vielä vakiintuneet...

Molemmille omat tilit! ehdottomasti. Mieheltäsi Visa pois ettei voi pelata nettipelejä,

t. kohtalotoveri

Käyttäjä Mollamaija76 kirjoittanut 08.03.2011 klo 23:29

Hei

Kiitos kovasti vastauksista. Vastauksistanne sain voimaa sille, että vaadin asioiden kuntoon laittamista.

Haluaisin asioiden selviävän, mutta samaan aikaan, ensimmäistä kertaa olen epäuskoinen ja epäluuloinen. Ja mietin jopa välillä, että onko tosiaan jossain vaiheessa pakko oman ja lasten turvallisuuden (että säilyy koti pään päällä jne) takia "laittaa lusikat jakoon". Kiintymystä ja yhdessä viihtymistä parisuhteessa kyllä on, mutta nyt olen miettinyt juuri tuota, että olenko tyhmä, vedätetäänkö minua ihan kunnolla...Olen yleensä aina se sinisilmäinen joka luottaa ihmisten hyvyyteen ja rehellisyyden ja hyvien periaatteiden voimaan. Mutta nyt olenkin epätietoinen ja epäuskoinen, herää niin paljon lisäkysymyksiä... Olenkin laittanut mieheni nyt ihan selkä seinää vasten vaatien paljastamaan kaikki mahdolliset salailut.

Haluaisin vielä saada asiat toimimaan. Eli ilman muuta annan miehelleni mahdollisuuden hoitaa asiat kuntoon. Hänestä on sitten kiinni miten jatko menee.
Pyysin miestä ottamaan velkaneuvojaan yhteyttä, että saisi jonkun suunnitelman raha-asioidensa selvittämiseksi, ja oikeasti homman hallintaan.

Tähän mennessä asiat on aiemmin kuitenkin olleet kunnossa, ja miehessä on muuten paljon hyviä ominaisuuksia: on rakastava isä, hoitaa kotitöitä, lasten kuskauksia ja on lasten kanssa ihan yhtä paljon kuin minä. Ja kai sitä rakkauttakin vielä välillämme on mutta se sai nyt kovan kolauksen, luottamuksen menetyksen myötä...

Ehkä tämä tästä, koetan olla jämäkkä mutta malttavainen. Kiitos kommenteista tähän asti...katsellaan jatkoa...😮

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 13.03.2011 klo 14:53

Sinä tunnet hänet varmaan hyvin joten ihan tarkkaan ei pysty neuvomaan.

Kyllä kumppani voi olla kunnollinen vaikka lipeääkin tällaiseen. Mielestäni tilanteen ratkaisee nyt se kuinka hän "kiinni jäätyään" suhtautuu ja rupeaa toimeen.

on sanomattakin selvää, että nyt et voi luottaa yhtään raha-asioissa. Ja yritä jaksaa erotella hyvät ominaisuudet ja hyvin tehdyt asiat ja se mikä hän ihmisenä on. Hän saattaa olla hyvinkin järkyttynyt omasta tilanteestaan ja häpeissään ehkä myös uhmakas.

Suojaa rahallinen itsesi tue muutoksessa jos hän sen vastaanottaa ja muistuta että arvostat hänen muita ominaisuuksiaan.

Meillä taloudellisesta katastrofista on jo kymmenisen vuotta ja kaikki on jo muutama vuosi sitten pois maksettu. Itse sätin itseäni sokeudesta naiiviudesta ja yritin löytää jäljestäpäin merkkejä jotka olisi pitänyt tajuta.... mutta ei ole paha jos pystyy parisuhteessa luottamaan ja olemaan vilpitön, olisihan sekin aika kamalaa jos aina vahtisi ja mittailisi totuuksia.

Katso vain että nyt puolisosi "pelaa" rehellisesti avoimilla korteilla ja ainakin jonkun aikaa avaa kaikki asiansa sinulle.

Toivotan teille yhteisiä vuosia ja kärsivällisyyttä. Sinulle toivon myös rohkeutta jos osoittautuu ettei puolisosi pysty jättämään tapaansa, se voi olla myös alkoholismia vastaava riippuvuusongelma - silloin olet heikoilla. 🌻🙂🌻

Käyttäjä White princess kirjoittanut 13.03.2011 klo 22:00

No eihän toi uutta oo. Meijän piireis ei sit juristikaan enää voittanu. Vaiks ennen voitti kaikki jutut. Se oli mun raja, tosiaan. Tästä hyväksi käytöstä. En ois uskonu, et huippujuristi voi hävitä. Mut kyl se juristi edelleen hyvä juristi on. Sitä mä en enää sit kestäny. Siinä vaiheessa taitaa olla sit vähän suurempi rikollinen. Mut onhan se silti rikos! Ohhoh! Heitäs jo ulos! Ja eti uutta. Mäkin etin edelleen. Mut täs tapaukses ite vaikutin niin et jätin tietyt tapahtumat tietyissä pikkukaupungin bileissä ihan väliin ja naureskelinvaan et voi voi. Mut jäi kyl mieleen tietyissä piireissä! Sairas kuvio! Ihan sairas! Mut hauskaa varmaan oli! Ovelasti sekin peiteltiin. mut on se silti tapahtunut. Mut tietty psykiatri tästäkin heittää et no kyl mä sen ymmärrän, mut ei sitä oikeestii ole tapahtunut. niin et sun päässisäl vaan se tapahtu. Niin, no musta kyl kummasssakin se tapahtu.