Hei Kaikille!
Haluaisin tuoda keskusteluun aiheen, josta en ole täällä kirjoituksia nähnyt.
Olen lähes kaikin puolin onnellinen 36v. uusperheen äiti, jolla on neljä omaa ja kaksi ”saatua” lasta, joista kolme eli puolet asuu vielä saman katon alla minun ja puolisoni kanssa. Ensimmäisessä avioliitossani koin väkivaltaa ja pettämistä ja petin itsekin. Erosin vuosia sitten, kokosin elämäni uudelleen, yritin oppia virheistäni, hain ammattiapua ja sain mielestäni myönteisen muutoksen itsessäni aikaan. Solmin uuden parisuhteen noin viisi vuotta sitten eronneen miehen kanssa. Perustimme uuden perheen.
Kaiken pitäisi siis olla kunnossa, mutta meille on muodostunut kummallinen ongelma, joka on alkanut todella kalvaa suhdettamme: Mieheni ei halua minua. Aluksi suhtauduin asiaan ymmärryksellä, sillä kaikilla on joskus hiljaisempia kausia. Puolen vuoden aikana päädyimme seksin asteelle vain kahdesti. Muuta halailua ja pikku suukottelua kesken arkiaskareiden oli kyllä, joten elin edelleen toivossa. Tässä vaiheessa otin puheeksi ulkopuolisen avun ja potenssilääkkeet. Mieheni myönsi, että tilanne hieman huolestuttaa häntäkin ja hakeutui lääkärin puheille. Hän sai lääkkeitä, joita testasimme innolla molemmat. Seksielämä sujui vähän aikaa.
Nyt on taas kulunut monta kuukautta ilman läheisempää kanssakäymistä. Pientä halailua on edelleen, mutta ei muuta. Olemme keskustelleet asiasta ja mieheni sanoo nyt syyksi, että riitely vie hänen halunsa. Myönnän, että tulistun helposti, mutta lepyn myös äkkiä. En ole väkivaltainen, mutta kiivastuessani saatan käyttää pahoja sanoja, joiden tiedän loukkaavan toista. En kuitenkaan koskaan moiti hänen ulkonäköään tai kykyjään tällaisessa tilanteessa. Miehelleni eivät selitykset ja anteeksipyynnöt auta. Hänelle sanottu loukkaus pätee vielä monen kuukaudenkin kuluttua ja hän haluaa keskutella yhä uudelleen asioista, joiden perimmäisen tarkoituksen olen jo itse unohtanut ja jotka on mielestäni jo sovittu ja anteeksi pyydetty. Myös hän loukkaa usein minua riidellessämme, mutta en jää murehtimaan sellaista, jos hän pyytää anteeksi sanojaan. Ahdistun ajatuksesta, että minun pitäisi jättää todella mieltäni painavat asiat sanomatta ja selvittämättä siksi, että saisin vastalahjaksi halukkaan miehen.
Kun nykyisin yritän virittää keskustelua jostain ikävästä aiheesta, jotta saisin solmuja auki ja seksielämämme raiteelleen, mieheni jotenkin lukkiutuu kuoreensa, joten niiden taustalla painavien asioidenkin käsittely on käynyt liian vaikeaksi. Hän sanoo ettei uskalla lähestyä minua fyysisesti, vaikka en varmasti ole torjunut hänen lähentelyjään moneen vuoteen. Itse olen tehnyt paljonkin aloitteita, joihin olen saanut hienotunteiset tai vähemmän hienotunteiset pakit, mutta yritän silti jaksaa pitää flirttiä yllä. Tiedän sen miellyttävän miestänikin periaatteessa, mutta….. sitten lopulta tulee aina se torjunta ja ”en mä nyt jaksa” tai ”ei nyt oikein haluta sittenkään”. Nyt mieheni lipsautti vielä senkin, että on halunnut entistä vaimoaan heidän suhteessaan enemmän kuin minua. Todella imartelevaa!!!
Olen itse aika väsynyt koko tilanteeseen enkä oikein tiedä kenelle tästä voisi edes puhua. Koen aiheen jotenkin arkaluontoiseksi. Pelkään vinoja hymyjä ja ivailua siitä, että nainenhan se on, jonka pää on kipeä ja mies haluaa aina…. Mielestäni seksin antamisen ja saamisen pitäisi olla aikuisen parisuhteen kulmakivi ja myös nainen saa haluta – ja minä haluankin miestäni, sillä rakastan häntä todella paljon.
Seksin puuttumisen takia olen muuttunut kireäksi ja ärtyisämmäksi kuin ennen, mikä ei totisesti paranna tilannetta. Olen alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota ulkoisen olemukseni huonoihin puoliin: liian pienet riippurinnat, löysä maha, selluliittia lantiolla???? Murehdin myös omaa käyttäytymistäni, koska se tuntuu vaikuttavan mieheni haluihin. Yritän olla ajoittaisesta pinnan kiristymisestä huolimatta reilu, avaramielinen, kiivastumaton ja kiltti – ja menen vaikka vessaan itkemään jos oikein ahdistaa (nykyään itken usein yksinäni, tunnen alakuloa ja häpeää). En missään tapauksessa halua mennä vieraisiin, en halua erota, en muuttaa pois. Tahdon oman urokseni takaisin! Tilanteemme on mielestäni ihan solmussa tämän asian takia. Pelkään, että jatkuva puutteessa eläminen alkaa vaikuttaa todella huonosti suhteemme hyviin puoliin (joita onneksi löytyy ainakin minun mielestäni paljon).
Onko muilla naisilla tällaisia kokemuksia pidemmässä parisuhteessa? Miten tästä pääsisi rakentavasti yli ja eteenpäin? Olisiko miehillä jotain henkilökohtaisia viisaita ajatuksia tällaisesta tilanteesta?