Liioittelenko ongelmaani?

Liioittelenko ongelmaani?

Käyttäjä kahvipuu aloittanut aikaan 26.10.2007 klo 13:10 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä kahvipuu kirjoittanut 26.10.2007 klo 13:10

Hei!

Minua on lapsena ja teininä seksuaalisesti ahdisteltu ja hyväksikäytetty isäni ja yhden perheen ulkopuolisen miehen taholta, koulussa minua aikoinaan kiusattiin ja nimiteltiin mm. sukunimen takia ja kaiken lisäksi isälläni on mitä ilmeisimmin narsistinen luonnehäiriö, joka on kohdistunut minuun niin julmana etten enää luota omaan arvostelukykyyni enkä edes tiedä millainen olen. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä vaikeammaksi tuntuu sosiaalinen kanssakäyminen muuttuvan. Sisarusteni ja äitini lisäksi pystyn olemaan vapautunut ainoastaan poikaystäväni kanssa (Ja häneen olen kasvanut aivan liiaksi kiinni koska koen hänet ainoana todellisena turvanani). Muiden ja itseni väliin olen rakentanut suojamuurin. Uusien ihmissuhteiden luominen on vaikeaa enkä luota ihmisiin. Pelkään paljon arvostelua ja menen sen takia vielä entistä enemmän lukkoon.Tuntuu että tarvitsen terapiaa. Odotan esikoistani ja pelottaa, etten pysty muiden ihmisten läsnäollessa toimimaan edes äidin roolissa.

Mutta en ole ihan varma onko minulla oikeasti aihetta terapiaan. Jos kuitenkin vain tekeydyn marttyyriksi ja ajattelen vain omaa napaani (kuten isäni on aina minulle korostanut). Joku raja on hämärtynyt. En tiedä mikä raja se on. Minusta tuntuu, että on aihetta puhua lapsuuden traumoista, mutta en ole ihan varma. Jos se narsisti olenkin minä itse Kertokaa te😭

Käyttäjä kevät 2007 kirjoittanut 26.10.2007 klo 15:08

Hei Kahvipuu!

Surullista, että olet kokenut lapsuudessa kaltoin kohtelua. Ymmärsinköhän oikein ettet ole niitä aiemmin työstänyt? Et varmasti liioittele ongelmaasi! Lapsen saaminen on ihana asia ja olisiko niin, että lähestyvä äitiys on herätellyt sinua kantamaan vastuuta myös omasta jaksamisestasi? Se ei ole narsistista vaan tervettä omasta ja perheen hyvinvoinnista huolehtimista.

Itse käyn omaa prosessiani läpi ja ilman ammattiauttajia en olisi selvinnyt. Edessä on todennäköisesti vielä sitoutuminen pitkään useamman vuoden kestävään traumojen läpityöskentelyyn. Vaikka kuinka yrittäisi sinnitellä, niistä ei ehkä kuitenkaan selviä marttyyrihengessäkään. Työstämättömät ja hoitamattomat traumat voivat vaikuttaa elämässä niin kovin monin tavoin tiedostamattamme, siksi olisi tärkeää uskaltaa kohdata ne ja selvitettyinä ne eivät enää sido psyykkistä energiaa.

Voimahalit ja kaikkea hyvää elämääsi!