Hei Tuomenkukka.
Olit mielessäni eilen yöllä, kun en unta saanut ja kerta toisensa jälkeen palasin tilanteeseesi ja mitä kirjoittaisin.
Tämä kaikki mitä sanon on sitä, mitä itse tilanteessa tekisin. Eli sinä itse tietenkin päätät mitä teet, mutta tämä on yhden ihmisen subjektiivinen mielipide:
Tilanne taitaa olla nyt siinä pisteessä, että sinun ei tarvitse tuota miehesi toimintaa enää katsella. Mitä järkeä on pitää naiseen yhteyttä ja käydä pariterapiassa? Eihän hänellä ole enää mitään kiinnostusta jatkaa kanssasi, koska hän on suoraan sanonut ettei lopeta yhteydenpitoa ja menisi naisen vuoksi vaikka maailmanääriin. (Naurettavaa...)
En ihmettelisi vaikka hän peruisi pariterapian viime tingassa. Tai jos hän sinne tulee, hän todennäköisesti on kannassaan ettei nainen liity eroonne mitenkään ja hän haluaa ehkä vain puida eroon johtavia syitä.
On äärimmäisen julmaa häneltä kertoa näitä rakkaudentunnustuksiaan sinulle, ja kertoa kuinka tärkeä tämä nainen hänelle on. Minusta voisi olla aika (käykää siellä terapiassa jos hän sinne tulee, jos ei, käy ehdottomasti silti yksin) sanoa, että sinä et enää hyväksy tätä järjestelyä. Sinulla ei ole myöskään mitään velvollisuutta jatkaa mitään ystävyyspelleilyä miehen kanssa. Hän haluaa pitää nyt molemmat, sekä uuden naisen että sinut (kuten ennenkin, "ystävänä" kuten hän väittää avioliittonsa sinua kohtaan olevan).
Ei mitään ystävyyttä, vaan sellaiset välit jotka vaaditaan lasten arjen sujumiseen ja isän tapaamiseen. Mitään ystävyyttä en itse missään nimessä suostuisi ylläpitämään tällaisen jälkeen, vain välttämättömät tapaamiset erittäin asiallisesti ja ilman sen kummempia kuulumisten vaihteluja.
Tässä vaiheessa voi itsekin jo ihan oikeasti ilmoittaa että nyt riitti. Avioero on miehen toive, mutta niin kauan kuin hän ilmoittaa ettei aio lopettaa yhteydenpitoa naiseen, sinulla pelleillään ja leikitään, tunteillasi ei tunne olevan hänelle tällä hetkellä MITÄÄN merkitystä. Miten hän kehtaa?? Kauan hän on tuntenut tämän "sielunkumppaninsa"? Ei kyse ole rakkaudesta. Tässä on nyt selkeä ihastuminen kyseessä, rakkaus tulee vasta pitkän ajan kuluessa toiseen tutustuttaessa ja kiintymyksen vakiintuessa.
Hän tässä mokaa, et sinä.
Kyllä sinä tästä selviät hyvä Tuomenkukka. Kyllä sinä selviät! Siihen menee ihan hirmuisesti aikaa, kyyneliä ja tuskaa, mutta sinä selviät.
Hae myös apua, ei sinua voida tuomita masennuksen vuoksi. Tarvitset apua EHDOTTOMASTI ja heti! Kun menet(te) pariterapiaan, jää juttelemaan vielä ja kysymään mistä saisit apua, tai soita nyt ensihätään ainakin alueesi terveyskeskukseen ja selitä tilanne ettet pysty nyt jatkamaan ilman jonkinlaista jutteluapua. Terveyskeskuksissa on ainakin erityissairaanhoitaja, jolle luulisi saavan ajan.
Ei tuossa miehesi touhussa ole mitään järkeä. Sanoisin jo pikkuhiljaa, että anna mennä kun kerran on noin kova hinku lähteä. Noin paljon merkkaa sinun tunteesi, nainen sitä ja nainen tätä, hän on ihana ja plaa plaa plaa. Entä sinun tunteesi, sinun jaksamisesi? Ei ole päällimmäisenä murheena. Hän ei edes kadu. Se tässä kaikessa on päällimäisenä: hänen onnensa, hänen oikeutensa tuntea ja ihastua. Hän ei todellakaan kadu yhtään mitään.
Hän on oikeassa, hän ei ansaitse sinua. Voisit sanoakin näin, että ero alkaa sinustakin olemaan tosiasia ja hän on oikeassa siitä mitä sanoi alunperin, sinä ansaitset parempaa. Lapsesi ansaitsevat parempaa.
Niin kauan kuin hän inttää että hän pitää naisen, sinun ei ole järkeä yrittää yksin kasata enää tuota suhdetta kasaan. ☹️ Hän ei halua yrittää, hän on valintansa tehnyt. Kun sanoin että ero kannattaa jättää äijän vastuulle, hän on nyt niin selkeästi sanonut että haluaa erota, että en tiedä kannattaako sinun enää rikkoa itseäsi tuon naisen varjossa. Mitä pikemmin muutatte erilleen, sitä nopeammin miehesi tajuaa että teidän menettämisenne on tosiasia. Ja jos sanot suoraan ettet halua tuollaista miestä jolle joku muutaman kk:n (?) ihastus menee perheen edelle, sinulle tulee ehkä ääneen sanoessa itsellekin se tunne, että mitä minä tässä vielä oikein odotan?..
Olen niin kovin pahoillani puolestasi. Olet ajatuksissani.
Tulethan kertomaan kuinka jaksat? Sinä selviät, minäkin olen melkein selvinnyt pettämisistä. Ainoa mistä minä en ole selvinnyt, on oma pettämiseni. Eli miehellesi voi käydä ihan samoin, hän saattaa katua ikuisesti että jätti teidän perheenne ihastuksen vuoksi. Mutta se ei ole silloin enää sinun päänvaivasi. Jostain kummasta syystä ihmisten pitää pilata hyviä suhteita. En tiedä miksi. Loukkaamisia ja satuttamisia on ihan liian paljon.
Voimia Tuomenkukka. Ihan ensimmäiseksi soitat terveyskeskukseen kriisiaikaa itsellesi, tarvitset nyt kaiken avun minkä saada voi. Niin sinä pikkuhiljaa eheydyt ja jaksat katsoa tulevaa!