Kumppanin aggresiivisuus

Kumppanin aggresiivisuus

Käyttäjä Enosaaenpysty aloittanut aikaan 18.02.2021 klo 13:47 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Enosaaenpysty kirjoittanut 18.02.2021 klo 13:47

Kaipaisin neuvoja ja näkökulmia erittäin vaikeassa tilanteessani. Ajatukset päässä ovat niin sekaisin, toivon että saan ne avattua edes jollakin tavalla ymmärrettäväksi.

 

Olen parisuhteessa itseäni jonkin verran nuoremman miehen kanssa. Meillä on molemmilla lapsia edellisistä suhteista. Emme asu virallisesti yhdessä, mutta jaamme arkea paljon kuitenkin. 

Pääasiassa koen olevani erittäin onnellinen kumppanini kanssa ja hän on mitä suuremmaksi osaksi kaikkea sitä mitä haluan. Olemme tavanneet sellaisessa tilanteessa, jolloin en olisi missään nimessä kaivannut parisuhdetta mutta koin hyvin vahvasti että tämä ihminen on se mitä olen elämääni aina halunnut. Enkäpä sitten osannut enkä halunnut enää edes kuvitella elämääni ilman häntä. En ole suurista haasteista huolimattakaan katunut päivääkään, että annoin ihastuksen kasvaa rakkaudeksi ja päädyimme suhteeseen. 

Nyt koen olevani kuitenkin sellaisessa taitekohdassa, että en enää yhtään tiedä mihin päin olisi syytä kulkea. Edelleen korostan sitä, että 90% ajasta olen onnellinen ja haluan elää tuon ihmisen kanssa. Lähes päivittäin koen ihan valtavia rakkauden ja arvostuksen tunteita häntä kohtaan ja ollessani hänen kanssaan en haluaisi olla missään muualla. Arvostan enemmän kuin osaan kuvaillakkaan sitä, että hän on valmis tekemään hyvin paljon suhteemme eteen ja tiedostaa melko hyvin ongelmakohtia itsessään ja on valmis niitä muuttamaan. Suureksi osaksi hän on niin huomaavainen ja rakastava, viihdyn hänen kanssaan paremmin kuin ehkä kenekään koskaan.

Mutta se 10% on synkkää. Niin synkkää ja ahdistavaa. Pelottavaa ja musertavaa.

Kumppanini on äärettömän impulsiivinen. Tuntuu hyvin paljon siltä, että hänessä on kaksi täysin eri puolta. Alussa hyväksyin tuon toisen puolen kaikkinensa, ja pystyin jollain tavalla tukemaan häntä negatiivisten tunteidensa kanssa. Ja hän osasi sitä arvostaa. Impulsiivisuudella on monenlaisia ilmenemismuotoja ja edelleen uskon pystyväni hyväksymään osan siitä osaksi elämääni. Sitten on se raivo. Silmitön huutaminen ja tavaroiden hajottaminen. Muiden tolkuton syyttäminen. Uhkailu. Tämä käytös kohdistuu vain hyvin harvoin suoraan minuun. Huutaa toki joka kerta kun riitelemme ja uhkaa esimerkiksi tehdä itselleen jotain mutta minua ei ole koskaan uhannut fyysisesti satuttaa enkä sitä varsinaisesi pelkääkään. Saattaa uhkailla myös erolla tai sillä että lähtee itse pois eikä halua olla kenekään kanssa enää missään tekemisissä. Näissä tilanteissa olen ollut pääasiallisesti se empaattinen ymmärtäjä. Ymmärrän, että hän ei tarkoita kaikkea mitä vihamielissään sanoo. Ymmärrän, että ihminen huutaa usein siksi että tuntee olevansa nurkkaan ahdistettu eikä kykyä muunlaiseen reflektioon ole. Ymmärrykseni vuoksi siedän mielestäni hyvin paljon käytöstä, jota en osakseni kuitenkaan ansaitsisi.

Pahimman aggressiivisuuden hänessä aiheuttaa lapset. Joskus myös ex-kumppani, mutta tavallaan koen että se asia ei kuulu mulle ja siitä pystynkin itseni syrjäyttämään ja poistumaan paikalta. Mutta ne lapset… Olen täysin neuvoton ja hukassa. Tilanteet lasten kanssa kärjistyy välillä niin nopeasti, etten ehdi edes tajuta mitä tapahtuu. Ja vaikka ehtisinkin, olen aika hankalassa asemassa, koska uskon että pystyisin estämään tilanteiden kärjistymisen mutta se vaatisi että astun täysin kumppanini päälle, mitätöiden hänet lastensa edessä. Koen, että silloin kun omat lapseni eivät ole paikalla, kunnioitan kumppanini ja hänen lastensa äidin kasvatusmetodeja enkä voi niihin puuttua. Ikäänkuin sivusta katsojana huomaan tietysti asioita jotka kasvattavat pahojen yhteenottojen riskejä, mutta en vain koe olevani siinä asemassa että voisin niihin puuttua. Olen kyllä yrittänyt joskus mutta jostain syystä kumppanini ei ole ehkä täysin ymmärtänyt näkökulmiani koska useasti viittaa siihen että minun mielestäni lapsia ei saisi komentaa ollenkaan ja annan omien lasteni pompottaa täysin itseäni. No, lyhyesti ja tiivistettynä; kasvatustapamme ovat hyvin erilaiset. 

