On niin paha olla. Mieheni taas kerran pilasi iltamme juomalla liikaa. Tätä on jatkunut koko yhdessä olomme ajan, tosin on tässä ehkä vähän parempaan suuntaan menty. Mutta taas on paha olla. Mieheni ongelma ei ole niinkään se, että hän joisi liian usein, vaan silloin kun ottaa, niin ottaa sitten kunnolla. Olemme tästä asiasta puhuneet paljon, ja aina hänen ryyppyiltansa ja sitä seuranneen riidan jälkeen olemme asian selvittäneet ja jatkaneet. Mutta oikeasti emme me niitä ole selvittäneet. Riita on vain sovittu ja taas kerran todettu, että ei pitäisi niin paljon ottaa. Nyt alkaa voimani olla kuitenkin lopussa. Mieheni työntää minut käytöksellään pois luotaan.
Puhun koko ajan miehestäni, vaikka ei hän oikeasti ole kuin avomieheni. Ei mieheni, vielä. Olemme menossa ensi helmikuussa naimisiin ja suunnitelleet häitä jo paljon. Rakastan miestäni. Olen perjantai-illasta asti ollut etäinen hänelle. Emme ole sanaakaan puhuneet siitä illasta. Kaksi viestiä hänelle laitoin eilen hänen käydessään asioilla, ja niissä viesteissä kerroin oleellisimman asiani. En enää jaksa tällaista. En ole koskaan ollut hänelle suuttunut ja etäinen näin pitkää aikaa. Viimeistään seuraavana päivänä olen aina leppynyt ja tahtonut hänen lähelleen. Koska rakastan. En kestä etäisyyttä. Nyt olen kuitenkin perjantaista asti miettinyt paljon. Näin ei voi jatkua. Jotain muutosta on tapahduttava. En voi elää näin, että hän juomisellaan satuttaa minua jatkuvasti. Minun ei ole hyvä olla tässä suhteessa kun tilanne on tällainen kun se on. Ensimmäiset hetket perjantai-iltana ja vielä lauantaiaamuna katsellessani häntä krapulaisena tunsin lähinnä inhoa häntä kohtaan. Tai en häntä kohtaan sinänsä, vain hänen käytöstään ja juomistaan kohtaan. Aiemmin olen akuutimman inhon laannuttua ja ikävän tunteen synnyttyä palannut hänen lähelleen. Inho häipyi nopeasti ja tilallr tuli ikävä. Taas kerran. Nyt olen kuitenkin pysynyt etäällä. Ja se tuntuu pahalta. Hän on yrittänyt lähestyä minua useaan otteeseen, mutta olen työntänyt hänet pois. Oikeastaan hän on työntänyt minut pois. Hänen läheisyytensä sattuu valtavasti, koska tahtoisin vastata hänen yrityksiinsä. Tahdon lähelle häntä. Olen miettinyt viikonlopun aikana paljon. Joudun tekemään kovasti työtä, että en mene hänen lähelleen ja lopeta tätä etäällä oloa. Koska jos niin tekisin, asia unohtuisi taas ja sama tilanne toistuu taas uudelleen. Nyt on jotain oikeasti tapahduttava. Mutta mitä? Rakastan häntä todella. Silloin kun hän ei juo, on hän maailman ihanin mies. Juuri se oikea minulle. Tahdon mennä naimisiin hänen kanssaan ja jakaa loppuelämäni hänen kanssaan. En siis tahdo nähdä eroa ratkaisuna tilanteeseemme. Viime päivinä on vain enemmän ja enemmän alkanut usko loppua siihen, että mieheni pystyy olemaan hääpäivämme juomatta. En tahdo myöskään häämatkallamme yhtä ainutta viinalla pilattua iltaa. Viime perjantaina ahdisti myös se, että jo alkuillasta aloin ikäänkuin vahtia hänen juomistaan ja käyttäytymistään, sillä kokemuksesta tiesin, että hän tulee juomaan liikaa. En jaksa tällaista enää. En tahdo peruuttaa häitämme.
Mieheni ei ole koskaan ollut väkivaltainen, eikä millään tavalla vaaraksi itselleen eikä muille, eikä aiheuttanut muutenkaan mitään suuria vaaratilanteita tms. Hän vain juo liikaa, ei pysty hallitsemaan juomistaan eikä juotuaan kykene huolehtimaan itsestään. On inhottava sanoa, mutta häpeän häntä. Silloin kun hän on humalassa. Juon minä itsekin, enkä missään nimessä vaadi häntä lopettamaan juomista kokonaan. En edes haluaisi, että hän kokonaan juomisen lopettaisi. Kyllä minä haluaisin hänen kanssaan silloin tällöin ottaa viiniä tai käydä istumassa iltaa parilla siiderillä. Mutta onko se mahdollista? Mitä ylipäätään voin tehdä tässä tilanteessa? Nyt tunteeni ovat todella sekaisin. On tämä tekstinikin sen myötä melko sekavaa. Toivottavasti tästä edes jotain tolkkua saa. ☹️