Maksaisiko avopuoliso vuokraa ?

Maksaisiko avopuoliso vuokraa ?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 16.03.2009 klo 14:42 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä kirjoittanut 16.03.2009 klo 14:42

me olemme taas hieman miettineet, jos jatkaisimme yhdessä asumista eli kihlausta.
Nyt sitten huomasin ettei mun ex-poikaystävä oikein osaa olla mun talossani. Koska minä aina sanon sitä mun taloksi, koska se sitä on. Olen kyllä valmis sanomaan sitä meidän kodiksi. Mutta en noin vaan, näköjään. Eikä poikakaverinikaan sitä vaadi.

Hän siis on toisella paikkakunnalla töissä, käy kotona joka kolmas viikko. Työpaikalla sillä on sellainen yhteisasunto toisen miehen kanssa, ei sano sitä kodiksi. Eikä sillä oikeastaan sitten ole kotia.
Hänellä on paljon suuremmat tulot kuin mulla, mulla taas on perintörahoja joista hoidetaan mökin joitain kuluja, joita ei ole paljon. Lämmitys hoidetaan puilla jotka tulee perintömetsästä. Lisäksi esmes ruokaa tulee paljon poroistani.

ennen kai minä voi ottaa vuokraa häneltä ja sitten antaisin sen sanoa mökkiäni omaksi kodikseen?

Käyttäjä natskid kirjoittanut 16.03.2009 klo 15:17

Voit lähettää mut hevosen kuuseen, mutta on mulla selkeä suunnitelma ;). Asutte nyt erillänne häihin asti ja tapailette vain ja pidätte omat mökkinne omina mökkeinänne. Sitte ku ootte aviolitossa, alatte rakentaan yhteistä kotia. Maksatte yhteisillä rahoillanne yhteisen kotinne vuokraa. Tottakai sellaiseen käytäntöön tarvitaan yhteisymmärrystä ja aimo määrä luottamusta. Mutta voiko parisuhdetta sanoa hyväksi ilman noita?

Ajjaj, ex-poikaystäväsi ei voi sanoa työkämppäänsä kodikseen. No se on ihan vain hänen ongelmansa. Moni asuu solukämpässä sinkkuna ja joutuu mieltään sitä jollakin lailla kodikseen.

Ja jos tämä suunnitelma ei miellytä yhtään ja tahdot avopuolisoilua, niin käsittääkseni se ei monen melestä eroa paljon ollenkaan avioliittoilusta ("no mitä se allekirjoitus papereissa merkkaa"). Toivon teille siis paljon yhteisymmärrystä, johon voi päästä kai puhumalla asioista, ja luottamusta. Ja jos te ette pysty kaikesta avoimesti puhumaan, niin ootteko te valmiita avioliittoon rinnastettavaan parisuhteeseen?

Vai onko kyse vain puolivakavasta suhteesta, jossa on paljon kaveruutta ja intiimiä elämää, mutta hyvin vähän vakavuutta ja kumppanuutta?

Käyttäjä kirjoittanut 16.03.2009 klo 20:15

natskid kirjoitti 16.3.2009 15:17

Vai onko kyse vain puolivakavasta suhteesta, jossa on paljon kaveruutta ja intiimiä elämää, mutta hyvin vähän vakavuutta ja kumppanuutta?

tässä suhteessa on paljon kaveruutta ja vakavuutta, hyvin vähän intiimiä elämää. Tämä on suhde josta minä jatkuvasti löydäN ongelmia joista tänne kirjotan.

Mun pitäisi jo oppia pitämään turpani kiinni täällä tukinetissä tästä suhteesta.

Käyttäjä natskid kirjoittanut 17.03.2009 klo 11:07

Älä älä. Ei noin. 🙂 Kyllä kaikki järjestyy!!!

No mitä sä olisit mieltänyt hyväksi neuvoksi? 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 17.03.2009 klo 11:49

Ei kyllä järjesty, enkä tiedä mitään ratkasua, siksi kirjotin.
Se mies sanoo, että haluaisi maksaa 400 euroa vuokraa, mihin sisältysi kaikki. Sähköt. vedet, netti, puut ja laavun käyttö. Minunkin käyttö ehkäpä. Ruuat käyttäisiin yhdessä ostamassa, poronlihasta ei maksasi, koska se tekee myös töitä niiden kanssa.

mitä minä teen 400 eurolla? ja se kai olisi jotain tuloa josta pitäsi veroa maksaa ja vaikuttaisiko se esmes mun vammaistukeen. kaikkin noihin kai löytyy vastaus netistä mutta en osaa etsiä. ja sekin mietittyttää, että kun mulla käy kotiavustaja, niin menisikö se pois, jos toinen virallisesti asusi kanssani vaikka ei aina.
Toisaalta mun mökkini on puoleksi veljenikin, joka ei asu Suomessa ja pitäskö sille sitten antaa 200 euroa?

Käyttäjä natskid kirjoittanut 18.03.2009 klo 11:07

maanvaiva kirjoitti 17.3.2009 11:49

Ei kyllä järjesty, enkä tiedä mitään ratkasua, siksi kirjotin.
Se mies sanoo, että haluaisi maksaa 400 euroa vuokraa, mihin sisältysi kaikki. Sähköt. vedet, netti, puut ja laavun käyttö. Minunkin käyttö ehkäpä. Ruuat käyttäisiin yhdessä ostamassa, poronlihasta ei maksasi, koska se tekee myös töitä niiden kanssa.

mitä minä teen 400 eurolla? ja se kai olisi jotain tuloa josta pitäsi veroa maksaa ja vaikuttaisiko se esmes mun vammaistukeen. kaikkin noihin kai löytyy vastaus netistä mutta en osaa etsiä. ja sekin mietittyttää, että kun mulla käy kotiavustaja, niin menisikö se pois, jos toinen virallisesti asusi kanssani vaikka ei aina.
Toisaalta mun mökkini on puoleksi veljenikin, joka ei asu Suomessa ja pitäskö sille sitten antaa 200 euroa?

Hmm... Kotiavustajan tilannetta vois kysyä siltä taholta, joka tarjoaa sinulle kotiavustajaa. Täytyykö maksaa veljelle, voi kysyä itse veljeltä. Ja vammaistuen tilannetta voi tiedustella kelan toimistosta.

Yleensähän jotakin muuttuu kummankin tilanteessa, kun kaksi päättää olla yhtä soppaa. Jostakin täytyy luopua ja jotakin uutta tulee tilalle. Mutta eiköhän se ole sen arvoista. Jos hänestä tulee "virallisesti" sun puolisko, niin tuskin ketään kiinnostaa, paljonko hän antaa sulle rahaa. Jossakin tarkastellaan ruokakunnan yhteisiä tuloja, enkä veroista tiedä.

Itse en maksaisi veljelle mitään, koska sinähän hoidat mökkiä ja mitä väliä sillä on, mistä sä ne rahat siihen saat.