Kykenemätön luottamaan?

Kykenemätön luottamaan?

Käyttäjä Särö aloittanut aikaan 02.02.2005 klo 21:22 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Särö kirjoittanut 02.02.2005 klo 21:22

Olen löytänyt itsestäni erittäin ikäviä piirteitä seurustelun myötä. Olen ”jo” 26-vuotias, mutta nyt vasta ensimmäistä kertaa seurustelen vakavasti, tai oikeastaan ollenkaan. Ennen tätä suhdetta elin monia salamasuhteita, yhden yön juttuja ja muita kuluttavia yritelmiä, ja olin tuttavapiirissäni tunnettu sarkastisesta asennoitumisestani miehiä ja rakkautta kohtaan: lapsellisesti julistin että kaikki miehet ovat jotenkin viallisia ja rakkautta ei ole olemassakaan… Nyt kuitenkin olen seurustellut kakasi vuotta, ja välillä tuntuu että olisin aivan hukassa itseni ja tämän suhteen kanssa.

Olen jossakin vaiheessa ilmeisesti menettänyt kaiken luottamuksen miehiin. Kuulostaa tökeröltä ja edelleenkin naiivilta, mutta en osaa selittää sitä millään mullakaan keinolla. En pysty uskomaan muutamaan päivää kauempaa, että mieheni todella rakastaisi minua, tai ettei hänellä olisi ketään muuta. Kyselen jatkuvasti mitä hän tuntee minua kohtaan, haluaako hän vielä olla kanssani, eihän hän vain petä minua jne. Tämä tapa ärsytttää itseäni todella paljon, ja yhtälailla kumppaniani.

Epäluuloisuuteni alkoi varmaankin siinä vaiheessa, kun huomasin itse rakastavani miestä ihan tosissani ja samalla huomasin olevani mustasukkainen luonne. Mustasukkaisuuteni ei kuitenkaan aivan järjenvastaista ole, sillä olen muutamista asioista saanut vihiä ja epäilyksilleni pontta, mutta kun olen todella suorasanaisesti asiaa ”tiedustellut”, on mieheni todennut että luuloni on väärä. Hetken jaksan luottaa siihen, mutta ne asiat ovat jääneet sydämeeni painamaan ja nousevat sieltä tasaisin väliajoin irvistelemään minulle. Minulle saattaa tulla ihan fyysistä pahoinvointia ja paniikkihäiriön luonteisia oireita…

Saatan nähdä painajaisia, joissa miehelläni on joku toinen, he nauravat minulle ja mieheni jättää minut. Herään itkien, mutta jo vähän ajan kuluttua onneksi saan järjen päähäni. Tarvitsee tässä vaiheessa ilmoittaa sekin, etten kuitenkaan rationaalisesti pelkää suhteen loppumista, tiedän pärjääväni kyllä 😉. Ja syvällä sisimmässäni uskon mieheni uskollisuuteen, mutta nämä ihmeelliset pelot saavat ajatukseni välillä niin solmuun, että uskon hänen pystyvän tekemään vaikka mitä… Suhteemme on ollut melko myrskyistä viime aikoina, ja viimeksi viikko sitten sanoin lähteväni nostelemaan… Tuntui etten muutoin saanut tehtyä hänelle selväksi kuinka paljon minuun sattui sillä hetkellä! Vasta kun tavallaan ”uhkasin”, hän heräsi ja alkoi sovittelemaan…

En pidä itsestäni tällaisena: epäluuloisena, kyttäilevänä, epäuskoisena ja surullisena. Haluaisin pystyä luottamaan kumppaniini, mutta jossakin on jokin estämässä sen. Maalailen piruja jatkuvasti seinille, ja ihmettelen että olemme edes enää yhdessä. Syytän itseäni siitä, että pelkojeni takia olen tullut niin hankalaksi, mutta toisaalta toivoisin mieheltänikin vähän ymmärrystä ja kuuntelutaitoa. Välillä tuntuu ettei häntä kiinnosta ne asiat, jotka ovat minulle tärkeitä ja joista haluan puhua. Taitaa hänkin pitää minua jotenkin vinksahtaneena, kuten pidän minäkin välillä.

Olen aina pystynyt järjellä hallitsemaan tunteitani, mutta nyt tunteet saavat järjen sumenemaan ja pelkään, että pilaan (ellen ole jo pilannut) minulle niin tärkeän suhteen ihan turhan takia…😭 Miten voisin oppia luottamaan mieheeni, meidän suhteeseemme ja tulevaisuuteen? Millä saan hiljennettyä ne hakkaavat ajatukset: ei hän sinua rakasta, hän olisi onnellisempi jonkun muun kanssa, teet hänet onnettomaksi, hänellä on varmasti tunteita jotakin toista kohtaan tai ainakin hän käy vieraassa sängyssä…?

