Masennus

Masennus

Käyttäjä suoraselkä aloittanut aikaan 26.06.2007 klo 18:45 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä suoraselkä kirjoittanut 26.06.2007 klo 18:45

Täällä on varmasti pohdittu masennusta paljon, mutta kaikki tilanteet ja ihmiset ovat erilaisia, joten kirjoitan omasta tilanteestani.

Tyttöystäväni sairastaa masennusta ja hoitakin päiviä sitten tapahtui romahdus. Hän oli kertonut minulle, että oli menneisyydessä sairastunut masennukseen ja saanut lääkkeitä ja käynyt terapiassa. Nyt romahduksen tapahduttua hän työntää minut pois luotaan, koska ei tahdo minun ryhtyvän hoitamaan häntä, koska ei halua minun elämän kärsivän hänen sairautensa takia. Hän sanoi, ettei hänellä riitä voimavarohja parisuhteeseen, lapsia hänellä on kaksi. Lapset pitää tietysti asettaa etusijalle. En tiennyt masennuksesta paljoakaan ennen kuin nyt ryhdyin tutkimaan mistä on kysymys ja kaikki oireet ovat ja olivat olemassa.
Fyysiset oireet alkoivat jo muutama kuukausi sitten, eikä ilmeisesti hänkään tunnistanut niitä. Kuitenkin oireet on lueteltu lähes jokaisessa masennusta käsittelevässä artikkelissa/kirjoituksessa. Harmittaa niin suunnattomasti, ettei sitä huomattu, älytty ja ruvettu hoitamaan heti, kun oireet ilmaantuivat. Olisi voinut säästyä tältä romahdukselta.
Kysymykseni kuuluu, mitä minun kannattaisi tehdä? Tiedän, että hän välittää minusta, mutta voimavarat eivätvain riitä. Eikä kovin monella asialla ilmeisesti ole mitään väliä, kun tapahtuu romahdus. Olen hirvittävän huolissani ja loukkaantunut siitä, etten kelpaa auttajaksi. Eniten huolestuttaa hänen puolestaan, jos hän ei ryhdy hoitamaan sairauttansa kuntoon – sehän vain pahenee. Kannattaisiko minun koettaa sitkeästi vain tukea ja auttaa, vai häipyä kokonaan? Mielestäni on väärin ja epäoikeudenmukaista hylätä ihminen sairauden takia. Rakastan häntä myös vilpittömästi ja haluan, että hän paranisi ja voisi hyvin.
Masentunutta ihmistä ei ymmärtääkseni saa painostaa puhumaan asioista? Antaako aikaa ja tiedon hänelle, että olen täällä ja valmsi kuuntelemaan?

Käyttäjä plovesr2 kirjoittanut 27.06.2007 klo 10:27

Nyt en osaa vastata kuin omasta näkemyksestäni. Sairastan siis itse vakavaa masennusta.
Sinä olet nyt se osapuoli jonka olisi nyt hyvä olla vahva. Kanna vastuu perheestäsi ja ole se tukipilari johon asiat voivat nojata omalla painollaan. Vaimosi tarvitsee sinua nyt enemmän kuin koskaan vaikkei sitä välttämättä pysty osoittamaan.

Ole kärsivällinen. Älä syyllistä toista voimattomuudesta ja tekemättömistä töistä. Muista että masennus on omasta tahdosta riippumaton ja pitkäveteinen sairaus. Se on pelottava, ahdistava ja uuvuttava niin sairaalle itselleen kuin läheisillekin. Älä uhkaa lähteä siksi että vaimosi on masentunut.

Ole läsnä. Älä pakota puhumaan, tekemään, kantamaan vastuuta. Ole kuitenkin koko ajan olemassa. Puolisosi tarvitsee tietää se, että olet siinä jos hän sinua tarvitsee. Älä vähättele hänen puheitaan tai tekojaan.

Älä hätäänny. Koet varmasti avuttomuutta ja hätää puolisoasi seuratessa. Puolisosi on se sama ihminen kuin aina. Hän on kuitenkin masentunut. Sinä tunnet hänet parhaiten ja tiedät mistä hän pitää, mitä hän jaksaa. Opettele tunnistamaan uudet rajat. Ohjaa myös lapsianne kunnioittamaan niitä.
Ole vaimosi rauhoittava elementti kun maailma romahtaa hänen niskaansa.

Auta. Ole tukena avun hakemisessa. Uskalla puhua asioista niiden oikeilla nimillä häpeilemättä ja piilottelematta.

Muista pienet arkipäivän teot. Älä järjestä yllätyksiä. Anna vaimollesi lupa olla voimaton ja sairas. Hän kokee tällä hetkellä hirvittävää syylisyyttä jaksamattomuudesta perhettä, kotia, puolisoa, itseään, töitä ja kaikkea kohtaan. Hän kokee olevansa huono ihminen, ei minkään arvoinen. Minä koen usein huonoa omaatuntoa siitä että sää on huono tai miehelläni on ollut huono päivä töissä. Kannusta jos vaimosi tahtoo tehdä jotain. Älä sysää häntä syrjään.

Muista myös itsesi. Älä mene mukaan vaimosi sairauteen. Älä polta itseäsi loppuun. Muista purkaa omia ajatuksiasi ja hae myös itsellesi apua jos koet sitä tarvitsevasi. Muista harrastuksesi. Jos voit hyvin ja jaksat, vaimosikin voi paremmin. Älä kuitenkaan hae hyvinvointia itsekkäillä tavoilla, vaan sovi menoistasi vaimosi kanssa. Älä ole supermies - ole oma itsesi.

Rakasta vaimoasi hänen vikoineen, sairauksineen, kaikkineen. Muista että hänkin rakastaa sinua vaikka ei välttämättä sitä nyt voi osoittaa.
Osoita rakkautesi nyt huolehtimalla ja ottamalla vastuuta itsellesi.