Liian paha ihminen?

Liian paha ihminen?

Käyttäjä Ansku5 aloittanut aikaan 20.08.2013 klo 20:12 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Ansku5 kirjoittanut 20.08.2013 klo 20:12

Hei. En enää keksinyt muuta tapaa purkaa oloani, minua hävettää niin paljon kaikki etten pysty kenellekään läheiselleni puhua mistään tähän liittyvästä. Olen ollut niin yksin kaiken häpeän, epäillyn, henkisen ja fyysisen väkivallan kanssa etten pääse ulos.
Kohta 5-vuotta sitten alkoi suhde työkaverini kanssa joka oli naimisissa. Itse olin myös ja suhteemme veteli viimeisiä ja olimme päättäneet että yhdessä turha jatkaa. Aluksi suhteemme työkaverini kanssa oli lähinnä omien suhteidemme purkamista, molemmilla oli sama tilanne. Tai niin minä vuosia kuvittelin. Itse erosin melko pian, toisella osapuolella tuntui kestävän. Aloin epäillä oliko hänen suhteensa niin loppu kuin antoi ymmärtää. Kehotin monta kertaa häntä jatkamaan vaimonsa kanssa mikäli koki että haluaa olla siinä suhteessa ja etten ala olemaan mikään kolmas. Kuvittelin tosiaan todella tyhmästi että hänen tilanteensa olisi ollut sama kuin itselläni, että ero olisi tulossa joka tapauksessa.
Sitten hän jossain vaiheessa ilmoitti vaimonsa muuttaneen pois ja eronneensa. Meillä meni hyvin, puhuttiin perheestä ja jossain vaiheessa huomasin olevani raskaana. Miehen reaktio yllätti täysin. Hän katkaisi pariksi kuukaudeksi lähes kokonaan välit, ei vastannut viesteihin eikä puheluihin kunnes kun raskausviikko 12 oli juuri alkamassa hän laittoi viestin et mitä tehdään raskaudelle. Ilmoitin et enää on myöhäistä tehdä mitään mut hän yritti väittää et vielä on mahdollista keskeyttää.
Olin todella yksin ja peloissani enkä saanut edes jutella asiasta hänen kanssaan. En tajunnut mitä oli oikein tapahtunut. Viikkoja myöhemmin hän tuli pyytelemään anteeksi ja sanoi menneensä vain jotenkin pelosta sekaisin. Olin tyhmä ja jollain tavalla halusin uskoa ja tukea häntä vaikka itse olin hylätty ja loukattu. Raskausaika meni vaihtelevasti. Ei edelleen siis yhdessä asuttu mutta asiasta puhuttiin. Tuli synnytyksen aika ja tietysti en häntä saanut edes kiinni vaan yksin ajoin synnyttään. Loppujen lopuksi tuli aamulla kuitenkin paikalle, ihme että ehti.
Pienen vauvan kanssa kotiin ja peräti kaksi päivää jaksoi kanssamme. Lähti tavaroita hakemaan kotoa eikä kahteen viikkoon takaisin tullut. Olin yksin ja väsynyt kaikkeen. Epäilin ja olin pettynyt mutta en jaksanut taistella vaikka teki ohareita ja aina tuli anteeksi pyytelemään.
Kyseessä siis 34-vuotias mies. Ihmettelin jossain vaiheessa kun hänen vanhempansa (joita en koskaan ollut tavannut) eivät onnitelleet edes lapsesta. Sit heiltä muka tuli paketti ja epäilin että mies oli itse sen hommannut. Lopulta paljastui tosiaan ettei mies ollut heille kertonut minusta tai lapsesta ja lisäksi paljastui asia josta olin jankannut pitkään. Virallista eroa ei ollut. Hän oli edelleen naimisissa. Maailmani romahti mutta jälleen hän keksi niin hyvät tekosyyt ja puhui tyhmän ja naiivin ihmisen uskomaan itseensä ja siihen että kaikelle on ihan järkevä selitys mikä liittyy vain käytännön asioihin. Minua oksetti ja vihasin itseäni. Samalla toivoin parempaa ja että lapsellani olisi isä. Isyyttäkään ei tunnustanut vasta kun lapsi oli melkein vuoden.
