Kurittomat koirani ahdistavat ja masentavat-mitä tehdä?
Olen uusi palstalla ja ajattelin aloittaa kirjoittamalla minua pitkään vaivanneesta ahdistuksesta. Taustatietoja senverran, että olen jo vuosia kärisnyt masennuksesta ja ahdistuneisuudesta.
Minun asiani voi tuntua aika hassulta ja mitättömältä, mutta minulle tästä on jostain syystä muodostunut jonkinlainen pakkomielle ja suuri ahdistuksen aihe.
Yleensä sanotaan, että lemmikit auttavat masennuksessa ja ovat suurena apuna molelle masentuneelle henkilölle. Minulla on hyvin ristiriitainen suhatutuminen asiaan. Itse omistan 2 aivan ihanaa pikkukoiraa, joita rakastan yli kaiken – älkää siis ymmärtäkö väärin, etten koiristani välittäisi! Välitän ehkä jopa liikaakin ja enemmän kuin monista ihmisistä…Mutta, ongelma on siinä, että koska olen ollut jo vuosia hyvin ahdistunut ja masentunut ja hermot ovat jatkuvasti kireällä, on tämä käytös heijastunut myös koiriini. Koirat ovat todella huonosti käyttäytyviä ja siitä en valitettavasti voi syyttää kuin itseäni ☹️ Koirat ovat kamalia räksyttäjiä ja käyttäytyvät mm. lenkillä tosi huonosti; haukkuvat kaikkea mikä liikkuu, eivätkä pidä vieraista ihmisistä.
Koirani heijastavat mielestäni todella hyvin omaa käytöstäni, sillä itsekin kärsin sos.tilanteiden peloista ja jännitän ihmisten seurassa. Koirat ovat tämän vaistonneet ja ottaneet asiakseen puolustaa minua, joka en heidän mielestään kykene tilanteita handlaamaan ☹️
Tästä on nyt muodostunut tosi tuskallinen kierre ja ristiriita minun ja koirien välille. Koirat ovat minulle kaikki kaikessa ja kuten sanoin, rakastan niitä yli kaiken. Mutta, toisaalta jokainen ulkolenkki aiheuttaa suurta ahdistusta ja nostaa verenpaineeni taivaisiin… Hermostun koirille ja tulee usein huudettua ja korotettu aäntä niille, kun ovat niin kurittomia. Usein myös itkeskelen epäonnistumistani koirien koulutuksessa ja kuvittelen miten ulkona kaikki ihmiset katsovat meitä arvostellen ja kauhistellen koirien käytöstä…
Koiria on YRITETTY kouluttaa kaikin tavoin, olemme käyneet jopa erilaisilla ongelmakoirakouluttajilla yms. En siis mielelläni kuulisi kommentteja koirien koulutuksesta…Yritetty on todella kovasti, mutta tässä masennuksen ja ahdistuksen syövereissä, ei ole kertakaikkiaan voimia, kun tuntuu ettei näöihin mikään tehoa.
Mitä ihmettä teen, tuntuu, etten voi elää koirieni kanssa, mutta en ikipäivänä haluaisi myöskään niistä luopua! En voi siis elää ilman koiriani, mutten myöskään niiden kanssa…😭 Onko tilanteeni toivoton???