Kun kaikki muuttuu rumaksi
Pakkasin tavarani, pyyhin pölyt, lastasin kaiken autoon, pesin likaiset vaatteet ja asetin kännykkään muistutuksen tapaamisesta isännöitsijän kanssa. Tää on sitten viimenen yö tässä talossa, tässä sängyssä, miehen vierellä jota rakastan enemmän kuin mitään muuta. Miksi sitten lähden? Parempi olla kai kokonaan yksin kuin miehen kanssa jota en tunne enää. Tuntea itsensä ulkopuoliseksi, riittämättömäksi, huonoksi, rumaksi, tyhmäksi, laiskaksi…
Yksinäiseksi.
Kai mä taas juoksen pakoon, samalla tavalla kuin aina ennenkin. Mutta onko se tosiaan liikaa vaadittu että joku joskus osottaisi välittävänsä, hyväksyvänsä…
Rakastavansa.
Kolme K:ta tulee mieleen: Katkeruus; mä annoin kaksi vuotta elämästäni tuolle miehelle, tuin kun muut eivät sitä tehneet, kestin uhkailut ja pahat sanat, hylkäsin oman äitini toisen puolesta, puolustelin ja valehtelin poliisille pelastaakseni miehen oman persnahan, seurasin kaikkialle minne tämä halusikin, annoin periksi kaikessa, noudatin jokaista oikkua, yritin luoda yhteistä kotia. Ja koko kaksi vuotta onkin ollut pelkkää valetta.😠
Kipu; miksi minut jätetään yksin kun olen huonossa kunnossa? Miksi et enää halaa, suutele tai edes puhu minulle? Miksi et enää välitä? Miksi et edes yritä ymmärtää? Miksi? Olenko niin kuvottava? Huono ihminen? Miksei me voida rakentaa sitä yhteistä tulevaisuutta? Perhettä? Miksi vielä väität välittäväsi vaikket välitä? Olet ja tulet aina olemaan se ensimmäinen ja viimenen rakkaus. 😞
Kaipaus; Eivätkö ennen lähes joka ilta toistetut sanat ”rakastan sua” ja ”ollaan aina yhdessä” merkitse enää mitään? Ja ne kaikki mökillä istutut illat ja hauskanpito ja kesäyöt jolloin valvottiin ja juteltiin. Reissut ympäri Suomea, festarit, autossa nukutut yöt, humalassa pelleilyt, tuntikausia kestäneet puhelinkeskustelut, remontti joka tehtiin yhdessä, ”mä rakastan tätä sinun tytärtä”, autoreissut, toistensa kainalossa vietetyt krapulapäivät, ”sä olet niin kaunis”, kun luulin olevani raskaana, kuuntelit mahaani ja kutsuit mammaksi, autopajalla vietetyt kesäpäivät ja opetukset miten öljyt vaihdetaan, ”mennäänkö naimisiin”?😭
Mitään en tule saamaan takaisin. Ikinä. Kai mä olen niin arvoton. Kai mua on niin vaikia rakastaa. Joten mä lähden ja yritän taas kerran päästä jaloilleni. Tai lopetan tän kaiken. Se mies anto sentään kaksi vuotta lisää elinaikaa mutta se on nyt tullut täyteen. Veitsi on houkutellut viiltämään jo pidemmän aikaa, kori kaljaa odottaa takakontissa ja lupailee hyvää oloa, kympin Diapamit viekottelee ottamaan yliannoksen jotta saan nukuttua, jääkaappi kutsuu syömään ja sitten työntämään sormet kurkkuun, tupakan tulipää tahtoo päästä ihon kanssa kontaktiin…
”I think I´m dumb”, laulaa Kurt Cobain ja mä itken. Yksin.