Lapsella aloitettiin ADHD-lääkitys. Pelottaa ja ahdistaa.

Lapsella aloitettiin ADHD-lääkitys. Pelottaa ja ahdistaa.

Käyttäjä Sosiaalinen erakko aloittanut aikaan 25.09.2016 klo 14:56 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Sosiaalinen erakko kirjoittanut 25.09.2016 klo 14:56

Moikka,
kaipaisin kovasti vertaistukea tilanteessani. Poikani on nyt 12-vuotias ja koulun painostuksesta suostuimme nyt aloittamaan lääkityksen.

Pojan koulutie on ollut hankala, hänellä on ollut työpaikan vaihdosten takia useita koulunvaihtoja ja esikoulussa häntä kiusattin paljon. Samoin koulutaipaleen alussa. Lapseni on erittäin valoisa ja iloinen sekä menestyy koulussa oikeinkin hyvin. Ongelmana on koulun mukaan se, ettei hänen ”koko potentiaalinsa” tule käytetyksi, sillä on vilkas ja innokas.

Kunnollista laajaa diagnoosia tai tutkimusta ei ole tehty missään vaiheessa. Psykologiset testit ekaluokalla osoittivat, ettei mitään häiriötä ole. Näkyi vain ikäluokkaan nähden korkeat kognitiiviset taidot. Neurologisissa testeissä ei myöskään löydetty merkittävää. Testit eivät olleet kovin laajoja ja ovat tehty siis ykkös- ja kakkosluokilla.

Lapsi on kyllä hyvin vahvatahtoinen ja protestoi kovasti, jos jokin asia ei mene hänestä ”oikein”.

Koulutiellä eteenpäin kulkiessa hän on koko ajan edistynyt kovasti ja keskittyminen on lisääntynyt ihan sillä, että koulu on nyt kiusaamaton ja häntä ei pelota siellä. Ja on tullut paljon hyviä kavereita. Asumme nykyään kokonaan eri seudulla, kuin pojan koulun alkaessa ja täällä kavereita löytyi heti. Aiemmin hän oli vain kiusattu. Pohjimmiltaan poika on myös hyvin herkkä, mutta peittää sen vahvuuden alle.

Sitten kuitenkin nyt viime keväänä (vitosluokalla) erityisopettajan toiveesta lapsen siirryttyä yleisopetuksen ryhmään jouluna (joka sujui hyvin, erityisryhmässä hänellä oli vaikeaa hitaan työtahdin takia) otimme ajan perheneuvolaan lääkityksestä puhumaan ja koulu sekä me vanhemmat täytimme yhdet kyselylomakkeet. Tällä perusteella ja yhdellä tapaamisella lääkäri sitten määräsi lääkekokeiluun Concertan 18mg. Lääkärin mukaan minun vastaukseni lomakkeessa olivat pääsyyt sille, että perusteet ovat olemassa. Tämä tuntuu kurjalta, sillä täytin tuon hyvin ymmärtäen mitä kysymyksissa haetaan ja täytin sen nyt sitten erittäin kriittisesti lastani tarkkaillen. Kuitenkin koko ajan miettien, että kyllä samat pätee oikeastaan kaikkiin lapsiin tilanteesta riippuen. Kuten poikaanikin ajoittain.

Lisäksi perheessämme on rytmihäiriötaipumusta, joten tästä tuli vielä lähete EKG-tutkimukseen, jossa pojalta löytyi pidentynyt QT-aika. Sydänterveyttä tutkittiin koko kesä ja nyt sydämen ultran jälkeen lopputulema oli terve sydän runsaalla sukurasitteella kuitenkin ja yhdessä sydänläpässä oli jokin vielä normaaliksi laskettava muutos.

Kutosluokka on alkanut ja hänellä on jonkin verran ollut läksyt tekemättä. On myös uhmakas yhdelle opettajalle, josta ei pidä. Mikä ei tietysti ole ok. Koulu kuitenkin nyt pyysi jälleen lääkekokeilun aloittamista ja hain lääkkeen perjantaina.

Ongelmana on oma sisäinen ristiriitani lääkityksen tarpeellisuudesta ja pelko pojan terveyden puolesta. Haittavaikutusluettelon lukeminen ja googlettelu ei todellakaan auttanut. 🙂 Tiedän, ettei näihin voi paljon laittaa painoarvoa, mutta se ei vähennä näitä oloja nyt.

Mietin, toiminko oikein lasta kohtaan, joka omasta ja kaikkien läheisten mielestä on ihan perusmuksu. Erittäin vahvaluonteinen sellainen sekä pikkuvanha, kuten muukin sukunsa. Opettajia meillä on suku täynnä ja olen itsekin alakoulussa opettanut, enkä vain näe pojassani mitään drastista ADHD-tilannetta, eikä sitä näe muutkaan hänet tuntevat.

Samalla ongelmia kuitenkin koko ajan koulun puolelta tulee. Joten teenkö sittenkin väärin ja olenko tehnyt, kun lääkitykseen olen suhtautunut kielteisesti? Tiedän näiden todella auttavan, kun ovat tarpeen.

