Lapsella erittäin vaikea murrosikä
Hei!
Haluaisin apua ja tukea murrosikäisen vanhempana olemiseen. Olen tällä hetkellä uupunut ja loppu ja kirjoitan suoraan miltä minusta tuntuu.
Kasvatan tyttöä 15v yksin. Minulla on kolme muuta lasta. Tyttö on vanhin. Hän on aina ollut erittäin hankala ja vaativa. Luonne on räjähdysherkkä ja impulsiivinen. Nyt ysiluokalla kaikki tuntuun kaatuvan.
Olen hakenut apua kasvatusneuvolasta ja psykologilta. Tyttö ei lähde tutkimuksiin eikä apua hakemaan. Olen käynyt yksin. Suvusta löytyy aspergeria ja add. Sanoivat että oireet viittaa johonkin, tai sitten erittäin voimakas murrosikä.
Millaista meillä on? Kotona ei ole enää rauhaa. Lapsi haastaa riitaa koko ajan jonkun kanssa ja kiusaa muita lapsia. Oli myös vaihe kun hän tuli mm kasvojen eteen huutamaan ja ärsyttämään. Sain ohjeeksi olla välittämättä ja se toimi. On kuitenkin todella uuvuttavaa yrittää koko ajan jaksaa ja kestää.
Jos lasta kieltää, hän hyökkää kirjaimellisesti. On erittäin ilkeä ja agressiivinen. Hän ei ole lyönyt vielä koska olen osannut antaa tilaa. Näissä tilanteissa olen hienovarainen enkä korota ääntäni. En vain voi hermostua koska lapsi käy päälle aivan varmasti silloin.
Hän ottaa muiden tavaroita ilman lupaa, valehtelee, ei auta kotona eikä tee mitään mitä pyydetään.
Hänen pitää saada kaikki periksi. Pidän kiinni kotisäännöistä eli kotiintukoaika klo 22 arkisin ja 02 pe ja la. Niitä noudattaa. Kaverit käsketään kotiin klo 22 kotoa koska asunto on pieni ja vauvan pitää saada nukkua.
Hän on erittäin itsekäs ja itsekeskeinen. Empatiakyvytön ja hukassa. En saa häneltä oikein mitään vastakaikua mihinkään. Koulu menee keskinkertaisen hyvin. Ei listaa ja tupakka ja viina on kielletty mutta enhän ole koko ajan katsomassa perään. Enkä kysele ja epäile vaan luotan.
Haluan tietää onkontämä normaalia vai ei. Olenko aivan hukassa omassa vanhemmuudessa.
Kaveripiirissä äitejä kiusataan ja haukutaan. Joskus lapsi on sieltä tullessa aivan raivona minulle asioista jota en ole tehny. Raivo on todella vahvaa.
Valvon yöt miettien mitä tehdä. Tilanne kotona on ahdistava ja kireä. Tyttö ei puhu minulle normaalisti vaan minun pitää silti häntä kaikessa kestää. 😭 olen todella väsynyt enkä tiedä mistä saada apua. Minulla ei ole turvaverkkoa.
Tämä tukinet tuli mieleeni viime yönä. Valvoin koko yön ahdistineena. Illalla sain taas kuunnella tytön raivoa ja haukkuja.
Mitä teen.