Kun asiat eivät ole itsestä kiinni.
Kohta on kulunut kaksi vuotta siitä, kun avomieheni otti ensi kertaa erilleen muuton esille. Miehen mukaan suhteessa ei ole ollut kipinää enää aikoihin ja olen hänelle vain paras ystävä. Seksielämä oli jo tuolloin lähes kuihtunutta, koska olin kyllästynyt jatkuvaan torjuntaan, enkä enää itsekään yrittänyt panostaa siihen. Lämpö ja läheisyys olivat myös vähentyneet. Itse olin kuitenkin tyytyväinen elämään ja rakastin, joten avomieheni sanat, en enää rakasta sinua niin, kuin ennen, tulivat täysin puskista. Tuolloin päädyimme keskustelujen jälkeen yrittää sytyttää kipinää.
Noin vuoden päästä kuulin sanat taas uudelleen. En rakasta sinua niin, kuin ennen. Haluan muuttaa erilleen. Lisäksi, olen etsinyt asuntoa. En halua kuitenkaan menettää ystävyyttämme. Voidaan tapailla. Ehkä palaamme vielä takaisin yhteen? Keskustelimme asioista ja sain tietää, että kipinän sytyttely ja seksi kanssani oli ollut pakkopullaa. Ei tunteita mukana. Lisäksi mies kertoi, että haluaa uusia kokemuksia (naisia) elämäänsä, mutta pelkää samalla, että paluuta ei ole, jos erilleen muutto onkin virhe.
Joulu menee sumussa. Mies oman perheensä luona, minä kotona töissä käyden. Käymme keskusteluja asiasta lähinnä viestitellen. Tilaan ajan parisuhdeneuvontaan, jossa käymme kerran. Koin käynnin hyödylliseksi, miehen näkökulma asiaan oli, että olipa neuvoja vahvasti minun puolella. Seuraava aikakin oli jo varattuna, mutta jouduin perumaan sen miehen työkuvioiden muututtua, enkä enää varannut uutta aikaa.
Mies käy joulun jälkeen katsomassa asuntoa itselleen ja olisi halunnut minut mukaansa. En ymmärtänyt miksi. En lähtenyt mukaan. Vuodenvaihteen jälkeen mies kertoo, että jospa tässä ei tarvitsisikaan muuttaa. Tietenkin olen onnellinen ja luulen jostain syystä, että jokin olisi muuttunut.
Keväällä sairastun ja olen pitkään poissa töistä. Toista ongelmaa tutkiessa selviää, että en ehkä koskaan tule saamaan lapsia. Lapset olisi pitänyt tehdä jo aiemmin. Tällä hetkellä tilannetta yritetään hoitaa, mutta mitä luultavammin kohdunpoisto on edessä ennemmin tai myöhemmin. Asiasta erityisen kipeän tekee se, että vielä noin 3-5 vuotta sitten mieheni vielä puhui lasten hankinnasta, etsiessämme uutta yhteistä kotia. Jos tuolloin olisimme todella yrittäneet raskautta, niin sairaus olisi havaittu aiemmin ja hoito olisi ollut helpompi toteuttaa. Vointini helpottuu kevään edetessä ja kesä menee mukavasti miehen kesämökillä puuhatessa ja mieskin kertoo, että on kivaa. Elän kuplassa.
Eilen illalla mies aloittaa jälleen. Onko sinusta meillä mennyt nyt paremmin. En tunne sinua kohtaan niin, kuin ennen. Haluan muuttaa erilleen. En halua menettää sinua. Voimmehan tapailla. Niin, todellakin olen elänyt kuplassa. Kuvitellut taas asioiden olevan paremmin. Mies on katsellut taas asuntoja, ei kuulema halua mennä vuokralle, vaan ostaa oman. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin se, että muuttaisin itse pois ja mies jäisi yhteiseen kotiimme. En vain ymmärrä miksi minun pitäisi laittaa koko elämäni uusiksi, jos mies haluaa lähteä ja ei ole edes varma haluaako erota lopullisesti.
Olen täysin palasina ja murusina. Rakastan avomiestäni, olen päättänyt jakaa elämäni hänen kanssaan. Hän on paras ystäväni, tukenI, turvani. En ymmärrä miten rakkaus voi loppua, jos on päättänyt toista rakastaa. Minusta rakkaus ei ole vain tunne, vaan se on pääasiassa tahtoa.
Olemme olleet yhdessä 18 vuotta. Asuneet yhdessä 17 vuotta. Olin 21 kun tapasimme ja mieheni 23. Minulla oli muutamia seurustelusuhteita, lyhyitä sellaisia, ennen kuin aloin tapailemaan avomiestäni. Mies oli lähes kokematon. Eli käytännössä olen ainoa ihminen, jonka kanssa hän on mm. harrastanut seksiä.
Mieheni täytti 40, itse olen nyt 38. Minulla on täysin huijattu olo. Epätodellinen olo. En todennäköisesti pysty koskaan saamaan haluamaani perhettä. Sairauden lisäksi, ikä tulee vastaan. Jään aivan tyhjän päälle. Olen aivan loppu, kuitti, elämä on menettänyt merkityksensä. Sydäntä raastaa, kun ajattelen kahta koiraamme, joista tulee kahden kodin heittopusseja. En tiedä mitä haen tällä kirjoituksesta. Apua? Neuvoja? Onko meillä enää mitään mahdollisuutta jatkaa elämää yhdessä? On ihan hirvittävä tunne kun oma elämä ja sen suunta on täysin toisen ihmisen käsissä ja päätettävissä.
😯🗯️