masennus...onko masennusta olemassa vai onko se vain ihmisten keksintö että saa puolustella oloaan?
hei.
kun kuulin että jollain on masennus ajattelin ”höpö höpö,ei masennusta ole olemassa ihmiset vain puolustelee sillä sanalla itseään ja sillä kerää sääliä” masennus on vain keksintö jolla voidaan puolustella sitä kun syödään pillereitä,ollaan laiska, yms..
näinkö se menee? noin minä ajattelin,ajattelin noin vielä vuosi sitten. olen kahden pienen lapsen äiti. kaikki muuttui kertaheitolla kun sain kuopukseni.elämä sitä ennen oli ihanaa, nautin lapsesta,kodista,eläimistäni,miehestä ja kaikista pienistä arkisista asioista. toisen lapseni syntymän jälkeen päässäni ”napsahti” synnytys oli kauhea,kivun kannalta.lapsi oli todella pieni kokoinen,nenä vinossa ja sen takia aika..ööh,”ruma.
rakastin lapsiani yli kaiken.kun kuopukseni syntymästä oli kulunut jonkun aikaa huomasin että en osaa nauttia mistään, tuntui välillä että rakastanko sittenkään uutta vauvaa,miksi minua vitutti joka ikinen päivä joku vaikka kaikki oli hyvin? mikä päässäni oli kun tunsin kaiken olevan huonosti.
ajattelin ottaa neuvolassa asian puheeksi kun mikään ei tuntunut onnistuvan ja jokainen päivä vain ”vitutus” koveni. sain ajan heti psykologille,neuvolassa tädit olivat todella huolestuneita. psykologi diagnisoi minulle heti ekalla käynnillä synnytyksen jälkeisen masennuksen.HAH MINULLAKO MASENNUS? ei ei, se on vaan keksitty lause..
en enää käynyt psykologilla. ajattelin että vitutus on vain väliaikaista ja menee kyllä itsestään ohi.psykologi ehdotti sillon myös jotain lääkkeitä, en ottanut sillä eihän keksittyyn sairauteen voi oikeasti syödä lääkkeitä. meni kuukausi, parikin kuukautta ja aloin miettimään että kaikki ei ole kyllä kunnossa. olen kärsinyt siitä ”vitutuksesta” jo monta kuukautta,saanut siihen mukaan nukahtamis ongelmat. menin lääkäriin, lääkäri suositteli mieliala lääkkeitä ja rauhottavia. tällä kertaa otin, pakko oli saada etes joku helpotus tai lohtu. söin lääkkeitä,ne ei auttanut. menin takaisin lääkäriin ja sain vähän voimakkaampia lääkkeitä sekä apua myös nukahtamis vaikeudesta alkaneeseen unettomuuteen. no söin lääkkeitä yhden paketillisen, en saanut niistäkään mitään apua. paketti oli loppu ja aika oli mennä lääkäriin hakemaan uusi resepti….koskaan en jaksanut mennä.
tästä on nyt aikaa kauan. unettomuus on poissa mutta oloni on pahempi kun koskaan ennen. en enää osaa pukea oloani sanoiksi, enkä osaa näyttää negatiivisiä tunteitani. tuntuu että elämä on ihan pyllystä. tunnen olevani henkisesti niin kuollut kun ihminen vaan koskaan voi olla.olen yrittänyt puhua ystävilleni, eihän ne minua voi tosissaan ottaa kun elämäntilanteemme on sellainen mistä moni jopa haaveilee.
olen yrittänyt puhua miehelleni mutta hän on tietysti sanaton. tänään viimeksi oli tilanne kun otin puhelimen,valitsin neuvolan puhelin numeron ja laitoin puhelimen korvalle…ja sitten puhelimen kiinni. en osaa hakea apua, mitä ihmettä minä voin sanoa koska päässäni ei ole enää sanottavaa. jotenkin tuntuu ristiriitaiselta ajatella että olisin masentunut kun koskaan en ole uskonut siihen sanaan. nyt olen pikkuhiljaa alkanut myöntää sitä itselleni. miksi juuri minulle kävi näin?senkö takia kun en uskonut siihen.
mitä minä teen, jos soitan jonnekkin niin en osaa sanoa mitään, en osaa puhua tuntemattomille omista ongelmistani. ketään muutakaan minulla ei ole kuka ottaisi minut tosissaan.mä olen niin lopussa,niin lopussa että ainut syy miksi elän on kuitenkin se että minulla on lapsia.
tulkaa joku ja lyökää mua halolla päähän,mä en jaksa