Hei,
Kirjoitan tänne nyt ensimmäistä kertaa. En jaksa enää olla yksin tämän tunteen kanssa. Olen surullinen enkä jaksa innostua oikein mistään. Elämiseltä on kadonnut merkitys. Olen päättänyt hakea apua tähän. En vain oikein tiedä miten? Olen käynyt kuusi vuotta sitten viimeksi lääkärillä ja silloin vain annettiin paketti lääkettä mukaan. En ikinä syönyt niitä ja elämä alkoi pikkuhiljaa hymyillä,vaikka masennus oli silti koko ajan mukana. Nyt tuntuu, että seinät kaatuu päälle. En saa unta, kun asiat pyörivät päässä. Näen useimmiten kaikissa asioissa niiden huonot, enkä vain hyviä. Ehkä tämä on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan?
Isäni on alkoholisti eikä osaa käsitellä tunteitaan, eikä näyttää muutoin kun kännissä. Lapsuuteni muistot ovat osittain onnellisia, mutta muistan myös ne yöt kun isä tuli kotiin kännissä pahalla päällä ja tappeli äitini kanssa. Olenkin aina joutunut olemaan heidän välissä puolustamassa äitiäni. Vuosien mittaan isän juominen on vähentynyt ehkä vain sen takia, että ikää on tullut, en tiedä. Heidän elämänsä on kuitenkin parantunut, kun kännejä ei vedetä joka viikonloppu. Minulle siitä on vain jäänyt suunnaton katkeruus ja usko ihmisiin särkyy helposti.
Veljeni lapsuus oli minun lapsuuttani karumpi, hän joutui kokemaan köyhyyden ja isäni väkivaltaisuuden omakohtaisemmin. Hän muuttikin pois heti kun pääsi. Meillä on yhdeksän vuotta eroa, joten en muista hyvin sitä aikaa, mitä nyt äitini on kertonut siitä myöhemmin. Hän ei ole ikinä toipunut siitä. Hänestä tuli huumeiden käyttäjä. Hän on yrittänyt pari kertaa lopettaa elämänsä, onnistumatta. Tällä hetkellä hän väittää lopettaneensa huumeiden käytön, mutta en usko siihen. Hän käyttää hyväkseen äitini tunteita ja rahoja. Hän on vainoharhainen ja uskoo mm. valtion salakuuntelevan häntä.
Olen aina ollut perheeni selviytyjä. Valmistunut ammattiin, saanut työpaikan, matkustellut ja rakentanut kodin miehen kanssa, jota perheeni arvostaa. En kuitenkaan pysty kertomaan heille kaikkia asioita, jotka piinaavat itseäni. Ainut, jolle olen voinut kertoa kaikesta on mieheni, mutta hänen on vaikea ymmärtää minua ja toisaalta tuntuu, että nämä asiat karkoittavat häntä perheestäni. Tuntuu, että joudun hänellekin puolustamaan perheeni tekemiä valintoja. Tuntuu välillä, että olen edelleen siinä muiden keskellä ja joudun sovittelemaan kuuntelemaan kaikkien muiden ongelmia, vaikka itsellä tuntuu, että ei ole enää minkäänlaisia voimavaroja. Yhtälö tuntuu mahdottomalta.