Kun sinulle rakas ihminen sairastuu mielenterveydeltään

Kun sinulle rakas ihminen sairastuu mielenterveydeltään

Käyttäjä Natinati85 aloittanut aikaan 28.11.2015 klo 19:17 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Natinati85 kirjoittanut 28.11.2015 klo 19:17

Nyt tuli sellainen tunne, että pitää päästä johonkin kotona vallitsevasta tilanteesta ja tunteistani avautumaan, sillä olen asian kanssa todella yksin.

Mieheni siis on ollut kohta vuoden todella todella masentunut, voisi puhua jo vakavasta masennuksesta, tämän lisäksi hänellä on paniikkihäiriö, joka pahentaa kaikkea. Itse olen asian kanssa sellaisessa umpikujassa, että enimmäkseen osaan asiaan suhtautua todella ymmärryksellä ja tuen/autan häntä niin paljon kuin vain osaan. Pyrin olemaan niin, että olen kumppani ja rinnalla kulkija, rakastava mutten terapeutti. Tiedän omasta kokemuksesta hyvin kuinka masennus oireilee ja mitä tuntemuksia tähän liittyy mutta kun kaikki olemme yksilöitä eikä kaikkiin tehoakaan samat asiat kuin itseensä tai kaikki eivät ole minä.. Joten välillä turhauttaa todella, kun toinen ei ota vastaan mitään eikä usko, reaktio onkin päinvastainen, mikä taas minulla olisi toiminut. Joskus pidän ajatukseni ja tunteeni täysin sisälläni, etten loukkaisi toista tai pahentaisi hänen jo olemassa olevaa pahaa mieltä, kuuntelen vain hiljaa, halaan ja pussaan..vaikkei toinen ei edes siihen vastaa ja se kirpasee, nielen kipuni. Joskus kuppini täyttyy totaalisesti hänen negatiivisuudestaan ja en enää pysty pitämään tunteitani sisälläni ☹️ Pyrin aina välttämään sanoja AINA ja KOSKAAN tai kun SINÄ sitä ja tätä.. aina puhun tunteistani, miltä minusta tuntuu jokin asia ja mitä pelkään. Tämä ei tietenkään ikinä johda mihinkään muuhun kuin siihen, että kadun, että edes suuni aukaisen 🤔 Sillä mieheni aloittaa itsensä haukkumisen, syyllistämisen, vaipuu syvemmälle masennukseen ja sen jälkeen oloni on kahta kauhemapi, koska enhän halua rakkaudelleni lisää kipua tuottaa. Monesti kuulen myös sen; ”etkö ymmärrä tilaani?” No tietenkin ymmärrän ja sitten ajattelen; reunat se on minunkin kupissa, enkä minä mitään pahaa tarkoita tai halua..
Joskus minulle iskee olo, että haluaakohan tämä mies enää edes olla kanssani, sillä tuon masennuspeikon myötä on kaiki romantiikka kadonnut, enkä sitäkään ole ollut vaatimassa tai asiasta valittanut, koska tiedän, että se pahentaisi hänen painetta ja tuskaa. 🤔 jos huonona päivänäni mainitsenkaan asiasta; haluatko enää olla kanssani, hän turhautuu.. Hän saattaa vain sanoa, että ymmärtää kyllä jos MINÄ EN halua jatkaa. No luonnollisesti kun olen nainen, tämä vastaus ei ole minua tyydyttänyt, ei se ole tuonut mielenrauhaa sille ajatukselle joka välillä mieltäni kalvaa; haluaako hän, onko minussa jokin vikana.. Vaikka tavallaa asian järjellään osaa itselleen selittää mutta kun se tunne.. Ja onko väärin puhua omista tunteistaan myös? omista peloista ja haluista, tarpeista? Koen sen jotenkin vääräksi, etenkin kun se tekee miehellni pahemman olon.. Pohdin siis, kuinka kertoa rakkalleen tunteistaan niin, ettei se pahoittaisi hänen oloaan lisää mutta ei myöskään pahottaisi omaa mieltään? 😑❓ Rakastan häntä kovin ja haluaisin hänelle vain hyvää.. tuntuu, että välillemme kasvaa kokoajan muuri mikä vie meitä kauemmaksi toisistamme..tai ainakin hän etääntyy… Tämä masennus ja paniikkihäiriö on vienyt hänestä kaiken sen mikä on AIDOSTI ja OIKEASTI häntä itseään..😭

Käyttäjä Kata3 kirjoittanut 04.12.2015 klo 22:28

Hei,
"Elän miehesi elämää" perheessäni. Olen vasta 27 vuotias ja aloin yhtäkkiä saamaan kauheita ahdistuskohtauksia, ilman syytä.Tuntuu että haluan kuolla, kohtaus kestää 5-10min. Minulla on maailman ihanin lapsi. Et usko kuinka pelkään tätä. Täällä lääkärit eivät auta minua, eivät usko, määräävät lepoa. Perjeeni hylkäsi minut teini iässä ja minulla on vain puolisoni ja lapsi. Olen lastenohjaaja ja ralastan työtäni ja elämääni. Osaatko neuvoa mitä miun pitäisi tehdä? Pelkään uutta kohtausta todella paljon. Pelkään menettäväni järkeni, perheeni. Särjen lapseni olemalla sairas ja kun en saa apua tähän.

Käyttäjä joku toinen kirjoittanut 05.12.2015 klo 14:32

Natinati85. Raskas tilanne sinulla. Vuosi on lyhyt ika masennuksessa ja siitä toipumisessa. Käykö miehesi missään terapiassa? Jos, voisitteko mennä sinne joskus yhdessä? Entä lääkitys, onko mihelläsi lääkitys masennukseen? Tuntuuko se tehoavan? Myös lääkitys voi laskea libidoa.

Kata3 sinulle on saattanut puhjeta paniikki-häiriö. Se tuntuu pelottavalle, mutta ei ole vaarallista, et kuole, etkä ole tulossa hulluksi.

Kata3:lle ja miksei Natinati85:llekin. Käykää vilkaisemassa mielenterveystaon sivuja. Sieltä löytyy mm. omahoito-ohjeita.
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/Pages/default.aspx