KUNINGASALKOHOLI

KUNINGASALKOHOLI

Käyttäjä toonice aloittanut aikaan 27.01.2005 klo 16:20 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä toonice kirjoittanut 27.01.2005 klo 16:20

Hei,
Taistelen perheessäni alkoholiongelman kanssa. Mieheni on juonut jo monta vuotta ja tahti vain kiihtyy.. sairaalahoitojaksoja on monia, kuntoutustakin on koetettu, ilman tulosta.

Taivasalle en henno häntä heittää, mutta en kestä hänen kanssaan asuakaan. Rahahuolet painaa niin, etten pysty itsekään lähtemään.

No, kaipaisin neuvoja ja kokemuksia siitä, onko joku saanut omaisensa pakkohoitoon ja miten? Minä en saa häntä hoitoon, koska hän ei itse halua.

Alkoholismi on sairaus, tiedän sen. Jos miehelläni olisi vaikka syöpä, niin en minä voisi häntä parantaa. Mutta silloin häntä hoidettaisiin sairaalassa. Nyt ei hoideta enää, kuin ihan pakottavissa tilanteissa.

Anteeksi, jos viestini on sekava, mutta en jaksa ajatella selkeästi enää. Ja pliis, ei sitten mitään sellaisia neuvoja, että ”ota nyt hyvä ihminen ero” tms.

😞

Käyttäjä Urpo kirjoittanut 27.01.2005 klo 18:33

toonice kirjoitti 27.01.2005 klo 16:20:

No, kaipaisin neuvoja ja kokemuksia siitä, onko joku saanut omaisensa pakkohoitoon ja miten? Minä en saa häntä hoitoon, koska hän ei itse halua.

Minun käsittääkseni alkoholistia ei juuri saa hoitoon vastoin tahtoaan. Mahtaisiko se auttaakaan.

Minusta on tärkeää, että yrität pitää huolta itsestäsi. Ainakin A-klinikat ( http://www.a-klinikka.fi/ ) ja Al-Anon ( http://www.al-anon.fi/ ) tarjoavat tukea alkoholistien läheisille. Löytäisitköhän sieltä jotakin? Terveyskeskuksen, sosiaalitoimen tai mielenterveystoimistonkin pitäisi mielestäni tukea ja neuvoa.

Al-Anonin sivuilta olen joskus lukenut rankkoja tarinoita. Suosittelen niitä "ota hyvä ihminen ero" -ehdottelijoille.

Urpo

Käyttäjä rapu kirjoittanut 27.01.2005 klo 21:13

toonice kirjoitti 27.01.2005 klo 16:20:
Minä en saa häntä hoitoon, koska hän ei itse halua.

Muistaakseni pakkohoitoa on vielä olemassa, mutta en muista niitä kriteereitä, millä se onnistuu. Mutta pakkohoito on max 2vko, eli se ei auta, päinvastoin. Pakkohoito on nimittäin kannattamatonta, koska raitistumiseen tarvitaan oma tahto.
En kehoita ottamaan sitä eroa, mutta elätkö sinä omaa elämääsi, vai oletko jäänyt kotiin jumiin ukon juodessa. Nimittäin sinun käytöksesi voi myöskin vaikuttaa juomisen vähentämiseen sen kautta, että jos sinä harrastat jotain mitä hän ei voi päihtyneenä harrastaa, niin hän joutuu myös valitsemaan.

Käyttäjä määvaa kirjoittanut 28.01.2005 klo 00:16

Kun alkoholisti ei itse halua oireitaan pois, ei auta, halusivat muut mitä tahansa. Alkoholisti on alkoholisti, vaikka lakkaisi juomasta. Kun alkoholisti lakkaa juomasta, yksi oireista on pois. Kun juominen on jatkunut riittävän kauan, lähtee moraali ja etiikka huitsin nevadaan. Rahatilanne on alkoholistiperheessä aina huonoakin huonompi. Koska jos rahaa on, alkoholisti haluaa käyttää sen juomiseen. Vaikka ne viimeiset maitorahat. Alkoholistin läheiset sairastuvat läheis- eli kanssariippuvuuteen. Kaikki tarvitsevat apua kipeästi. Hae apua, jos jaksat. Esim. Alanonista. Lue netistä läheisriippuvuudesta. Tee omat johtopäätökset. Hoida itseäsi. Itse tiedät jaksamisesi rajat. Minä erosin, kun en enää jaksanut. Silti on monia, jotka jaksavat.

Käyttäjä illusion kirjoittanut 28.01.2005 klo 00:24

Itse oon kanssa miettinyt että miten sitä saisi äitinsä pakotettua katkasuhoitoon tai johonkin kun se ei itse sinne kerran mene..

Olisi siis kanssa ihan kiva tietää vastaus tähän.

