Kuuluuko parisuhteen olla tällaista?

Kuuluuko parisuhteen olla tällaista?

Käyttäjä tämäonvettä aloittanut aikaan 02.02.2017 klo 13:12 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä tämäonvettä kirjoittanut 02.02.2017 klo 13:12

Olen seurustellut mieheni kanssa nyt vähän yli kolme vuotta ja yhdessä olemme asuneet melkein sen saman ajan, mutta monesti olen miettinyt mitä hittoa me oikein teemme toistemme kanssa. Mitään varsinaisia vakavia riitoja ei koskaan ole ollut, mitä nyt minä välillä olen vetänyt jostain asioista herneet sieluuni. Lähinnä tuntuu, kuin olisimme vain kämppiksiä/kavereita. Tämä on kuitenkin minun ensimmäinen vakava parisuhteeni enkä oikein ymmärrä ovatko kaikki parisuhteet aina sellaisia kiihkeitä ja elokuvamaisia joissa harrastetaan seksiä usein ja hakeudutaan toisen lähelle päivittäin.

Syy miksi minusta tuntuu tältä, on se, että en tiedä miltä rakastuminen tuntuu, enkä koe tuntevani mitään super vahvoja tunteita miestäni kohtaan. Ei saa toki verrata muiden parisuhteisiin, mutta silti välillä ihmettelen kun sisko joutuu olemaan omasta aviomiehestään viikonlopun erossa ja hän on jo ihan maansa myyty, siinä missä minä iloitsisin jos saisin edes sen yhden viikonlopun olla aivan yksin ja tehdä mitä huvittaa (ei sillä ettäkö miehen kanssa pitäisi jotenkin eri tavalla olla). Välillä tietyissä tilanteissa on tullut sellainen olo, että onpas minulla ihana mies, mutta suurimmaksi osaksi kaikki mitä hän tekee tai sanoo ärsyttää minua. Varsinkin se ominaisuus risoo, että minä olen kova keskustelemaan asiasta kuin asiasta ja mielelläni viettäisin vaikka koko yön puhumassa svyällisiä ja riidatkin haluaisin käydä pitkällisesti ja asiallisesti läpi siinä missä mies sanoo kaikkeen ”joo, ok, emmä tiiä, emmä osaa sanoa tähän mitään”.

Minulla on ollut ahdistuneisuushäiriö, masennus ja lähiaikoina diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö jonka johdosta ravaan psykologeilla ja terapiakin olisi alkamassa näillä näppäimillä. Välillä mietin johtuuko kaikki nämä poukkoilevat tunteet omista mielenterveysongelmista? Muissakin asioissa kuitenkin saatan olla yhtenä päivänä tai jopa pahimmillaan yhdellä minuutilla sitä mieltä että hei tämähän on paras asia ikinä kunnes hetken päästä jo vihaan sitä. On uskomattoman turhauttavaa kun en ikinä tiedä mikä on todellista ja mikä on vain kuviteltua pääni tuotosta ja joka toinen päivä pitää itselleen vakuutella ettei tässä miehessä ole mitään vikaa se johtuu vain sinun omasta päästäsi.

En usko että tähän kukaan osaa taikasauvaansa heilauttaa ja kertoa ratkaisun ongelmaani, mutta minua jo pelkästään tämä kirjoittaminen auttaa paljon ja olen tästä asiasta jo pitkään halunnut avautua. Olisi helpottavaa kuulla jos jollain muulla olisi ollut samankaltaisia ongelmia ja olisi päässyt asiasta yli. Jotenkin vain monina päivinä vahvasti tuntuu kokoajan siltä että olemme täysin erilaisia ja toisille sopimattomia ihmisiä vaikka todellisuudessa kaikki kiinnostuksenkohteet täsmää. En ymmärrä.

Käyttäjä Diina kirjoittanut 10.02.2017 klo 12:21

Kysyt, kuuluuko parisuhteen olla tällaista. Lyhyt vastaus: voi olla, monet parisuhteet ovat. Omanikin tunnistan tuosta joistain kohdista.

Suurin osa parisuhteista ei ole tuommoisia kiihkeitä ja elokuvamaisia. Pitkistä parisuhteista epäilen, onko yksikään. Rakkaus voi ilmetä eri lailla parisuhteen kulun aikana: kasvaa, syventyä, myrkyttyä, haalistua... ei hyvä parisuhde mitenkään välttämättä tarvitse sitä huimaa alkurakastumista.

Eli jos sulla on siinä perushyvä mies, niin suosittelen jotain ohjattua parisuhdetoimintaa. Omaa suhdettani auttoi tosi paljon avioliittoleiri: oli aikaa ja työkaluja käsitellä monipuolisesti asioita, ja tajusi sellaisia syy-seuraussuhteita mitä ei ollut tullut ajatelleeksikaan. Sen lisäksi opin vielä tunnistamaan omia kielteisiä tunteitani, jotka olivat siihen asti olleet enemmänkin vain epämääräinen möykky. Tämä vaikutti myös työelämääni positiivisesti.

Ongelmana saattaa tietysti olla, että mies ei innostu tällaisista parisuhdeilloista, -luennoista, -leireistä tai edes valmiin matskun läpikäymisestä kotona. Tiedän (muiden ihmisten kokemuksista) kuitenkin, että parisuhdetta voi alkaa parantaa myös pelkästään omalta puolelta. Se, että oma tapa toimia tai reagoida asioihin muuttuu, muuttaa väistämättä myös toisen käyttäytymismalleja.

Jos tuntuu, että ette löydä toisianne tunnetasolla, voisin suositella Gary Chapmanin kirjaa: Rakkauden kieli. Parisuhdeasioista oon kyllä lukenu paljon hyvää ja käyttökelpoista kirjallisuutta, eli toi ei ole mitenkään pakollinen tai ainut "viisauden lähde", mutta sattui tulemaan mieleen.

Ja tsemppiä ja onnea terapiaan, luultavasti se auttaa myös parisuhteeseen, oma kokemus (kristillisestä) avioliittotyöstä on, että ihan perus psykologiaa siellä vaan käydään läpi. 🙂 🙂🌻

P.S. Olen siis n. 15 vuotta ollut naimisissa, hetken myös asumuserossa, ja nyt 2,5v lapsonen perheessä.

P.P.S. Todellakin saa nauttia vapaaviikonlopuista!