Ensin hän oli pitkään sairaslomalla ja yritin olla tukena vaikken tarkalleen tiennyt mikä vaivasi muu kuin että kyse oli masennuksesta. Sitten otti itseään niskasta kiinni, alkoi olemaan isä, muutti meidän kanssa asumaan. Muutosta vajaa vuosi aikaa ja joitakin viikkoja sitten sain tietää että vielä viime kesänä ollut perheensä ja vaimonsa kanssa ulkomailla ja että vaimo oli muuttanut pois vasta vähän ennen kuin muutti tänne. Tiedän olevani aivan järkyttävän tyhmä ja kyllä minä tosiaan epäilin kaikkea ja asioista kysyin miljoonat kerrat mutta aina vain kielsi kaiken, valehteli ihan kaikesta ja manipuloi minua. Lisäksi käänsi asiat niin että minä olen sairas kun epäilen kaikkea ja että minun päässä on vikaa.
Niin varmasti onkin kun halusin uskoa ettei kukaan ihminen voi olla noin paha. Ja nyt kun minua oksettaa hänen tekonsa minua ja ex-vaimoansa kohtaan niin on alkanut minua haukkumaan ja käymään käsiksi. Ja hänen mielestään minä aiheutan kaiken.ei ymmärrä miten minulla voi olla paha olo jostain menneestä ja miten en voi luottaa. Hän haukkuu minua tyhmäksi ja saastaksi, pilkkaa mun itsetunto ongelmia, matkii, on jopa sanonut et pitäiskö mut tappaa niin toteutuis molempien toive. Olen siis välillä ollut sellaisessa tilassa etten jaksaisi edes elää. Mutta tämä ihminen vain haluaa minut vielä alemmas. Olen todella tyhmä ja toiminut itse väärin mutta olenko niin paha ihminen etten ansaitse edes elää eikä minua tarvi kohdella ihmisenä?
Lisäksi kun kerron halustani erota hän kiristää minua ja käskee maksamaan kaiken mitä on taloon laittanut rahaa. Ei siis päästä mua tästä pois. Lisäksi sanoo että poikani ei myöskään jää tänne jos hän lähtee ja aikoo kertoa miten mielenvikainen minä olen etten lastani saa pitää. En ole ikinä kohdellut lastani huonosti mut silti pelkään että tuollainen manipuloija ja valehtelija veisi lapseni.
Olen liian voimaton tekemään mitään.
Olen vain ja yritän kestää kaikki haukut ja elää pelossa omassa kodissani. Lapsuuteni oli rankka ja luulin kestävämpi sen jälkeen mitä vaan mutta nyt epäilen että jotenkin tosiaan olen tän kaiken vaan ansainnut. Ja rankaisen itseäni olemalla tässä. Jos joku päivittäin kertoo etten ole mitään muuta kuin saastaa niin siihen lopulta uskoo. Ehkä tosiaan ansaitsin tämän kaiken olemalla niin tyhmä.
Oma isäni on hirviö, äiti ei minua auttanut ja tukenut, nyt oma perheeni on tällainen. Pelkään että tämä tosiaan minun vika ja olen syntymästäni asti ollut niin huono etten ansaitse mitään parempaa.
Tiedän että olen täysin epäonnistunut jos siedän tällaista mutta en tuota miestä ulos saa ilman rahoja joita vaatii ja joita ei minulla ole antaa. Lisäksi tekisi elämästäni varmasti vielä enemmän helvettiä koska hänen ego ei kestäis jättämistä. Enkä jaksa kuulla sitä että kukaan ei minua voi koskaan haluta ja että tekee kaikille selväksi miten huono ihminen olen.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 22.08.2013 klo 09:13

Me kaikki ollaan syyttömiä syntymäämme.
Olitko sinä silloin paha ja huono ihminen, kun suhteenne alkoi?
Oletko kertonut näistä asioista kenellekkään?
Jos sinä pelkäät kodissasi ja mies ei aio lähteä, niin suosittelisin ihan viileästi että mietit mahdollisuutta, että lähtisit itse, lapsen kanssa ja mahdollisimman kauas.
Kenenkään ei ole pakko elää toisen alistamana ja pelossa, edes rahan takia.