Jostain joskus kuulin että jos ihmisellä on tarpeeksi hyvä syy lopettaa juominen niin se siihen pystyy...
Kokeilin sitä äitini kanssa ja sanoin että minä tai viina..
Nyt ei olla puhuttu yli vuoteen sanaakaan..ei moikata jos kävellään kadulla vastaan jne...ilmeisesti siis ainakaan minä en ollut tarpeeksi hyvä syy. ☹️
Parempi silti näin..kai.

Mutta jos oikeasti joku osaa tuohon sinun kysymykseesi vastata niin auttaisi se kai minuakin..

Nyt en voi sinulle muuta sanoa kuin voimia 🙂🌻
ja että kyllä se aurinko risukasaankin paistaa joskus..sitä on vain välillä hieman vaikea huomata kun on tottunut pimeyteen..

Käyttäjä toonice kirjoittanut 28.01.2005 klo 11:20

🙂🌻🙂👍

Kiitos kaikille teille, jotka jaksoitte vastata.
Olinkin eilen tiedotustilaisuudessa, jossa Al Anon ryhmä esitteli toimintaansa. Tämä tilaisuus ei ollut vielä kovin antoisa, sillä mukana oli myös alkoholisteja, ja he käyttivät kovasti puheenvuoroja.. Suotakoon se heille, hehän tässä eniten kärsivät (?), mutta nyt olen siinä tilanteessa, että en kestää yhtään alkoholistien juttuja enää. He vähän niin kuin kehuskelivat omalla surkeudellaan.
Mutta minussa kypsyi päätös mennä mukaan varsinaisiin Al Anon -kokuksiin!

Sinulle, joka pyysit äitiäsi valitsemaan joko sinut tai alkoholin. Niin minäkin olen pyytänyt miestäni valitsemaan satoja kertoja, ja aina on alkoholi vienyt voiton. Eivät he pysty tekemään sitä valintaa. Mutta uskon, että jokaisella alkoholistilla on se jokin arka kohta, joka saa hänet tajuamaan, mitä on tekemässä itselleen ja läheisilleen. Ja kai heidän tulee se kohta itse löytää.

Nyt olen paljon luottavaisemmalla mielellä, kiitos teille kaikille 🙂🌻

Sinä, joka kysyit, elänkö omaa elämääni myös. Minulla on ollut paljon harrastuksia ja olen opiskellut iltaisin ja hoidan iltaisin vielä halvaantunutta äitiänkin noin kolmena iltana viikossa (yhdessä siskojeni kanssa). Joten aikaisemmin olen kyllä pystynyt elämään, mutta viime aikoina olen käpertynyt itseeni, enkä uskalla lähteä asunnosta kuin hetkeksi. Pelkään, että hän kaatuu, loukkaa, hajottaa huonekalut yms. Materia on vain materiaa, tiedän, mutta noin pari kuukautta sitten hän aiheutti kodissamme vesivahingon, ja koko asunto joutui kalliiseen remonttiin. Nyt minä pelkään koko ajan, että tulee taas vesivahinko tai tulipalo tms.

Mutta yritän luottaa huomiseen ja toivon, että tähänkin risukasaan aurinko eksyisi, ainakin hetkittäin.

Voimia teille kaikille 🙂👍

Käyttäjä rapu kirjoittanut 28.01.2005 klo 13:32

toonice kirjoitti 28.01.2005 klo 11:20:
, sillä mukana oli myös alkoholisteja, ja he käyttivät kovasti puheenvuoroja.. Suotakoon se heille, hehän tässä eniten kärsivät (?), mutta

☹️Itse olen juonut sen verran tuossa jokunen aika sitten, että en olisi tuosta ihan niinkään varma. Alkoholisti tai "kohtuukäyttäjä" kuitenkin tekee omat valintansa minä-pohjalta, sen varmemmin mitä enemmän juo. Siinä ei läheiset ole kuin "haittoja" tai mahdollistajia.
😳Alkoholistin läheisenä taasen joutuu mukauttamaan omaa elämää juojan mukaan, kunnes tajuaa, että itsekin on vaarassa sairastua tai huomaa jo sairastuneensa. 😑❓Kumpiko siinä sitten enemmän kärsii.

Joten aikaisemmin olen kyllä pystynyt elämään, mutta...

...mennyt.., mutta...nyt.🙄 Mutta sanan jälkeen huomaat hyvin mitä tapahtuu läheisille.
Itse käyn nyt 46v vasta läpi lapsuuden kodissa tapahtuneita tilanteita. Ne tilanteet jotka ovat minut kehittämään liian vahvan "mukautetunelämän". Olen muka vahva, iloinen, ahkera...olen masentunut ja loppuun palanut, mutta ehkä kohta😀🙂👍