Olen kauan etsinyt netin loputtomasta keskustelu- ja tukitulvasta omaa kohtaloani lähellä olevaa viestiä. Sinun tarinasi, Kärsimys, on sellainen. Sunnuntai-ilta alkaa jo hämärtää ja minun pititäisi tehdä kotona paperitöitä. En pysty. Ajatusteni hillitsimiseksi olen ottanut yhden lievän rauhoittavan pillerin, jonka sain joskus työterveyslääkäriltä. Olen käyttänyt niitä äärimmäisen harkitsevasti. Psykiatriselta sairaanhoitajalta sain kehoituksen lääkitä itseäni, jotta pystyisin toimimaan. Auttavat pahimpaan sydämen tuskaan kuitenkaan tukahduttamatta ajatuksia kokonaan. Meillä on avomieheni kanssa yhteistä taivalta myös 30 vuotta, josta 20 vuotta olemme olleet perheenä. Lapsemme ovat 19 ja 16 -vuotiaat pojat, jotka asuvat vielä kotona. Mieheni perusti lamavuonna -91 yrityksen kahden kaverinsa kanssa ja siitä lähtien on elänyt työlleen 12 tuntia päivässä. Ensimmäisen viiden vuoden jälkeen saimme juteltua viikonloput "pyhitettäviksi" kotiin. Kuvauksesi väleistänne osuvat myös meihin. Kuin ihmeen kaupalla sain mieheni mukaan pariterapiaan (miesterapeutti) viime marraskuussa. Silloin hän sanoin ensimmäistä kertaa, että on päätynyt eroon. Kun tulimme ulos terapiasta romahdin ja sain shokkikohtauksen ja ulvoin ja puhuin sekavia parkkipaikalla. En pystynyt ajamaan kotiin. Sanoi minulle muka rauhoitukseksi, että kaikki on niin kuin ennenkin. Mutta minun maailmani oli romahtanut, kaikki oli toisin. Kun hän sitten viime viikolla mukavasti menneistä viikoista huolimatta toisti alkuperäisen ajatuksensa tuli minulle ensimmäistä kertaa mieleen, että haluaisin kuolla ennemmin. Olen etsinyt toivoa netistä ja kavereilta, jotka sitä (toivoa) ovatkin kehottaneet ylläpitämään, kunnes asia ratkeaa. Viimeinen toivon hippu on mieheni kysymys, että kuinka kauan aikaa siihen voi mennä, että asia voisi muuttua. Meillä ei ole tapahtunut mitään dramaattista kuten väkivaltaa tai alkoholin käyttöä tai pettämistä, vaan menneisyyden piilotetut "haamut" eli selvittämättömät tunteet ovat nostaneet päätään kroonisesta stressistä kaksi vuosikymmentä kärsineen mieheni mielessä. Olemme molemmat 50 vuotiaita. Itse olin juuri toipumassa iloisempaan elämään ja löytänyt itsessäni ja jopa miehessäni piirteitä ja muistoja vanhoista hyvistä ajoista. Voin kaikesta huolimatta sanoa, että rakastan miestäni. Minusta sinun kannattaa erityisesti itsesi vuoksi soittaa ensin vaikka kriisipuhelimeen. Sieltä saa lohtua ja neuvovat eteenpäin. Olen itse tehnyt samoin. Vaatii hieman rohkeutta ja sitkeyttäkin, mutta on sen väärtti. Sitten voisit mahdollisimman pian varata ajan kuntasi psykiatriselta sairaanhoitajalta tai joltain terapeutilta (kummalta saat aiemmin). Tärkeintä on nyt se, että pääset ainakin ensin itse puhumaan jollekin ulkopuoliselle ammattilaiselle. Kuka tai mikä se on, ei ole tässä vaiheessa tärkeää. Älä aikaile. Jokainen päivä on tärkeä. Haluaisin myös rohkaista sinua pyytämään myös miehen mukaan pariterapiakäynnille - edes yhdelle. Tai mene vaikka yksinkin. Sieltä saa henkistä kannustusta ja tukea. Ilahduttaisi, jos kirjoittelisimme vielä kanssasi täällä palstalla! Voimahali tuntemattomalta kohtalotoveriltasi!