Miehen masennus, alkoholismi - vai molempia?
Kirjoitin jo kerran pitkän viestin ja sain sen katoamaan. Nyt en jaksa ihan kaikkea uudestaan.
Olen hämmentynyt ja väsynyt. Mieheni mielialat ovat olleet vaihtelevia jo pitkään. Hän on herkkä ympärillä oleville ihmisille ja asioille, taiteellinen ja luova. Tekee myös työtään sillä saralla. Työ on itsenäistä ja henkisesti tuntuu on tosi vaativaa mitata itsensä aina asiakkaiden tyytyväisyyden kautta. Nyt on myös ollut hiljaista työrintamalla.
Olen tukenut. Kyllä kai liikaakin. Nyt vain hänen mielensä on niin maassa, ettei hän näe itsellään yhtään mitään merkitystä. Ei jaksa uskoa omaan arvoonsa. Lasten rakkauteen. Minun rakkauteeni. Omaan ammatilliseen arvoonsa. Mukaan on tullut myös mustasukkaisuutta – ”sulla täytyy olla jotain muuta, joku muu mies. Mä en voi mitenkään riittää. Sä olet noin elinvoimainen, upea ja säteilevä. Minä tälläinen luuseri, keski-ikäinen, lihonutkin. Surkea olento. Kun tapan itseni pääsette minusta. Teidän elämänne on helpompaa ilman minua. Saat säkin etsiä arvoisesi miehen.” Taustaksi sen verran, että itselläni on työrintamalla tällä hetkellä tosi hyvä tilanne ja äärimmäisen kiinnostavia tehtäviä. Hänellä on epäonnistuneen yrityskuvion vuoksi menossa nyt velkasaneeraus, jossa minä en ole osallisena (esim. kotimme ja asuntolainani on mun nimissäni). Tienaan perheen pääasiallisen toimeentulon. Tästä minä en kuitenkaan ole häntä painostanut, muttta häntä se ilmeisesti painaa tosi paljon.
En halua olla terapeutti. Se ei kuulu vaimolle. En kuitenkaan saa häntä lähtemään ammattiapua hakemaan. Minusta sitä tarvittaisiin nyt. Miten sitten hinata iso mies lääkärille.
Olen ihan neuvoton. Pelkään että hän tekee itselleen jotain masennuksen syvänä hetkenä. Viinalla hän lohduttaa omaa pahaa oloaan koko ajan enemmän ja sen kanssa mielentila menee sellaiseen synkkään helvettiin, että sitä on kestämätöntä katsoa. Tunteita hänen on ollut aina vaikea ilmaista. Lapsuudenkodin tunneilmapiiri oli vääristynyt. Pahasta sotatraumasta kärsinyt isä ei paljon osoittanut välittämistä eikä sietänyt heikkoutta. Myötätuntoa ei siellä tippunut. Mieheni on myös tosi vaikea kohdata kyyneleitäni – minuahan alkaa ahdistuneena itkettää ja minua itkeminen myös puhdistaa. Hän taas ei kestä sitä. Joskus kaipaisin niin, että joku vain pyyhkisi kyyneleeni ja silittäisi hetkenä jolloin itkettää. Olen oman työuupumukseni (josta olen toipunut) tutkinut paljon läheisriippuvuuttaa ja uskon mieheni olevan ilmiön ytimessä. Hänelle hoitaa itseään viinalla kun ei muutakaan osaa. Sisaruksista toinen tappaa itseään työllä. Mutta kuinka hoitaa tilannetta, josta mies itse sanoo ”Minun itseni on tästä selvittävä!” Eikä apua voi hakea. Joskus vilahtaa toivo – mennessäni homeopaatin vastaanotolle, hän pyysi kysymään, mikä auttaa viinan kanssa. Mutta kun sinne olisi mentävä itse. Huoh.
Joskus mulle tulee olo, että luovutan. Heitän kaikki menemään. Tehköön mitä tekee. Tiedän ettei toisen aikuisen ihmisen hoivaaminen ole minun vastuuni, mutta jos hän tekee jotain itselleen, elämäni on vielä pahemmassa sotkussa. Tai sitten ei, en tiedä. Meillä on kuitenkin myös yhteiset lapset, joille hän on rakas ja tärkeä isä. Minulta, joka olen luonnostaan aika optimistinen ihminen, alkaa lipsua ote toivosta ja elämänluottamuksesta. Se on pelottavaa. Pelkoja riittää muutenkin. Jos eroan (jota en tosiaan halua), niin suhde ei katoa eikä lakkaa olemasta. Olen seurannut 10v sitten eronneen ystäväni tilannetta, jonka ex on alkoholisoitunut eron jälkeen yhä enemmän. Hän pitää yhteyttä lapsiin, mutta tuottaa heille tosi paljon kipua ja hämmennystä humalaisilla soitoillaan ja sekavalla yhteydepidollaan. Pelottava kuva, vaikka toki jokainen tarina on erilainen.
En jaksa edes selittää enempää. Jotain tolkkua olisi saatava. pelkään että tämä vahingoittaa lapsia -saati jos mieheni ei ala hoitaa itseään. Ääneen lausumattomat mielialat heijastuvat heissä jo ärtymyksenä, kiukutteluna, keskinäisenä tappeluna. Olen miettinyt josko puhuisin heille, että juuri nyt isä juo liikaa ja siitä johtuvat seuraavat asia… Masentuneesta mielialasta olenkin puhunut. Mutta jos puhun, niin tämä voi olla sarjaa että syyllistän häntä (tähän törmäämme aina) ja mustamaalaan lapsille. Parempi olla pois mahdollisimman paljon- kommentteja tulee sitten perään.
Raskasta. Hän on minulle edelleen rakas ja tärkeä ihminen. Tässä tilanteessa tuntuu kuin olisin umpikujassa.