Miehelläni oli yhden illan juttu
Hei!
Sain alle viikko sitten tietää mieheni maanneen toisen naisen kanssa yhtenä iltana lokakuussa. Olen viime päivät ollut kuin puulla päähän lyöty – en tiedä miten suhtautua.
Ensinnäkään en tiedä, kannattaako minun lukea uskottomuuteen liittyvää materiaalia, kun mieheni oli toisen kanssa vain yhtenä iltana. Toinen nainen on toki hänen puolituttunsa ja keskustelukaveri somessa, mutta mistään romanttisemmasta tai ihastuksesta ei ilmeisesti ole kyse. Sattuivat olemaan isomman porukan reissussa ne pisimpään iltaa istumaan jääneet…
Pettäminen selvisi minulle, kun mieheltä oli jäänyt yhteiskäytössä olevalle tietokoneelle auki keskusteluikkuna. Kysyin asiasta saman tien, ja pienen tenttaamisen jälkeen mies myönsi harrastaneensa seksiä toisen naisen kanssa.
Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä 16 vuotta, niistä 13 naimisissa ja 11 vanhempina. Parisuhteemme ei ole ollut viime vuosina erityisen hyvä: pikkulapsivuodet ja työelämä ym. ovat rajoittaneet yhteistä ”laatuaikaa”. Talous on jatkuvasti tiukilla ja perheen työnjaosta kinastellaan aika-ajoin. Seksi on ollut yksi jatkuvista ongelmakohdistamme, kun miehellä on niin paljon suuremmat halut; itse olen kärsinyt enemmän henkisen yhteyden katkonaisuudesta. Kotiäitivuosien pitkityttyä hain apua omaan uupumukseen, jolloin miehen tuki oli aika minimaalista; mies itse taas on sairastanut myöntämättään alkoholiongelmaa. Että erityisen läheisiä ja onnellisia emme ole olleet, vaikka yhteistä taloutta ja perhettä olemmekin pitäneet.
Nyt sitten pettämisen paljastuttua onkin tuntunut mukavalta, kun mies on ollut hyvin katuva ja ilmoittanut panostavansa hyvittelyyn; minä olen kuulemma se, jonka kanssa hän haluaa kaikesta huolimatta jatkaa. Tuntuu niin hyvältä kun mies kuuntelee jaarittelujani ja saattaa vain istua lähellä minua katselemassa, kun teen kotiaskareita. (Aiemmin hän oli tyypillisesti toisessa huoneessa tietokoneellaan töissä tai somessa.) Minun on kuitenkin vaikea heittäytyä hyvän mielen vietäväksi, kun tiedän, miksi tässä läheisemmältä tuntuvassa tilanteessa ollaan.
Ja mikä vaikeampaa, minun on todella vaikeaa korjata omaa käytöstäni, jossa tiedän toki olleen puutteita ennen yhden illan juttua. Mieheni yrittää olla minulle mieliksi, joten kai minunkin pitäisi yrittää korjata suhdettamme ja olla hänelle mieliksi? En vain ole koskaan ollut erityisen seksuaalinen ja nyt sitten niissä tilanteissa välkkyy se toinen nainenkin mielessä…
Tämä pettämisjuttu on mennyt toistaiseksi yllättävän kevyesti kohdallani, eli ensimmäisen päivän itkujen jälkeen kaikki on tuntunut lähinnä vain hyvin epätodelliselta, kuin pahalta unelta. En ajattele asiaa ollenkaan koko ajan, ja mietinkin, voiko tällainen asia tosiaan mennä näin helpolla – vai onko tässä joku sokkivaihe tai yritänkö tiedostamattani olla käsittelemättä asiaa. Pitäisikö minun hankkia keskusteluapua, vai voinko vain jatkaa elämää?
Kiitän kaikista vastauksista jo etukäteen.