Mies esitti vaihtoehdot: naimisiin tai ero

Mies esitti vaihtoehdot: naimisiin tai ero

Käyttäjä Atlantis aloittanut aikaan 12.12.2013 klo 09:49 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Atlantis kirjoittanut 12.12.2013 klo 09:49

Mies oli humalassa ja halusi keskustella parisuhteemme tilasta. Tovin keskusteltuamme hän antoi minulle nuo vaihtoehdot. Olen sanonut pitkään, etten halua mennä vielä naimisiin, enkä siis halua vieläkään. Syyni ovat taloudelliset: aiemmin hän ei ole suostunut avioehtoon vaan on halunnut, että kaikki omistamamme (omistamani) on ns. yhteistä avioliittoon mentyämme.

Yllättäen tässä kännikeskustelussa hän siis pisti minut valitsemaan: joko päätämme nyt hääpäivämäärän tai sitten eroamme. Sanoin, että en aio mennä hänen kanssaan vielä naimisiin, joten se ei ole vaihtoehto. ”Erotako sitten haluat” – enhän minä erotakaan halua, mutta jos hänen vaihtoehtonsa ovat nuo, niin naimisiinmeno ei ole valintani. Meillä on ollut ongelmia jo pitkään (noin neljä vuotta kymmenen vuoden suhteestamme), eikä niihin tule ratkaisua menemällä naimisiin: päinvastoin. Hän ei tuota tunnu ymmärtävän. Eikä ero tunnu todelliselta vaihtoehdolta hänelle, vaan ennemminkin kiristykseltä/uhkaukselta, johon hän kaiketi toivoi minun reagoivan, mutta se osoittautui hyödyttömäksi.

Minä olin aikaisemmin se, joka halusi naimisiin, mutta olen lähtökohtaisesti avioehtotyyppiä, joten sittemmin olen perääntynyt tuosta haaveesta. Nykyään osat ovat vaihtuneet: mies on kuulemma nyt valmis avioitumaan, kun aikaisemmin ei vielä ollut täysin varma.

En ole varma muistaako hän puhumaansa, joten en ole ottanut asiaa esille tuon illan jälkeen. Olen vielä hieman shokissa tuosta ”valintapakosta”, vaikken tiedä oliko se humalapuhetta vai humalan rohkaisemaa totuutta. En siis pelkää erota, mutta haluaisin mieluummin koettaa työstää suhdetta paremmaksi, ennenkuin luovutan.

Olen hämmentynyt.

Käyttäjä Truman kirjoittanut 12.12.2013 klo 11:15

Hei,

Hienoa kuulla, että yrität työstää suhdettanne paremmaksi.

Kannattaa lukea myös tämä kirjoitus: http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Järki+ratkaisee+avioehdossa/1135237083427

Käyttäjä helemi kirjoittanut 13.12.2013 klo 12:55

Jos vielä tulee puhetta naimisiin menosta, niin aseta sinä ehto; avioehdon kanssa tai ei ollenkaan. Se ehto on parempi tehdä, ennen papin aamenta, sillä sen jälkeen on hyvin vaikea saada toiselle kynää käteen.