Masentuneen puolison huono kohtelu
Puolisollani on todettu vaikea masennus. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta. Miehellä on todella suuria vaikeuksia puhua masennuksestaan tai ylipäätään tunteistaan, ja masennus hänellä oirehtii erittäin räjähdysalttiilla ja agressiivisella käytöksellä sekä fyysisillä kivuilla. Hän siis hermostuu ihan pienistäkin asioista, ja hermostuminen on luokkaa laitetaan eropaperit vetämään, tai itsemurhauhkailuja. Fyysiset kivut taas ovat voimakkaat lihaskrampit ja pahat ruuansulatusongelmat
Sairastuttuaan masennukseen, mies alkoi viettää aikaa todella paljon pois kotoa, ja hiljalleen ollaan luisuttu siihen, että hän käy kotona lähinnä nukkumassa, tulee kun me kaikki nukumme jo, aamuisin livahtaa muualle kun olen lasten kanssa ulkoilemassa. Välillä saattaa mennä päiväkausia ettei hän näe lapsia, tai minua ollenkaan. Tuntuu että hän on menettänyt täysin mielenkiinnon perhettään kohtaan, minkä toki ymmärrän koska onhan hän vakavasti masentunut.
Mutta mielestäni hänen käytös on todella ristiriitaista verrattuna siihen, mitä olen muiden ihmisten kirjoittamana lukenut, joilla myös vakavasti masentunut puoliso. Puhutaan että puoliso vain makaa sängyssä lamaantuneena eikä kykene jaksamaan poistua kodista ollenkaan. En voi sille mitään, että olen alkanut kokea suunnatonta katkeruutta ja välillä suoranaista vihaa miestä kohtaan, kun katson poikaani itkemässä isänsä perään ja kysyen miksi isä ei enää välitä. Vaikeaa selittää lapselle että kun isä nyt on sairas, mutta silti jaksaa kavereita nähdä, miksei sitten lasta.
Mieheltä puuttuu masennuksen takia täydellisesti aloitekyky hoitaa mitään pakollisia asioita, joudun hoitamaan hänen puolesta ihan kaiken. Lääkkeistä muistuttelun, lääkäriaikojen varaamiset, lomakkeiden täytöt, ihan kaiken. Tuntuu että olen yhtäkkiä muuttunut kahden lapsen yhteishuoltajasta kahden lapsen ja yhden aikuisen lapsen yksinhuoltajaksi, Onko tämä tyypillistä käytöstä masentuneelta ihmiseltä jolla on vaikeuksia sanoittaa tunteitaan ja puhumaan pahasta olostaan? En tiedä mitä tällä tekstillä edes haen, koen vain välillä todella turhauttavaksi sen, että olen tukenut miestä niin paljon kun ihminen vain voi tukea, ja yrittänyt ymmärtää, mutta en vaan voi käsittää miten voimavaroja riittää joka päivä lähteä ystäviä tapaamaan tuntikausiksi mutta omat lapset saati puoliso ei kiinnosta yhtään.