Kun sitten tulee se tilanne, että mieheni raivostuu lapsilleen/lapselleen ja minä näen heti alusta alkaen että tilanteeseen nähden miehen reaktio on kohtuuttoman voimakas ja ylimitoitettu. Näen lasten hädän ja neuvottomuuden ja näen että isän käytös provosoi lapsia jatkamaan omaa raivokasta käyttäytymistä. Tilanne kulkee ahdistavaa noidankehää. Mies ei enää näe itsessään vikaa. Haluaisin katkaista tilanteen mutta ainoa keino olisi puuttua miehen käytökseen ja en uskalla tehdä sitä lasten edessä koska se provosoisi lapsilla jo ennestään olevaa kokemusta siitä että isä toimii väärin. Näissä tilanteissa myös lapset luonnollisesti alkavat kaivata äitiään ja haluavat hänestä turvaa. En koskaan pysty korvaamaan sitä turvaa jota oma äiti voi antaa. Pystyn kuitenkin lähes 100 prosenttisesti luottamaan että kumppanini ei käytä kuitenkaan fyysistä väkivaltaa lapsiinsa, sitä en tavallaan noissa tilanteissa joudu pelkäämään. Mutta se henkinen väkivalta näyttää silmittömältä ja jossain vaiheessa tullaan siihen kohtaan etten enää osaa toimia millään tavalla vaan lamaudun niin että koen ikäänkuin irtaantuvani koko tilanteesta ja paikasta ja olen vain jossain hyvin kaukana. Huudon äänet kuuluu jostain mutten enää saa sanoista selvää. Aloitan ns. ryppyjen siloittelun. Keräilen heiteltyjä tavaroita, järjestelen pakonomaisesti esineitä joita eteen sattuu. Kun sitten huomaan, että huuto on loppunut, romahdan. Koen tuskaisaa syyllisyyttä siitä että en osannut tukea kumppaniani, en rauhoittaa häntä. Alan kokea jopa että olen tavallaan osasyyllinen koko tilanteeseen. Olenko sanonut jotain väärää? 

Ja tässä tuleekin se, mikä minua eniten satuttaa: kumppanini ei ymmärrä käytöksensä vaikutusta minuun. Tuntuu, että hän olettaa että minun pitäisi olla täysin tyyni ja normaali ja rakastaa hänet pois omasta pahasta olostaan. Olen iloinen, että hän ymmärtää käytöksensä vaikutuksen lapsiinsa ja kokeekin varmasti mielettömän suurta tuskaa ja ahdistusta aina raivokohtauksensa jälkeen. Haluaisin siinä häntä myös auttaa mutta kertakaikkiaan en pysty koska koen itse olevani täysin arvoton ja oikeudeton omiin tunteisiini. Hän on sanonut sen hyvinkin suorasti että ei ymmärrä miksi minä mökötän siitä jos hän riitelee omien lastensa kanssa. Olen yrittänyt kertoa, etten mökötä. Lamaannun. Ahdistun. Pelkään. Olen syvästi pettynyt, että hänellä ei ole mitään ymmärrystä siitä että tottakai hänen käytöksensä vaikuttaa minuun. Hän on pyytänyt kertomaan, miten se vaikuttaa ja miltä se tuntuu. Olen yrittänyt, mutta siinäkin epäonnistunut. Hän sanoo, että joko itken tai olen hiljaa – ei välimuotoa. Sitten kun puhun, puhun väärin. Puhun liikaa. Hänellä on myös tapana alkaa puhua päälleni tai poistua toiseen huoneeseen. Tarvitsen todella apua siinä, että osaisin kertoa tuntemukseni hänelle. Olen naiivisti kuvitellut, että se on jonkinlainen itsestään selvyys että aggressiivisesti/impulsiivisesti/raivokkaasti käyttäytyvä ymmärtää (ei raivonvallassa vaan myöhemmin) kuinka paljon se sattuu lähellä oleviin ihmisiin. 

Kun raivo kohdistuu lapsiin, on mielestäni ensisijaista käydä asia heidän kanssaan läpi mahdollisimman pian. En ole asettamassa itseäni lasten edelle. Olen valmis odottamaan vuoroani. Mutta kun sitä vuoroa ei tule. Voi tulla lause ”anteeksi kun huusin sulle”, mutta anteeksi on vain sana, jos sen taustalla ei ole myötätuntoa.

