Masennus, jota puoliso ei ymmärrä
Olemme olleet kahdeksan vuotta yhdessä mieheni kanssa ja meillä on yksi yhteinen lapsi. Emme ole avioliitossa, koska mieheni ei ole tuntenut olevansa valmis siihen. Lapsi, jota minä halusin enemmän kuin mieheni, oli loppupeleissä yhteinen päätöksemme, mutta sittemmin mieheni on sanonut, että minä huijasin itseni raskaaksi. Lapsen synnyttyä olin paljon kaksin hänen kanssaan, kun mieheni teki töitä kahdessa eri paikassa. Hän näki lastaan alle tunnin päivässä. Menin töihin, mutta määräaikainen työsuhteeni päättyi, enkä saanut jatkoa. Olen ollut työttömänä nyt puolen vuoden ajan. Aikaa minulla riittää, mutta mitä vähemmän teen, sitä vähemmän jaksan tehdä. Olen masentunut enkä jaksaisi suoriutua edes päivittäisistä askareista, ellei minulla olisi lasta. Lapsen takia jaksan yrittää, pitää itseni koossa ja tarjota hänelle sen, mitä hän tarvitsee. Rakastan lastani ja hän saa mielestäni tarvittavan huomion ja kaiken tarpeellisen materian.
Olemme vastikään muuttaneet uuteen asuntoon, joka on mieheni nimissä. Mieheni mielestä meidän tulisi keskittää kaikki rahat kalusteiden yms. hankkimiseen, joten turhaan osteluun ei ole varaa. Minulla ei siis ole käyttörahaa ja joudun anomaan mieheltäni rahaa laskujeni maksamiseen: tilanne on ollut sama jo parin vuoden ajan, mutta nyt olemattomista menoista tulisi vielä entisestäänkin kiristää. Vastapalvelukseksi laskujen maksamisesta minun tulee pitää koti kunnossa, tehdä ruokaa ja olla rakastava kotiäiti/-vaimoke. Tämä on minunkin mielestäni tavallaan oikeutettua, sillä olenhan päivät kotona. Ahdistukseni ja alakuloni vuoksi kaikki toimet kuitenkin tuntuvat suuremmilta kuin Everestille kiipeäminen, mitä mieheni ei voi ymmärtää. Hänen mielestään jätän asiat tekemättä silkasta laiskuudesta. Teen asioita vain ja ainoastaan siksi, että lapseni voisi elää normaalia elämää. Muistan usean sellaisen hetken, jona olen toivonut, että pääsisin pois täältä. Että lapsellani olisi hyvä olla, mutta minä en enää jaksa. Nämä tilanteet ovat sellaisia, jotka ulkopuolisen korviin saattavat kuulostaa pieniltä, mutta näiden neljän vuoden aikana tilanne on paisunut niin pahaksi, että itku ja tuska pääsevät valloilleen monesta hieman perinteistä syvemmälle viilletystä haavasta.
Olen taloudellisesti täysin riippuvainen miehestäni, joka priorisoi omat menonsa minun menojeni edelle. Tästä syystä minulla on tullut useita maksumuistutuksia, mutta luojan kiitos ei vielä yhtään luottomerkintää. Minun tulisi tinkiä kaikesta, mutta hän käyttää rahojaan melko huolettomasti, vaikkei mikään tuhlari olekaan. Lapsen tarpeisiin (vaatteet, tarvikkeet) saan rahaa, kun pyydän ja perustelen tarkasti, miksi tämä hankinta tulisi tehdä. Hän kuitenkin itse ostelee lapsellemme yhtä jos toista pientä kivaa lelua, jos sille päälle sattuu. Jos kiellän lapseltamme jotain, esimerkiksi herkut ennen ruokaa ja lapsemme menee pyytämään samaa mieheltäni, hän vastaa lapsellisesti ”ei voi, kun äiti kielsi”. Useista keskusteluista huolimatta tilanne ei ole muuttunut.
Taloudellisen määräysvallan lisäksi mieheni käskyttää minua monessa arkisessa asiassa, minun tulisi mm. keittää hänelle kahvia pyynnöstä, huolehtia, että siivoan jälkeni (eli jos laitan ruokaa, laitan likaiset astiat yms. heti koneeseen) mutta hän ei itse sitä tee, vaan jouduin keräilemään hänen jälkiään. Hän saattaa lähteä illanviettoon tai esimerkiksi juoksemaan viiden minuutin aikajänteellä, kun minun tulee pyytää lupa kaikelle omalle ajalleni jo viikkoa etukäteen. Mikäli en sitä tee, hän suuttuu tai heittäytyy muutoin hankalaksi. Juhlimaan en ole päässyt lapsemme syntymän jälkeen (pian 4v) kertaakaan ilman, että hän olisi ottanut siitä itseensä. Olen siis kaikesta huolimatta käynyt tuulettumassa, kotona odottavasta riidasta huolimatta.
En sano, ettenkö olisi itsekin ollut hankala ihminen lapsemme synnyttyä ja kaiken sen stressin alla, jota viime vuosina olemme kokeneet. Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, josta mielestäni ehdin toipua, mutta olen vajonnut uudelleen alas. Olen ollut hirveä nainen lapsemme ollessa vauva, mikään ei koskaan ollut hyvin. Mieheni asennoituu masennukseen ongelmana, ei siis sairautena. Hän kokee, että masennus on vain nimi saamattomuudelle. Hän ei näe tunteita ja sitä tuskaa, jota ihminen voi tuolloin kokea. Hän ei kaikista kuvailuista huolimatta usko, että paha oloni vaikuttaa myös fyysiseen jaksamiseeni. Hänelläkin on puheidensa mukaan paha olla, mutta eihän hän nyt kuitenkaan laiskaksi heittäydy.
Uskottu ystäväni on sanonut, että asiat, joita mieheni minulle tekee ja tilanne, jossa elän ovat henkistä väkivaltaa. Ehkä näin on? Tai sitten olen vain hullu, otan asiat liian raskaasti.
Avaudun ehkä vielä lisää, kun saan hetken aikaa kaivaa niitä kaikkia kuopattuja pieniä, mutta tuskaisia tilanteita, joihin olen joutunut. Minusta on tullut mestari unohtamaan, kun olen joutunut lokeroimaan sontaa, jota en halua harteillani kantaa…