Lapsuuden traumat tuhoaa parisuhteen.
Hei kaikille! Olen uusi kirjoittaja täällä. Olen alle kolmikymppinen nainen ja olen täysin hukassa itseni kanssa. En oikein tiedä mistä aloittaa. Lapsuuteni oli hyvin vaikea, molemmat vanhempani ovat alkoholisteja. Näin ja koin kotona paljon traumaattisia asioita mitä aikuiset tekivät ja puhuivat humalassa. Kaikki rahat menivät vanhemmilla viinaan, näimme välillä jopa nälkää. Minua kiusattiin koulussa vanhempieni juomisen takia. Vanhempieni kantakapakka sijaitsi koulun vieressä, joten luokkatoverit saattoivat nähdä kotiin toikkaroivat vanhempani. Rahaa ei ollut myöskään vaatteisiin tai muuhun joka osaltaan ruokki kiusaamista. Lapsuuteeni liittyy vahvasti häpeä. Häpesin itseäni ja vanhempiani. Kaikki turva ja tuki puuttui minulta. Kotona vaiettu sääntö oli että äidin ja isän juomisesta ei saanut puhua. Isäni käytti henkistä väkivaltaa lapsiin ja pelkäsin häntä.
Olin koulussa aika huono, koska en pystynyt keskittymään mihinkään. En saanut öisin nukuttua koska vanhemmat joivat ja metelöivät pienessä kaksiossa. Äitilläni oli tapana kömpiä yöllä humalassa viereeni pieneen sänkyyn kun isän kanssa tuli riitaa. Minua oksetti lapsena tämä. Äiti haisi viinalta ja huusi unissaan siinä vieressä, se oli traumaattista.
Olen koko ikäni hakenut muiden hyväksyntää. Tunnen että minulla on oikeus elää vain jos teen tai saavutan jotain. Valehtelen ja liioittelen saavutuksiani muille ihmisille jotta minua pidettäisiin ihmisarvoisena. Olen seurustellut koko ikäni. Nykyinen poikaystäväni on menestyvä liikemies, erittäin komeakin. Tunnen olevani huonompi kuin hän ja tämä aiheuttaa paljon ongelmia suhteeseemme. Yritän jatkuvasti päästä ”niskan päälle”, olla parempi kuin hän. Välillä tunnen hänen rinnallaan oloni niin huonoksi että muutun kylmäksi ja tunteettomaksi häntä kohtaan. Huudan ja raivoan. En hae hänen hyväksyntää olemalla hänelle ihana vaan keskitän kaiken energiani esim. ulkonäkööni. Olen ns. hyvännäköinen ja ihmiset kuvittelevat että minulla on kaikki hyvin. Tosiasiassa olen hyvin itsetuhoinen ja ollut masennuslääkityksessä ja terapiassa monta kertaa, mikään ei ole auttanut.
Takaisin suhteeseeni. Tämä nykyinen mieheni on ainoa, jota olen oikeasti rakastanut. Hän on hellä ja hauska, hiukan lapsellinen tosin. Joudun jatkuvasti kamppailemaan etten huutaisi ja purkaisi häneen pahaa oloani. Hän joutuu kärsimään huonosta itsetunnostani ja pakonomaisesta menestymisen tarpeestani. Hän on tosin itsekin hyvin vaativa mm. ulkonäkönsä suhteen. Olen muutaman kerran jättänyt hänet vain että hän soittelisi perääni ja kertoisi kuinka tärkeä olen hänelle. Viimeisen kerran kun tein tämän tempun, hän ei soittanutkaan, ero oli hyvin lähellä. Olin aivan maassa ja lamaantunut. Päätän aina, etten huuda tai pura häneen kiukkuani mutta yksikin negatiivinen sana häneltä niin räjähdän täysin. Hän on aika rauhallinen ja pelkäänkin että minun raivokohtaukseni ajaa suhteen tuhoon. 😭
Olen myös hyvin yksinäinen. Nykyisellä paikkakunnallani en ole ollut töissä tai koulussa, joten en tunne ketään. Voi menna parikin viikkoa että en näe muita ihmisiä kuin poikaystäväni, tämä tuntuu hyvin ahdistavalle. Olen pettynyt ihmisiin elämässäni monta kertaa ja uskon että jokaisella vastaantulevalla ihmisellä on jotain minua vastaan tai että he puhuvat minusta pahaa seläntakana. Joskus jopa kuulen harhoja, että jokin ihminen sanoo minusta pahaa. Tämä aiheuttaa minulle sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Olen päivät pitkät yksin omassa maailmassani ja syyttelen ja haukun itseäni jatkuvasti. Jankkaan vain päässäni kuinka huono ja epäonnistunut ihminen olen. Pelkään myös tulevaisuutta, saan tulevaisuutta ajatellessani pahoja ahdistuskohtauksia.
Mistä apua elämään? Mistä alkaa? Kiitos kun jaksoitte lukea!