Pelkään hänen sydänterveytensä osalta, lapsi liikkuu paljon ja pienenäkin joskus sanoi, että ”sydän pomppii”.

Lääke on nyt otettu eilen ja tänään. Poika oli eilen aika lailla oma itsensä. Söi hyvin, nukahti hyvin. On aina nukkunut hyvin ja aikaisin on nukkumaanmenoaika meillä. Ehkä jotenkin oli rohkeampi eilen, ehkä myös enemmän ”läsnä” keskustellessa. Oli ehkä myös ilmeettömämpi ja sen näkeminen sattui.

Tänään hän on ollut kavereiden kanssa ulkona ja sanoo koko ajan voivansa hyvin, jos kysyn. Yritän olla näyttämättä huoltani ja vältän kysymästä mitään, mikä voisi hänessä laukaista psykosomaattisia oireita. Olen myös siksi noista haittavaikutuksista jättänyt tarkoituksella enempiä kertomatta itse lapselle.

Itse olen kuitenkin aivan päreinä. Valvoin koko yön käsi pojan rintakehällä. Alkuyön itkin keittiön pöydän ääressä ja teki välillä mieli huutaa ääneen, että miksi joudun antamaan lääkettä tuolle rakkaalleni, jolla ei minusta ole mitään ongelmaa. Tai ei ainakaan sellaista, joita ei tukitoimilla voisi ratkaista. Näitähän tähän ei nyt ole liitetty lainkaan.

Eilisen päivän jokainen pieni kasvojen punastuminen liikkumiseen liittyvästä ponnistelusta säikäytti minut sydänjuuria myöden tai väsyneen oloisuus jne. En siis oikein tiedä, miten pysyn tämän kanssa itse kasassa. Yritän ajatella, että katsotaan nyt päivä kerrallaan, mutta en haluaisi jättää häntä yksin edes huomenna oman työpäiväni ollessa pidempi kuin koulupäivä. Eli pelko on melko irrationaalista jo.

Onko muilla ollut tällaisessa tilanteessa vastaavaa? Kuinka selvisitte eteenpäin? Sydän jotenkin särkyy joka kerta, kun katson noihin pienen aarteeni silmiin ja mietin samalla, tehdäänkö tässä nyt hänelle vahinkoa vai onko tämä nyt hyvä juttu. En saa oltua ja itkettää koko ajan. Tekisi mieli vain pitää häntä kainalossa ja haistattaa pitkät kaikilla, joiden mielestä hän ei sovi kuuliaan ja hiljaisen oppilaan lokeroon.

Ihan varmaa tietoakaan ei tunnu olevan missään. Ei edes lääkityksen pitkäaikaisvaikutuksista. Apua.

-Huolestunut äiti

Käyttäjä Aikuinen tytär kirjoittanut 09.10.2016 klo 19:59

Hei Huolestunut äiti
En voi antaa vertaistukea mutta kohtaan ADHD- sekä Concerta-lääkityksellä olevia lapsia työssäni liki päivittäin.
Concerta on metyylifenidaattilääke joka luokitellaan huumelääkkeeksi, sen varmaan jo tiesitkin. Lääkkeen anto ja käyttö varmasti herättää tunteita ja kysymyksiä.
Lääkkeen hyödyn tulisi aina olla suurempi kuin mahdollisen haitan!
Minkä tahon seurannassa lapsesi tällä hetkellä on? Kuka seuraa verenpainetta, pulssia, painoa, pituutta ja mahdollisia sivuvaikutuksia. Näitä pitää nimittäin seurata, ei riitä, että itse niitä seuraa. Onko se perheneuvolan lääkäri vai esim kouluterveydenhoitaja?
Mikäli lapsellanne epäillään olevan ADHD, diagnoosi on luotettava jos se tulee neuropsykiatrian tai lastenpsykiatrian erikoislääkäriltä. Pelkkä kyselykaavake ei riitä.
Milloin lapsesi levottomuudesta oltiin ensimmäisen kerran huolissaan koulussa?
Mitä keinoja koulussa ollaan käytetty? Onko tilaa olla vilkkaampi kuin muut? Onko mahdollista liikkua tietyissa rajoissa luokassa. Onko tuolilla aktiivityynyä?
ADHD-lapsille on suositteilla ravintoon liittyvää hoitoa.

http://www.tritolonen.fi/artikkelit/111-adhd-ja-sen-hoito-ravintolisilla

Itse kokeilisin kaikkea mahdollista ennen Concertan aloittamista.

Toivon sinulle ja koululaisellesi mukavaa syksyä ja toivon, etten loukannut sinua millään tavalla. Olet varmasti tehnyt parhaasi lapsesi eteen ja olet hänen hoidossaan paras asiantuntija.

