Kun kaipaisi arvostusta
Tuntuuko teistä muista koskaan siltä, että kukaan ei arvosta?
Minulla on usein ollut sellainen tunne, että muut pitävät minua ilmaisena. Valitettavasti etenkin suhde omaan äitiini on juuri tällainen. Hän ei ole koskaan tukenut minua omissa kiinnostuksen kohteissani, vaan vakikommentteina on ollut mm. ”minä en kyllä tekisi noin”, ”aika vaikeat opinnot olet valinnut”, ”etkö parempaa työtä asanut” tai ”minä en kyllä pitäisi tuollaisesta musiikista”. Satunnaisesti hän saattaa olla mukava, mutta se liittyy lähinnä veljeeni turhautumiseen.
20-vuotiaasta saakka olen tukenut äitiäni ja veljeäni taloudellisesti, opiskellessani jouduin jatkuvasti lainaamaan heille opintolainastani saamatta tietenkään ikinä mitään takaisin. Sama meno jatkuu yhä, vaikka olen pienen lapsen yh ja opintolainan takaisinmaksun alettua pari vuotta sitten jää minulle ja lapselle vuokran ja lyhennyksen jälkeen kuussa 700 euroa käteen laskuihin, ruokaan ja vaatteisiin.
Satunnaisesti hän tänne änkeää auttamaan lapsen hoidossa, mutta tekee siitä aina mahdollisimman suuren numeron. Jotenkin kuvittelin, että hän kunnioittaisi minua nyt, mutta taisin olla väärässä. Joka ikinen käytännön asia menee rasittavaksi jahkaamiseksi eikä mikään tunnu luonnistuvan, kuten sovituista aikatauluista kiinni pitäminen.