Masennus ja paha olla

Masennus ja paha olla

Käyttäjä Milla20 aloittanut aikaan 11.07.2014 klo 21:21 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Milla20 kirjoittanut 11.07.2014 klo 21:21

Minulla on hirveän paha mieli. Olen jotenkin viallinen kun en onnistu oikein missään ja elämä junnaa paikoillaan ja se on ihan oma vikani. Minua hyväksikäytettiin monta vuotta. Olin silloin 9.v kun se alkoi. Loppui kun olin 16.v kun kerroin poliisille asiasta. En varmaankaan ole vieläkään päässyt asiasta yli, enkä oikein uskalla kenellekkään asiasta puhua, kun se sattuu niin kovasti.

Seurustelin yhden pojan kanssa vuoden ajan kun olin noin 17.v ja suhde loppui kun olin jotakin 18.v. Hän oli yleensä aina välinpitämätön ja pelasi vain tietokoneella ollessani hänen kanssaan. Emme olleet juuri koskaan kahdestaan vaan hänellä oli aina ystäviä käymässä. Hän myös valehteli minulle monesta asiasta kuten siitä että oli veljensä luona, vaikka olikin kotonaan. Sain asian selville hänen äitinsä kautta niinkuin monen muunkin asian. Erosimme kun löysin nykyisen miesystäväni ja olemme olleet yhdessä noin kaksi vuotta.

Olemme menossa naimisiin viikon päästä ja meillä on pieni vauva. Vauvamme on suunnilleen kolme ja puoli kuukautta vanha. Meillä on usein jotakin pieniä riitoja, jotka saamme sovittua nopeasti ja jotka eivät jää mieltä kalvamaan. Joskus on ollut isompiakin riitoja ja miesystäväni on lyönyt minua ja minä häntä, mutta näitä tilanteita ei ole ollut kuin pari kertaa. En usko että miesystäväni on ollut tosissaan, mutta hän on monesti kertonut että hänen jotku entiset naisensa ovat olleet kauniimpia kuin minä. Siitä on tullut hirveän paha mieli.

Kun muutin miesystäväni luokse niin luulin että asiat menisivät parempaan suuntaan, mutta ne ovat menneet koko ajan huonompaan suuntaan. Nimittäin minulla on alkanut taas enemmän ja enemmän masentamaan, ihankuin silloin joskus. Naapurikaan ei helpota asiaa, koska on alkanut jumputtamaan musiikkia, vaikka on saanut siitä varoituksen taloyhtiöltäkin.

Haluaisin apua ja neuvoa, että miten toimia elämän eri tilanteissa. Luulisin että ehkä avo-osasto olisi minulle jonkin aikaa parempi paikka, ehkä kuukaudeksi, mutta minulla on pieni vauva jota imetän ja huolehdin. Tänään oli pakko antaa se miesystäväni huolehdittavaksi, vaikka hänellä on kandin tekeminen kesken. En vain enää jaksanut ja tuntuu että luhistun millä hetkellä hyvänsä? Lisäksi olen hirveän yksinäinen. 😭

Käyttäjä Love vs Parents kirjoittanut 12.07.2014 klo 10:18

Hei. Kerroitko miesystävällesi sinun menneisyydestä siis kaikista hyväksikäytöistä ja masennuksesta? Jos et ole niin kannattaa kertoa. Hän myös voisi auttaa jos sinua todella rakastaa. Sitten voit myös kertoa neuvola käynnillä sinun masennuksesta tai ottaa yhteyttä johonkin ja kysyä neuvoa. Voimia sinulle 🙂🌻

Käyttäjä pöllöhuuhkaja kirjoittanut 16.07.2014 klo 13:53

juu tuohon samaan kertomiseen mä kehotan, sillä hänkin ihmisenä lähellä olevana vaistoaa asioita, ja saattaa ajatella turhaan että masennuksesi tms johtuu hänestä. Kuitenkin, vaikka häpeä pitää otteessaan aivan liian pitkään, on noiden sinulle nuorena tapahtuneiden asioiden häpeä sellainen asia, joka sinulle väärin tehneen tulisi tuntea, eikä sinun. Puhumalla siitä luotettavalle ihmiselle ja kumppanille kerta toisensa jälkeen voit voittaa häpeän ja vapautua siitä pahasta, mitä sinulle tehtiin.

Tiedätkö että hyväksikäytetyillä on monta apua, mm tämä järjestö Suomen Delfiinit auttaa ja siellä on luottettavaa vertaisapua ja puhelintukea.
http://suomendelfins.fi/
Kannattaa käydä tsekkaamassa netissä ja pikkuhiljaa alkaa purkamaan sitä auki.

On myös niin, että kun elämääsi tulee tarpeeksi turvallinen suhde ja alat väsyä kantamaan häpeää, tulee "häpeäsalkku täyteen", ja alat oirehtia ja asia alkaa purkautumaan ulos. Läheisyys ja rakkaus saa myös sitä samaa aikaiseksi, että se herättää käsittelemättömiä asioita meissä itsekussakin ja ollaan ihmeissään siitä, miksi nyt tuntuukin näin pahalta ja kummalliselta, vaikka kaiken pitäisi olla hyvin.

Puhuminen, asian ilmaiseminen, piirtäminen, maalaaminen, kirjoittaminen, mikä tahansa luova keino, jonka löydät itsellesi, on paras apu sen käsittelemiseen ja ulostamiseen sisuksista pois vaivaamasta. Eräs vanha kokenut ystäväni sanoi minulle omasta prosessistaan, että kun hän sai sanottua häpeää aiheuttavan asian ääneen terapiassa, niin siihen asiaan ilmestyi jostain kahva, minä nimitin sitä lahjakahvaksi, josta asiaa voi alkaa hallita ja kääntää ja vääntää ja poistaa se pikkuhiljaa omasta elämästään, sen sijaan että se tiedostamattomana ja ääneen sanomattomana hallitsee elämääsi ja tyrkkii sinua milloin mihinkin moodeihin ja syövereihin... Eksälleni se teki samat temput ja ... en edes tiedä kaikkea koska hän lähti toisen mukaan, mutta toivon että saa asiansa selvitettyä ja voittaa vaikeutensa ehkä jonkun toisen kanssa kuin minun. Olisin häntä halunnut auttaa, mutta aika ei hänellä ollut vielä kypsä.

Olet hyvällä tiellä ja olet jo selviytyjä ja voittaja kun olet saanut sanottua asiaa ulos ja ääneen. Sinulla ei ole siinä mitään syytä hävetä, häpeä vaan tarttuu kiinni, kun se mekanismi on sellainen itsesyyllistävä ja eipä näitä hyväksikäyttöasioita ole silloinkaan varmaan vielä osattu hoitaa niin, että uhri ei syyllisty vaan tekijä.

Häpeän valta on salattu ja kätketty, niin kauan kunnes se tuodaan valoon ja sanotaan ääneen ja käsitellään pois, sitten sillä ei ole enää valtaa.

Paavo Kettunen on myös kirjoittanut kirjan suomalaisesta häpeästä, siellä on ihmisten omakohtaisesti kirjoittamia kokemuksia koko kirja täynnä, löysin sieltä niin itseni kuin eksänikin ja siinä voi olla toinen peilauspinta sinulle tähän asiaan.

Toivotan onnea ja menestystä. Tulet sitä vielä saamaan ja selättämään masennuksesi, joka saattaa hyvinkin olla sitä asian käsittelemättömyyden aiheuttamaa sidottua energiaa...
🙂👍