Mieheni viha siskoani kohtaan

Mieheni viha siskoani kohtaan

Käyttäjä pearlfisher aloittanut aikaan 10.09.2014 klo 15:10 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä pearlfisher kirjoittanut 10.09.2014 klo 15:10

Miehelläni on jotakin patoutunutta ja silmitöntä vihaa siskoani kohtaan. Olen läheinen siskoni kanssa ja paljon tekemisissä. Jaetaan paljon asioita ja hän on minulle tärkeä.
Jossain vaiheessa mieheni ja minun avioliittoa, ehkä noin vuosi sitten (olemme olleet 5 vuotta yhdessä) mieheni alkoi puhua siskostani ikävään sävyyn ja oli sitä mieltä, että siskoni vaikuttaa minuun ja ajatteluuni liikaa. Nyt ajan kuluessa puheet ovat muuttuneet jo niin vihamieliseen suuntaan, että hän uhkaa tappaa siskoni ja puhuu kuinka kaikkien meidän elämä muuttuisi helpommaksi kun siskoani ei olisi. En tosin usko, että hän niin tekisi, mutta minua luonnollisesti pelottaa tällaiset puheet.
Koska asumme samalla paikkakunnalla siskoni perheen kanssa, olemme väistämättä tekemisissä ja tilanne on todella vaikea. Mies tosin haluaisi muuttaa pois, koska haluaa ottaa etäisyyttä siskooni ja hänen perheeseensä.
Olen yrittänyt keskustella miehen kanssa vihan tunteista ja mistä kaikki johtuu. Keskustelut kuitenkin päättyvät riitaan, jossa mieheni väittää minun puolustavan siskoani ja syyttävän häntä. Mieheni on silmittömän raivon vallassa eikä tiedosta itse, että siskoni herättää hänessä raivon tunteita ja se ei ole normaalia. Mieheni ei suostu puhumaan siskoni kanssa, eikä siskollani ole edes käsitystä tilanteesta. Olen joskus ottanut asian puheeksi siskoni kanssa, mutta tilanne ei ollut silloin näin vakava ja asia saatiin selvitettyä. Mies oli tosin vihainen minulle pitkään, koska ”paljastin” hänet, eikä voi kuulemma täysin luottaa minuun.
Olen neuvoton asian kanssa! Osaatteko auttaa? Voisinko yrittää ohjata mieheni johonkin vihanhallinta-kurssille tai terapiaan. Luulen tosin, että hän ei mihinkään lähtisi, koska hänen kokemuksen mukaan syy on siskossani. Siskoani hän kuvailee mm. manipuloivaksi, itsekkääksi, ylimieliseksi jne. En kuitenkaan löydä selvää selitystä tähän vihan määrään.

Käyttäjä HopeaHulda kirjoittanut 11.09.2014 klo 07:38

Millainen teidän keskinäinen suhteenne on muuten? Onko miehellä omia ystäviä tai sukulaisia, joihin hän on yhteydessä? Onko hän muistakin menoistasi mustasukkainen?

En halua maalata piruja seinälle, mutta oma exäni harrasti tuota. Hän vihasi sitä, että kävin perheeni luona, ja riitelimme aina kotiinpalattuani. Hän myös keskeytti perheen ja ystävien kanssa puhumani puhelut jollain verukkeella, ja pikku hiljaa aloin eristäytyä, sillä en jaksanut ainaisia riitoja ja kyttäämistä. Ja näin mies sai haluamansa.

Käyttäjä pyryharakka kirjoittanut 12.09.2014 klo 23:19

Sairasta. Mies on mustasukkainen siskosi saamasta huomiosta. Toimisin aika nopeasti johonkin suuntaan. Jos pitäisi valita siskosi tai miehesi, kumman valitsisit?

Käyttäjä pelakuu kirjoittanut 15.09.2014 klo 13:12

Kuulostaa todella ikävältä. ☹️ Miehesi on jäänyt jumiin ajatustensa kanssa, luulen. Antoisa ja hoksottimia sopivasti kuormittava työ, mielenkiintoiset harrastukset sekä hyvä ja läheinen ystäväpiiri auttavat siihen, ettei jää pyörittelemään vahingollisia ajatuskehiä päässään. Parisuhdekumppania voi olla silti vaikea ohjata harrastusten pariin tai mielenkiintoisemman työpaikan hakuun. Viha ja raivonpurkaukset ovat kyllä huolestuttavia merkkejä ja saattavat kertoa siitä, että elämä ei ole ollut tasapainossa pitkään aikaan. Mielialalääkitys voisi olla ensimmäinen askel lievittämään miehesi tunnepuuskia ja helpottamaan tunne-elämää. Sen jälkeen on helpompi saada muita elämänalueita raiteilleen. Toivottavasti tilanne ratkeaa, eikä ainakaan menisi huonompaan suuntaan!

Käyttäjä pelakuu kirjoittanut 15.09.2014 klo 13:20

Se piti vielä sanoa, että mielestäni miehesi puheet siskosi tappamisesta on otettava vakavasti, vaikka et uskoisikaan sen tapahtuvan oikeasti. Suosittelen ottamaan yhteyttä kriisikeskukseen ja pyytämään keskusteluapua.

Käyttäjä pearlfisher kirjoittanut 17.09.2014 klo 14:29

Meillä on mieheni kanssa muuten hyvä suhde, riidellään paljon koska ollemme molemmat temperamenttisia, mutta myös rakastetaan täysillä. Meillä on yhteisiä ystäviä paljon, myös sukulaisia. Ja muiden sisarusteni kanssa mies tulee toimeen normaalisti. Muista menoistani ei ole mustasukkainen, tosin joskus huomaan pientä katkeruutta jos olen lähdössä esim. tyttöjeniltaan ja mies jää lapsen kanssa kotiin. Miehelläni on omia harrastuksia ja menoja sekä paljon ystäviä. Koen, että siskoani lukuunottamatta mieheni hyväksyy ystäväni ja antaa minun viettää aikaa heidän kanssaan.

Käyttäjä pearlfisher kirjoittanut 17.09.2014 klo 14:33

Olen samaa mieltä, että mieheni on täydellisen jumissa ajatustensa kanssa. Luulen, että hän on vain ottanut vihan kohteeksi sisareni ja purkaa kaiken pahan olonsa hänen haukkumiseen. Minä kyllä tiedostan, että asiaa helpottaisi, jos mieheni kävisi terapeutilla puhumassa. Hän ei itse kuitenkaan tahdo lähteä sille tielle. Muuten en usko mielialalääkkeille olevan tarvetta jos asioita käsitellään puhumalla ammattiauttajan kanssa.
Mieheni on sosiaalinen ja tykätty ja hänellä on paljon ystäviä. Meillä on myös muuten hyvä parisuhde ja vietämme aikaa pereen kanssa sekä matkustelemme. Hän myös yllättää positiivisesti ja huomioi minua päivittäin pienillä asioilla.
Itse näkisin parhaana vaihtoehtona ammattiauttajan kanssa keskustelun, koska luulen, että miehelläni on lapsuudestakin käsittelemättömiä asioita, jotka vaikuttavat vihanhallintaan yms.
Olen myös itse ajatellut käydä keskustelemassa tilanteesta jossakin, tarvitsee vain hieman kerätä rohkeutta!
Kiitos kommenteista kaikille!