Miehellä huono itsetunto, vinkkejä miten voisin auttaa?

Miehellä huono itsetunto, vinkkejä miten voisin auttaa?

Käyttäjä CeeLotta aloittanut aikaan 14.05.2013 klo 22:43 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä CeeLotta kirjoittanut 14.05.2013 klo 22:43

Juuh elikkäs mun miehelläni on todella huono itsetunto ja tästä keskustellessamme selvisi, että se johtuu hänen menneisyydestään. Hän kertoi olleensa kiusattu mm. puhevikansa vuoksi. Tämän takia hänellä on tätänykyä todella huono itsetunto ja hän tuntee aina olevansa arvoton. Kun kehun häntä hän ei ota kehuja vastaan, vaan tyrmää ne täysin todetessaan ”En ole mitään noista” tai ”Taidat liioitella.”

Tämä tuntuu minusta todella pahalta, koska rakastan häntä tosissani ja haluan, että hän tuntee olonsa hyväksytyksi ja tuntee olleensa rakastettu, eikä mieti koko ajan milloin hän olisi tarpeeksi hyvä, hänhän on jo. Mies itse on kyllä kertonut kuinka paljon hän rakastaa minua ja voisin jopa sanoa, että meidän suhde on aika vahva.

Tämä mieheni käy salilla ja kärsii ulkonäköpaineista, niinkuin monet muutkin, mutta en usko asian auttavan hänen itsetuntoaan yhtään, koska hän on todella komea näin suoraan sanottuna! Meillä on välimatkaa n.40km ja näämme melko harvoin, mutta suhde toimii silti. Yllättävää. Lähiapu ei siis toimi, koska näämme harvoin ja silloinkaan emme ole yhdessä kauaa. Miten voisin edesauttaa hänen huonon itsetuntonsa paranemista täältä kotoa käsin? Mies on kuitenkin kaikkea sitä, mitä olen etsinyt, huolehtiva, nöyrä, komea, kiltti, kohtelias ja kaikkea hyvää, mutta hän ei itse tunne itseään hyväksi. Sydäntä raastaa ajatella, että noinkin ihana ihminen kuin hän pitää itseään arvottomana ja huonompana kuin muut, vain sen takia mitä hänelle on sanottu ja tehty montamonta vuotta sitten. Hänellä on eräänlainen trauma. Hän ottaa itseensä nykyäänkin todella herkästi. Hän on myös erittäin ujo… Antakaa jookopliis vinkkejä, miten voisin auttaa häntä? 😞