Olen itse omassa suhteessani se "puhumaton" osapuoli. Miten päädyitte asumuseroon, teittekö päätöksen yhdessä vai jompikumpi?
Tunnistan itsessäni tuon "olen kadottanut itseni" -fiiliksen. Omalla kohdallani se liittynee siihen, että olen ollut liian kiltti, tehnyt liikaa asioita toisen puolesta, toisen takia ja sillä lailla kun olen olettanut puolison haluavan. Olen tehnyt paljon asioita ajatellen että ei tarvitse riidellä kun teen niinkuin toinen toivoo, enkä niin kun itse haluaisin. Olen pelännyt liikaa riitoja ja sitä ettei minua hyväksytä. Sitten saatiin vielä lapsi ja lähti viimeisetkin rippeet itsestä, omasta ajasta, omista jutuista, omasta tilasta jne.
Sitten tuli kai mitta täyteen, jaksaminen loppui. Sitten alkoi häpeä...Miksi en jaksa? Miksi mieleni haluaa kokoajan jonnekin muualle? Miksi haluaisin olla vain yksin? Mies ei ota oikein hyvin tälläisiä mielipiteitä ja asioita. Hänen on vaikea ymmärtää että tarvisin tilaa kasvaa uudelleen. Hänen suhtautuminen vaikeuttaa tilannetta entisestään.
Ehkä sinunkin puoliso häpeää tunteitaan. Ehkä hänestäkin tuntuu että haluaisi oikeastaan olla rauhassa ja elää omaa elämäänsä, mutta ei haluaisi tunnustaa sitä itselleen, saati sinulle. On vaikea tuntea haluavansa pois, jos periaatteessa ei ole mitään näkyvää syytä. Minäkin toivoisin että mieheni haluaisi asumuseron. Minä en voi sitä ehdottaa, koska meidän tapauksessa se tarkoittaisi lopuollista eroa ja kauheita riitoja yms roskaa. Minä haluaisin päästä testaamaan, tulisinko onnellisemmaksi ja tasapainoisemmaksi...Mutta meillä se on joko tai.
En osaa oikein muuta neuvoa, kun että sinulla on oikeus sano ettet jaksa enää olla epätietoisuudessa ja sinulla on oikeus lopettaa suhde...Voihan se olla että puolisosi jopa toivoo että sinä olisit se vahvempi osapuoli, joka uskaltaisi sanoa sen asian ääneen.