Käyttäjä minäsini kirjoittanut 03.02.2005 klo 12:01

hei särö.

kirjoitan nopeasti jotain, ehkä myöhemmin lisää. mun mielestä sinä kärsit jo aika pahasta mustasukkaisuudesta, varo hyvä ihminen sitä, mustasukkaisuus on niin vahva ja tuhoava voima, että se voi viedä tosi syvälle pahimmillaan. itse kärsin menneisyydessä sairaalloisesta mustasukkaisuudesta. sille oli, joo, perusteitakin, mutta näin jälkeenpäin alkaa jo osin olla vaikea hahmottaa mikä oli "totta" ja missä mittasuhteissa.

sanoisin, että kandeis hakea jonkunlaista keskusteluapua, vaikka sitten tuolta net-tuesta jos ei muualta. vaikka oma kulta rakastaisi miten paljon, jatkuva vakuuttelu ajaa loppuun. tällä erää en sano muuta kuin että lue täältä kirjoituksia, mustasukkaisuutta ja luottamusta on pohdittu ja pohditaan.

minä voisin jotain omista kokemuksista kertoa, nyt ei just ehdi...

voimaa!

Käyttäjä Tuuliska kirjoittanut 12.02.2005 klo 20:14

Hei särö!
Mä itse en ole mustasukkainen eikä kukaan kamppaneistanikaan ole ollut sen pahemmin.Nyt olen seurustellut kohta 5 vuotta saman miehen kanssa.Nytkin se lähti kavereittensa kanssa johonkin ja mähän en voi tietää mihin se meni mutta en myöskään ajattele asiaa.Toiselle täytyy antaa tilaa ja vapautta, kukaan ei halua elää häkkilintuna.
Totuushan on se että jos sä kokoajan epäilet ja syyttelet vaikka mitään ei oo tapahtunu, niin se toinen tekee sen mistä sitä syytetään.
Mä uskon vaikka en tunne sua että sä olet ihana ihminen ja sun miehes rakastaa sua.Sun täytyy itsekkin uskoa noin, koska mustasukkaisilla ihmisillä on huono itsetunto ja mustasukkaisuus johtuu siitä.
🙂🌻 Toivottavasti en saanu mittän kauheeta aikaan jutullani, tää on vaan mun mielipide.

Käyttäjä Malviina kirjoittanut 20.02.2005 klo 17:59

Särö,

ehkä Sinun pitäisi oppia arvostamaan itseäsi enemmän. Huomata, että et ole niin vain vaihdettavissa toiseen naiseen.

Tämä on minun ihmisyyden läksyni, jonka toistuvasti unohdan, kompuroin ja nousen taas. Ja kun se jälleen kerran pääsee unohtumaan, niin aloitan taas nollapisteestä:
- Olen hyvä ja rakkauden arvoinen juuri sellaisena kuin olen, rakkautta ei tarvitse ansaita. Vaikka arjessa tuntuisi ihan muulta, niin minussa on syvyys ja ulottuvuus, syvä ihmisyys. Voin luoda yhteyden toiseen ihmisiin, olla vuorovaikutuksessa, antaa ja saada. Kun ymmärrän tämän ulottuvuuden, en voi tuntea huonommuutta eikä minun tarvitse vertailla itseäni muihin ihmisiin. Raastavalle mustasukkaisuudelle en ehkä voi mitään, mutta
siitä vierelläni olevasta ihmisestä voin laskea irti, antaa hänen mennä. Hän palaa vierelleni, jos haluaa, väkisin en voi häntä pitää.

Kun tuntee oman arvonsa, ei enää myöskään anna toisen kävellä ylitseen, omaa arvokasta sisintään on suojeltava.

Mustasukkaisuus on raastava tunne, josta et ehkä pääse ja toisesta irti päästäminen on tuskallista. Hyväksy nämä tunteet osaksi elämääsi.

Älä takerru kiinni äläkä pelkää, kyllä elämä kantaa.

Käyttäjä Särö kirjoittanut 21.02.2005 klo 19:06

Kiitos kaikille teille ihanille ihmisille mielipiteistänne ja neuvoistanne 🙂🌻
Tänne kirjoittamiseni tavallaan auttoi minua näkemään asioita selvemmin, ja ymmärrän nyt myös omat virheeni. Myönnän itselleni vihdoinkin omat virheeni, enkä aio enää kertaakaan (ainakaan ääneen) syyttää kumppaniani mistään, mitä en 100% varmasti tiedä todeksi. Uskon voivani hallita impulssejani nyt paremmin, kun ymmärrän ajatusteni pyörineen liian tiukassa kehässä... Luotan yhteiseen tulevaisuuteemme, ja vaikka huonosti kävisikin, en ainakaan aio toistaa samaa seuraavassa suhteessa.
Mutta kiitos siis vastanneille 🙂👍 ja ihanaa kevään odotusta!

Särö