Masentunut ja ahdistunut puoliso, omat voimat vähissä

Masentunut ja ahdistunut puoliso, omat voimat vähissä

Käyttäjä Brokenflower aloittanut aikaan 05.01.2012 klo 13:56 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Brokenflower kirjoittanut 05.01.2012 klo 13:56

Olen seurustellut avomieheni kanssa parisen vuotta. Ensimmäinen yhteinen vuotemme oli täydellinen, teimme paljon yhdessä, matkustimme ja nautimme yhdessäolosta. Meillä oli samanlaiset haaveet tulevaisuuden suhteen ja minusta tuntui siltä, että olin vihdoin löytänyt sen oikean, ymmärtäväisen ja ihanan, kiltin miehen.

Asiat kuitenkin muuttuivat yhteenmuuttomme jälkeen. Olemme asuneet yhdessä vajaan vuoden ja koko tämän ajan hän on ollut enemmän tai vähemmän ahdistunut ja masentunut. Oireilu paheni kaksi kuukautta sitten, ja siitä lähtien hän on vältellyt kotona olemista / minua mahdollisimman paljon. Lähestulkoon joka viikonloppu hän on lähtenyt jonnekin pois, vanhempiensa luo jne. Myös joulun vietimme erillään hänen tahdostaan.

Olemme keskustelleet paljon siitä, mitkä syyt hänen ongelmiensa taustalla mahdollisesti ovat sekä parisuhteemme tulevaisuudesta. Hän on suostuvainen hakeutumaan terapiaan ongelmiensa selvittämiseksi, mutta ennen terapiaan hakeutumista hän haluaa muuttaa pois yhteisestä kodistamme. Hän kokee tarvitsevansa etäisyyttä minuun (ja oikeastaan kaikkiin ihmisiin, haluaisi olla vain itsekseen). Tilanne on minulle raastava, sillä rakastan miestäni todella paljon ja haluaisin koko sydämestäni olla hänen tukenaan. Se on vain kovin vaikeaa toisen vältellessä ja paetessa tilannetta. Ymmärrän, että hän tarvitsee aikaa ja tilaa ongelmiensa selvittelyyn. Tuntuu vain pahalta, että hän ei halua ottaa apuani vastaan vaan paeta suhteestamme. Toisaalta hän tajuaa, että masennuksen vuoksi hänen on vaikea osoittaa tunteitaan /tuntea mitään positiivista ja että kaikesta huolimatta hän silti rakastanee minua. Hellyyttä suhteessamme on edelleen ja kaikesta hankaluudesta huolimatta arvostamme toisiamme. Minusta tuntuu, että suhteellamme voisi vielä olla tulevaisuus, mikäli hän saa asioitaan selvitettyä. Pariterapiaakin olen ehdottanut, mutta siihen hän ei ole suostunut.

Yhteenveto: hän haluaa lähteä pois eikä vaadi minua odottamaan häntä (hän tajuaa, että etäisyyden otto ja terapia saattaa avata uudelleen rakkauden tunteet). Minä puolestani pohdin, pitäisikö vain erota vai annanko hänelle aikaa ja tilaa, jotta voimme jonkin ajan kuluttua arvioida tilanteen uudelleen. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tilanteesta tai vinkkejä, miten pitäisi toimia?

Käyttäjä piitu2 kirjoittanut 06.01.2012 klo 06:33

moikka!! olin noin vuosi sitten aivan samassa tilanteessa.. mutta minä olin se joka halusi ottaa etäisyyttä ja muuttaa erilleen.. olin todella masentunut ja ahdistunut koko ajan vaikka rakastimmekin toisiamme.. nyt jälkeenpäin olen tajunnut sen että masennus johtui siitä etten ollut tunteistani varma sen takia halusin ottaa etäisyyttä ja selvittää tunteeni (ei kannata ottaa johtopäätöksiä).. kun muutimme erillemme huomasin sen ettei tunteeni ollut aitoja niin sanotusti olin riippuvainen toisesta osapuolesta!! ja huomasin kuinka törkeä olin kun en osannut sitä suoraan sanoa vaan pikkuhiljaa otin etäisyyttä ja välttelin.. kannattaa puhua asiasta ja nostaa kissa pöydälle että missä mennään.. tsemppiä teille!!! toivon että suhteenne onnistuu!! 😍