lisäys en enää ikinä tee lastensuojeluilmoitusta
Viestini jälkeen jatkoin vielä äänitteiden kuuntelemista ja löysin yhden hakemistani, jonka voin näytteenä toistaa sosiaalille. Siinä lasteni äiti, joka on kuunnellut salaa minun puhuvan kriisikeskuksen kanssa raivoaa, ja kun totean että nyt saa loppua tuo vuosia jatkunut kiusaaminen, hän sanoo sanatarkasti:”vittu, nyt mää vasta alan sua kiduttamaan ja sää näät mitä tapahtuu!” Uskon. Nyt. Olen jo yhden kutsun kuultavaksi poliisiasemalle saanut koskien väitettyä väärennystä. Väärensin toki, mutta vaimoni luvalla ja hänen todetessa että jos tulee ongelmia, niin hän ei ole sitä allekirjoittanut. Uskon. Nyt. Tuo syyte kyllä tulee kaatumaan väärennyksen jälkeen tapahtuneen hiljaisen hyväksynnän vuoksi.
Seuraavaksi tulee syyte ilmeisesti rahan varastamisesta häneltä. Liiketoimesta, jota minä olen hoitanut. Tiedän tästäkin raha-asiasta totuuden, mutta jätän sen pois tästä. Mutta tuota hän ilmeisesti aikoo kun kysyi mm. huoltajuustapaamisessa sosiaalin kanssa lähes jokaiseen väliin kontrollikysymyksen: ”millä rahalla se ja se”. Lisäksi kun hänelle jäi ostamani auto, jouduin vuokraamaan auton, ja tuohon vuokraamoon oli tullut outo puhelu koskien allani ollutta autoa: naisääni ei sanonut nimeään ja ilmoitti että ketäköhän on tällaisen auton vuokrannut, kun on syyllinen kolhintaan. Vuokraamosta olivat ilmoittaneet, että eivät anna asiakkaiden nimiä ja että pitää kääntyä poliisin puoleen, joka sitten soittaa heille. Tuota poliisin soittoa ei koskaan tullut, kuten ei tullut vuokra-autoonikaan mitään jälkiä…
Minä tiedän tarkalleen mitä itsekin ajattelisin keskustelujaan nauhoittavasta ihmisestä. Sehän ei ole terveen ihmisen puuhaa. Mutta olen yhtälailla tietoinen siitä, että hän osaa näytellä. Ja hän näyttelee todella taitavasti, tai sitten psykologi on taitamaton. Juuri tuosta syystä nauhoitan tästä lähtien kaikki hänen ja sosiaalin kanssa käymäni keskustelut. Toinen syy on inhimillisempi: on mahdollista, että hän ei tajua olevansa sellainen. Tai ei ehkä muista.
Soitin yksi ilta lapsilleni, jotka olivat yksi ilta äidillään. Ensin juttelin tyttöni kanssa, ja ajattelin että onpa hän oudon varautunut ja säikyn oloinen. Mieleen juolahti että se johtuu minusta… Kun tuli pojan vuoro ilahduttaa iltaani sama ilmiö toistui, joka pakotti kysymään että onko puhelimesi kaiuttimella? ”vitut o mitään kaiuttimella” kuului äidin ääni ja hän kiirehti poikaamme lopettamaan puhelun, mutta poika ei ilmeisesti säikähdykseltään osannut tehdä mitään. Tein tuostakin lastensuojeluilmoituksen ja kerroin että pelkoni toteutuminen näyttää olevan totta. Ex-vaimo on ottanut kontrolliinsa minun sijasta nyt lapsemme. Kerroin sosiaalille että he eivät näe tämän läpi ja että tekivät ison virheen kun ylipäätään alkoivat ajatella lapsien antamista ennen hänen parantumistaan hänelle. Mitä tästä seurasi: minua koko hässäkän aloittaneeseen ls-ilmoitukseen painostanut kriisikeskuksen työntekijä soitti ja moitti käytöstäni, ja ilmoitti että nauhoittaminen on sairasta, josta siis olen samaa mieltä…
Olen kaikille kertonut, että vaikka nyt olen puolet viikosta yksin, erossa lapsistani, olen vihdoinkin vapaa. Vapaus tarkoittaa kyllä lähinnä liikkumista, sillä eurottomana vapaa-aikani menee tämän vääryyden ihmettelemiseen ja lapsistani murehtimiseen. Olin vielä esim. viime juhannuksena ex-anoppini mielestä oikea malli-isä kun yhdessä exäni siskon kanssa seurustelevan miehen kanssa keskityimme lapsiin ja annoimme muiden ryypätä ja rellestää. Minua lapset eivät ole ikinä humalassa edes nähneet. Mutta aivan vastikään hän haukkui minua nimillä, joita moderaattori ei varmasti julkaisisi.
Pyydän ja vetoan teihin: ottakaa kantaa ja kertokaa näkemyksenne. neuvojakin ottaisin mielelläni vastaan jo ennen yhteydenottoa tekstissä mainitulta asiantuntijalta. Olen yhä huolissani lasteni äidistä, juuri lauseen kuvauksesta ilmenevän syyn vuoksi. Hän ei näe metsää puilta, eikä osaa hakea syytä itsestään.