Mieheni viha siskoani kohtaan
Miehelläni on jotakin patoutunutta ja silmitöntä vihaa siskoani kohtaan. Olen läheinen siskoni kanssa ja paljon tekemisissä. Jaetaan paljon asioita ja hän on minulle tärkeä.
Jossain vaiheessa mieheni ja minun avioliittoa, ehkä noin vuosi sitten (olemme olleet 5 vuotta yhdessä) mieheni alkoi puhua siskostani ikävään sävyyn ja oli sitä mieltä, että siskoni vaikuttaa minuun ja ajatteluuni liikaa. Nyt ajan kuluessa puheet ovat muuttuneet jo niin vihamieliseen suuntaan, että hän uhkaa tappaa siskoni ja puhuu kuinka kaikkien meidän elämä muuttuisi helpommaksi kun siskoani ei olisi. En tosin usko, että hän niin tekisi, mutta minua luonnollisesti pelottaa tällaiset puheet.
Koska asumme samalla paikkakunnalla siskoni perheen kanssa, olemme väistämättä tekemisissä ja tilanne on todella vaikea. Mies tosin haluaisi muuttaa pois, koska haluaa ottaa etäisyyttä siskooni ja hänen perheeseensä.
Olen yrittänyt keskustella miehen kanssa vihan tunteista ja mistä kaikki johtuu. Keskustelut kuitenkin päättyvät riitaan, jossa mieheni väittää minun puolustavan siskoani ja syyttävän häntä. Mieheni on silmittömän raivon vallassa eikä tiedosta itse, että siskoni herättää hänessä raivon tunteita ja se ei ole normaalia. Mieheni ei suostu puhumaan siskoni kanssa, eikä siskollani ole edes käsitystä tilanteesta. Olen joskus ottanut asian puheeksi siskoni kanssa, mutta tilanne ei ollut silloin näin vakava ja asia saatiin selvitettyä. Mies oli tosin vihainen minulle pitkään, koska ”paljastin” hänet, eikä voi kuulemma täysin luottaa minuun.
Olen neuvoton asian kanssa! Osaatteko auttaa? Voisinko yrittää ohjata mieheni johonkin vihanhallinta-kurssille tai terapiaan. Luulen tosin, että hän ei mihinkään lähtisi, koska hänen kokemuksen mukaan syy on siskossani. Siskoani hän kuvailee mm. manipuloivaksi, itsekkääksi, ylimieliseksi jne. En kuitenkaan löydä selvää selitystä tähän vihan määrään.