Luulenpa, että ensin tulee shokkivaihe ja kipu vasta sen jälkeen. Olet nyt todennäköisesti pahimmassa vaiheessa, jossa koskee kaiken aikaa. Jos muut vielä syyllistävät sinua, niin siitähän tietysti olo entisestään pahenee.
Olen kokenut saman, pienemmässä mittakaavassa, mutta tuska ja kipu olivat hirvittävät. Oletko tutustunut Bruce Fisherin kirjaan Jälleenrakennus? Siinä on todella hyviä neuvoja eronneille.
Luin äskettäin Iltalehdestä, että suomalainen avioliitto kestää keskimäärin 11 vuotta. Luvussa eivät siis ole mukana avo- eikä lukuiset pari- ym. salaliitot. Kauan ei siis onni kestä, joten kohtalotovereita sinulla on leegio. Tämä ei tietenkään lohduta yhtään, mutta mainitsen sen silti.
Olin itse siinä kunnossa, että olisin saanut sairaslomaa, jos vain olisin pyytänyt, ja työyhteisö myös reagoi oirehtimiseeni. Hain epätoivoisesti terapeuttia ja kävin kriisiavussa, missä minua hienosti kuunneltiin ja annettiin hyviä neuvoja. Mikään ei kuitenkaan vähennä kipua, mutta erilaisten ihmisten, tuttujen ja tuntemattomien tuki auttaa purkamaan ja jäsentämään tunnekaaosta. Alkoholia ja rauhoittavia lääkkeitä ei voi suositella, koska niihin jää helposti koukkuun.
Normaali elämä on paras vastalääke. Tee kaikkea, mihin vain pystyt keskittymään. Jos olo tuntuu epätoivoiselta, hae apua. Oman terapeuttini löysin netistä, ja hän on todella pätevä ihminen. Terveyskeskuksesta voi saada apua ja auttavia puhelimia on olemassa. Mikä tahansa on parempi vaihtoehto kuin itsemurha (jota itse tuohon aikaan jatkuvasti pyöritin päässäni kuin levysoittimeen juttunut neula ikään).
Kriisissä ihminen jumittuu. Toiset räjähtävät, toiset tyhjenevät kuin ilmapallo. Jokaisen on kuitenkin itse käytävä läpi kriisinsä ja annettava ajan parantaa haavat. Aikaa siihen menee. Kuukausi tai kaksi ei merkitse mitään. Vuosi on jo parempi mittari. Anna itsellesi aikaa vuosi, ehkä kaksi... huomaat kyllä, miten kipu vähitellen hellittää.