"Kylmennyt liitto"
Muistan kun joskus nuorempana luin jotain henkilöhistoriikkia ja minua huvitti siinä ollut ilmaisu ”1910-luvulla avioliitto kuitenkin kylmeni” …no, kyllähän tuokin sananparsi sittemmin tuli omakohtaisesti tutuksi.
Tapasin vaimoni 1990-luvun lopulla ja olimme molemmat parikymppisiä. Parin vuoden seurustelun jälkeen menimme naimisiin ja meillä synkkasi hyvin, koska olimme niin samantyylisiä. Myös seksielämä sujui hyvin. Seksiä oli useita kertoja viikossa ja vaimoni oli siinä aktiivinen ja kokeilunhaluinen. Kaikki sujui hyvin. Avioiduttuamme saimme lapsia ja vaimoni oli yhteensä noin viisi vuotta lapsia kotona hoitamassa ennen työelämään palaamista.
Lasten myötä seksielämä tottakai muuttui. Aika ja väsymys painoivat ja ihan niin spontaanisti ei rakastelu onnistunut kuin aiemmin. Sitä kuitenkin oli ja aika tasaisesti kummankin aloitteesta.
Sitten siinä noin 4-5 avioliittovuoden paikkeilla seksielämä alkoi hiipua. Vaimoni ei enää ollut aloitteellinen ja torjui usein omatkin aloitteeni. Viikottainen rakastelu alkoi harventua ja sitten parin vuoden kuluttua seksiä ei ollut edes joka kuukausi. Ja silloin kuin sitä oli niin se ei ollut enää rakastelua vaan tekninen suoritus. Vaimoni tuntui innottomalta ja minulle tuli usein tunne, että hän koki sen vaan velvollisuudekseen.
Samaan aikaan myös muu fyysinen kanssakäyminen väheni. Suukottelusta tuli nopeaa ja halailu ja vierekkäin oleskelu haipui. Kun koetin syleillä tai mennä viereen istumaan niin vaimo torjui.
Vähän kerrassaan vuosi vuodelta seksi on hiipunut niin, että toissavuonna harrastimme seksiä yhden kerran ja viime vuonna ei enää kertaakaan.
Alkuun selityksenä oli väsymys, päänsärky, niskakipu ja milloin mikäkin vaiva tai muu este miksi seksiä ei voinut juuri silloin harrastaa. Sitten vaimoni alkoi valittaa että minun haluni vaivaavat häntä ja pyysi olemaan ”vonkaamatta” jonkin aikaa.
Yli puoleen vuoteen en tehnyt aloitetta, mutta ei se auttanut. Olen yrittänyt vaimoni kanssa keskustella asiasta jo kauan, mutta hän aina välttelee keskustelua. Mitään vikaa ei kuulemma ole, ei vaan tee mieli.
Olen koettanut olla romanttinen ja järjestää laatuaikaa, hemmotella vaimoani ja olen myös tehnyt osuuteni yhteisen arjen pyörittämisessä ja enemmänkin. Vaimoni tekee 3-vuorotyötä ja isolta osin kodin pyörittäminen, siivous, pyykinpesu ynnä muut askareet kaatuvat minulle, koska pystyn omasta työajastani joustamaan paremmin.
Kyse ei ole pelkästä seksistä. Myöskään ehdottamani tai jopa järjestelemäni kahdenkeskiset viikonloppulomat, matkat tai konsertit/keikat eivät vaimoani sytytä. Viime vuonna peruimme useat yhteiset jutut viime hetkillä kun hän ei ollutkaan innokas lähtemään kanssani kahden. Ja joskus kun lapset menivät mummolaan yökylään niin vaimoni viihtyi paremmin tv:n kuin minun seurassani.
Viime vuosina vaimo on alkanut entistä enemmän suhtautua asiaan ikään kuin se olisi minun ongelmani, että haluan seksiä ja olisin epänormaali kun tekee mieli. Hän välttelee aiheesta puhumista ja saa minut aina tuntemaan itseni likaiseksi kun koetan hänen kanssaan kekustella asiasta tai kertoa miten ahdistuneelta ja masentuneelta tilanne saa oloni tuntumaan.
Vaimoni ei ole pystynyt tai halunnut minulle sanoa mistä hänen haluttomuutensa ja etäisyytensä johtuu. Olen ehdotellut pariterapiaa, mutta sitä hän ei katso tarvisevamme. Työuupumuksen piikkiin hän on myös laittanut tilannetta ja onhan hän toki aina väsynyt työvuorojensa takia, mutta työterveyslääkäri ei siinäkään mitään poikkeavaa ollut havainnut. Vaimolla on pitkiä jopa 13 tuntisia työvuoroja ja usein illat venyy myös ylitöiksi.
Voi tuntua varmasti liiottelulta monesta, jolla on vakavampia pulmia elämässään, mutta koen tämän tilanteen todella ahdistavana. Olen alkanut itsekin uskoa olevani epänormaali seksihullu, kun haluaisin rakastella vaimoani edes pari kertaa vuodessa.
Tuntuu, että olen umpikujassa eikä tunnelin päässä näy valoa. Pitääkö minun ryhtyä munkiksi?