Pettämisessä ei ollut minun kohdallani mitään tekemistä seksin tai yhteenkuuluvuuden kanssa. Olen jo pitkään kärsinyt masennuksesta ja jo varhaisteininä hain "tukea ja hyväksyntää" vastakkaiselta sukupuolelta useita kertoja. Siitä muodostui kierre joka toistui parisuhteissa.
Edellisessä parisuhteessa joka kesti kolme vuotta petin poikaystävääni varmasti kymmenisen kertaa. Näin jälkeenpäin se tuntuu uskomattomalta; miten voin tehdä sellaista, teinkö MINÄ niin? Menneisyys tuntuu usvaiselta ja palaaminen noihin hetkiin jolloin olin vieraan miehen luona, tuntuu pahalta unelta.
Hain pakotietä, pois pahasta olosta. En uskonutkaan että se auttaa, mutta olin niin tottunut tähän kuvioon...Ja joka aamu kun tulin kotiin, tunsin kuolevani sisältä. Silti tein sen uudestaan. En saanut tukea masennukseeni poikaystävältä (joka ei tiennyt että petin häntä) enkä muiltakaan. Hänen takiaan muutin toiselle paikkakunnalle, josta en tuntenut ketään. Poikaystäväni luuli että kaikki on ok, hän ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, ei edes silloin kun olin lähellä itsemurhaa.
Syyllisyys kalvoi koko ajan...En voinut kertoa, en uskaltanut. Poltin siltoja takana niin monta kertaa että lopulta oli pakko pakata laukut ja lähteä.
Sen jälkeen on ollut mahdotonta katsoa peiliin, olinko se minä joka petin niin monta kertaa eri ihmisten kanssa, ja vieläpä kerran hänen ystävänsä kanssa....
Siitä on nyt yli vuosi aikaa ja monesti menneisyys nakertaa päivittäin, ja se tietenkin edesauttaa uuden masennuskauden puhkeamista.
Tämän vuoden alusta aloitin parisuhteen, ja kerroin hänelle kaikki. Oli uskomatonta kuinka paljon tukea sain, ja meidän suhde on vahvistunut avoimuuden myötä.
Tänä päivänä tiedän että tarkoituksenani ei ollut satuttaa ex-poikaystävääni vaan minua itseäni. Prosessi parantumiseen on pitkä, mutta yhden asian tiedän: kuppi on vuotanut yli, tämä kierre päättyy tähän ja pettämisen aika on ohi. On helpottavaa huomata kuinka vahvasti sen tuntee...Ihminen joutuu kasvamaan heikkouksiensa avulla ja nimenomaan kohtaamaan ne!
Mutta sanon sen että ei pidä jäädä tuleen makaamaan, vaan jos on todella paha olla, jos tilanne käy sietämättömäksi, hae apua! En voi tarpeeksi painottaa terapian tarpeellisuutta. Tämä keskustelu on hieno asia mutta ihan oikea liveterapia saa asioita vielä paremmin liikkeelle.
Luottamus elämään..."Vaikka aurinko on kaukana, se saa lootuskukat aukeamaan."
🙂🌻