Käyttäjä Omppukukka kirjoittanut 25.12.2016 klo 11:22

Hei,
olen samaa mieltä edellisen kanssa. Mikään perheneuvolan lääkärin kyselylapun perusteella ei anneta lääkettä eikä diagnoosia ADHD:sta. Itse en ainakaan siihen lääkitykseen suostuisi tollasen tahon määräyksellä. Lääke on sen verran vahva, että se tarvitsee erikoislääkärin valvonnan alle 18v.

Itselläni on nyt jo aikuinen ADHD-nuori ja todellakin dg:n on tehnyt psykiatri lastenpsykiatrian osastolla useiden kyselykaavakkeiden ja testien ja tutkimusten sekä haastattelujen (vanhemmat, päiväkoti, koulu) kautta. Saimme myös silloin aikoinaan kyseisen lääkkeen pitkän miettimisen jälkeen. Lääkettä ehdoteltiin heti, mutta en sitä halunnut. Kokeilin kaikkea muuta ensin kalanmaksaöljystä lähtien. Tilanteemme huononi niin, että päätin kuitenkin raskain mielin sen aloittaa ja näin jälkeenpäin mietittynä vähän kuin lääkärinkin mieliksi. Meillä lääke teki niin huonon ruokahaluttomuuden ja rajun painon laskun, jonka takia lääke vaihdettiin. Lääkkeen käytön ajasta en osaa sanoa mitään hyötyjä, koska käytimme sen tuon ruokahaluttomuushaitan takia liian vähän aikaa.

Toisaalta työni kautta olen nähnyt ADHD-lapsen ennen consertalääkitystä ja sen jälkeen. Ja voin ilolla todeta miten kyseinen lapsi sai elämänsä takaisin lääkkeen avulla. Heidänkin perheensä taisteli psyykkisesti lääkkeen kanssa miettien sen seurauksia myöhemmin. Mutta jos lääkkeen hyödyt ovat haittoja parempia, suosittelen lääkettä. Kokeilemalla sen vain näkee. Mahdollinen riippuvuuskin tulee vuosien käytön jälkeen.

Usein koulu haluaa mennä helpoimman kautta. Pystyvät kyllä halutessaan järjestämään erikoisjärjestelyjäkin oppilaille, jos näin haluavat. Mutta nykyään kouluissa on niin massahenkistä ja samaan muottiin laitettavia oppilaita, että jos joku hiukankin poikkeaa hänet halutaan siirtää jonnekin muualle. Opettajilla ei myöskään ole mitään näkemystä oppilaiden yksilöllisyydestä ja siitä miten niitä voidaan tukea tai ei ainakaan halua, koska resurssit kouluissa eivät riitä siihen.

Sinuna lähtisin hakemaan lähetettä lastenpsykiatrialle ja neuvottelemaan siellä kyseisen lääkkeen kanssa. Lääkkeen käytön kanssa olevat terveystarkastukset ovat ensiarvoisen tärkeitä ja saisitte ammattimaista ja asiantuntevaista apua oikealta taholta. Mielestäni perheneuvolalla ja terveydenhoitajalla ei ole asianmukaista tuntemusta ADHD:stä. Diagnoosinkin saatuanne saisitte muutakin apua ja tukea.

Käyttäjä riepuliina kirjoittanut 03.01.2017 klo 13:48

Hei, mikä on tilanne?

Ymmärrän sinua, todellakin ymmärrän!

minulla pojalla ADHD + Tourette sekä kaikenlaista muutakin. Meillä lääkkeen aloittaminen tuli oikeastaan vain kotipuolesta katsoen tarpeelliseksi, sillä poika pärjää koulussa hyvin, mutta koska hän joutuu koko päivän pinnistelemään koulussa niin kovin, purkautuu se kotona aivan järjettömällä ja vaarallisella tavalla. Siksi päätimme kokeilla lääkettä, vaikkakin raskain sydämin. No, koska pojan ongelmat ovat niin monimuotoiset, ei Concerta loulta tuonut riittävää helpotusta, vaihdettiin toiseen lääkkeeseen. Sekään ei lopulta ollut niin hyvä kuin piti, joten taas tehtiin lääkevaihto ja koko ajan mietin sydän syrjälläni, mitä lääke tekee lapselle, mutta toisaalta toivon, että hän saisi apua itselleen. Hänellä kun ei selvästikään ole hyvä olla. Tämä lääke vaikuttaisi nyt paremmalta, sillä poika on iloinen ja juttelevainen (eikä uhkaa koko ajan tappaa itseään ja muita tai hyökkää kimppuun tai vihaa koulua), kestää paremmin turhaumia ja hillitsee itseään paremmin, mutta silti olo on koko ajan ristiriitainen.

Sinun tilanteessasi näillä tiedoilla, en jatkaisi lääkettä, ellei siitä tule dramaattista hyötyä pojalle itselleen. Kyllä asia pitää tutkia paremmin, eikä koulu saisi painostaa tuollaiseen. Tee sellainen päätös jonka takana voit itse seistä.

Tsemppiä! 🙂🌻