Käyttäjä Ansku5 kirjoittanut 22.08.2013 klo 20:44

Kiitos vastauksesta!
Ainakin tälle ihmiselle annoin kaikkeni silloin. Siksi se niin paljon satuttaakin ettei arvostanut minua ihmisenä ollenkaan. Tai alussa niin kyllä uskotteli mutta varmaan sekin ollut vain valhetta hänen puoleltaan.
Ongelma on tosiaan osittain myös siinä että talo on minun. Helpompi olisi jos voisikin itse lähteä vaan. Hän myös uhkaa kun puhun erosta etten saisi pojan huoltajuutta. On tehnyt kaikkea sairasta siltä varalta että voi todistaa minun olevan hullu ja ettei lapsi voisi kanssani asua. Olen niin voimaton taistelemaan vastaan.
Jos ihminen tekee itselleen jälkiä ja käy lääkärissä niitä näyttämässä ja väittää minun ne tehneen niin en todella tiedä ketä uskotaan. Tämä on niin sairasta ja kieroutunutta enkä tajua miksi edes haluaa olla mulle noin paha ja mitä kostaa. Ihmisellä täytyy olla aika paha olla itsensä kanssa jos pystyy toisia noin kohtelemaan ja kiristämään. En keksi muuta.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 23.08.2013 klo 10:16

Nyt sinun olisi hyvä etsiä apua.
Oletteko naimisissa?
Se on turhaa luuloa, ettei sinua uskottaisi, siihen uskoon on moni jäänyt, jopa minäkin, mutta totuus on joskus tarua ihmeellisempää.

Käyttäjä karkkilotta kirjoittanut 24.08.2013 klo 16:21

Et ole paha ihminen, et. Olet vain ajautunut sinisilmäisenä tilanteeseen, josta ulospääsy vaatii tekoja. Jos oikeasti haluat asiasi hyväksi, ota välimatkaa kyseiseen mieheen. On hän sitten avio- tai avopuolisosi. Sen jälkeen järjestät asiat, jotka pitää järjestää. Mene poliisin juttusille, neuvovat lähestymiskiellossa. Saat sitä kautta rauhaa ajatella ja toimia järkevästi. Mieti huoltajuus, omaisuusasiat yms., kysy neuvoa vaikka oikeusaputoimistosta. Sinulla on pieni lapsi, olet äiti ja nainen. Nauti niistä asioista. Kohdista voimasi hyvinvointiisi. Lämpimiä ajatuksia sinulle 🙂👍

Käyttäjä Thalia kirjoittanut 31.08.2013 klo 07:47

Puhu jollekkin. Ihan sama melkeimpä kelle, kunhan saat asiat sanottua ääneen. Kerro jollekkin tästä tilanteesta. Tulosta vaikka tämä kirjoittamasi selostus ja näytä se jollekkin. Ammattilaiselle tai ystävälle, jollekkin jonka saat kuuntelemaan. Pyydä apua.

Yksin ei tarvitse pärjätä. Minä olen juuri lähiaikoina mennyt ja pyytänyt apua. Myöntänyt että en pärjää yksin. Se oli hirveän vaikeaa mutta olo on uskomattoman helpottunut. Matka henkiseen hyvinvointiin on kohdallani pitkä mutta se on alkanut.

Et ole paha ihminen ollenkaan. Kaikkea muuta. Voimia! 🙂🌻