Mieheni myös unohtaa asioita joita vihanvallassa on sanonut. Voinko palata näihin asioihin vai onko parempi antaa olla? Joskus jää mietityttämään hyvin paljon jotkut sanat mutta olen koettanut ajatella että niillä ei ole oikeaa tarkoitusperä eikä hän ajattele oikeasti niin.

Olen tosiaan siinä tilanteessa että pitäisi päättää että riittääkö voimavarani tähän suhteeseen. Hyvistä ajoista saan niin paljon voimaa ja energiaa että koen niiden kantavan huononkin yli. Olen kuitenkin huomannut, että miehen ymmärtämättömyys minua kohtaan lisääntyy mitä pidemmälle suhde etenee. Ne asiat joita hän ennen sanoi minussa rakastavansa (kiltteyteni, ymmärtäväisyyteni, huolehtivaisuuteni) nousee hänen puheissaan esiin negatiivisessa sävyssä. Alan itsekin epäillä jo itseäni. Ja kaikkea. 

Tilannettamme vaikeuttaa minun ammattini ja sen mukanaan tuoma osaaminen. Koulutukseni puolesta olisin pätevä niin haastavien lasten, kuin epävakaan kumppaninkin kanssa. Kumppanini kokee mahdollisesti jonkinlaista alemuuden tunnetta siitä, että minulla on vahva osaaminen ihmismielen kanssa. Itse en koe että osaamisestani olisi itselleni työvälineitä. Timpuri osaa rakentaa vapaa-ajalla talon mutta mielenterveyshoitaja ei osaa hoitaa itseään tai läheisiään. Mieheni kuitenkin piikittelee usein sillä, että kun minä tiedän aina kaikesta kaiken. Se sattuu. Ammattiani enemmän kuitenkin tietoisuuteni pohjalla on kokemukset. Olen itse sairastunut post traumaattisen stressireaktion jälkeiseen masennukseen ja ahdistuneisuushäiriöön. Kävin pitkän ja hankalan tien itseni hoitamisen kanssa. Toipumisestani ei ole kovin kauaa, ja huomaan olevani vieläkin hyvin heikoilla sen suhteen että melko pienet omahoidon laiminlyömiset aiheuttaa takapakkia. Aloitin syksyllä masennuslääkityksen uudelleen koska kesällä elelin vähän miten sattuu ja se kostautui aikamoisena uupumuksena. Tiedän siis hyvin, mitkä asiat vaikuttaa mielenterveyteen kohentavasti ja mitkä heikentävästi. Samalla kun yritän parhaani mukaan elää niin että voisin hyvin, haluaisin tukea kumppaniani toimimaan samoin jotta voisimme yhdessä voida hyvin. Nykyään kuulen kuitenkin usein häneltä aika syyttäviä kommentteja siitäkin. En ilmeisesti osaa tässäkään asiassa tuoda itseäni esiin oikein tai sitten hänen negatiivinen ajattelutapansa aiheuttaa sen että hän näkee kaiken positiivisen minussa negatiivisena. Koska kyllä, pidän erittäin positiivisena asiana sitä että kykenen toimimaan siten että voin hyvin. En vaadi ihmeitä, en vaadi oikeastaan yhtään mitään. Olen kertonut, että on muutama perusasia joista en voi oman mielenterveyteni takia tinkiä ja osa niistä on toki sellaisia jotka vaativat miestäni toimimaan tietyllä tavalla mutta osa vaatii vain vähän ymmärrystä. Näistä perusasioistakin olen ollut valmis tulemaan vastaan ja tullutkin. Olen alkanut tuntemaan, että nämäkin asiat ovat väärin. Mietin, pystynkö hoitamaan itseäni tässä suhteessa jos hoitokeinoni ärsyttää? Mistään sen radikaalimmasta ei ole siis kysymys kuin säännöllinen ja palauttava uni ja jotta se on mahdollinen, täytyy päivässä olla riittävästi aktiivisuutta ja illassa taas rauhallisuutta, riittävä veden juonti. Koska kumppanillani on omia psyykkisiä haasteita, toivoisin tottakai että hän omaksuisi tiettyjä yksinkertaisia tapoja joilla voi vaikuttaa positiivisesti omaan vointiin ja jaksamiseen. Enää en vain uskalla ottaa mitään kantaa mihinkään, vaikka tarkoittaisin hyvää, koska viimeistään riitatilanteessa sanani kääntyvät minua vastaan. Häpeän kaikkea sitä osaamistani josta ennen olin iloinen ja haluaisin mitätöidä kaiken mitä olen kokemuksieni kautta oppinut jotta olisimme täysin samalla viivalla, josko silloin olisi helpompaa?

En haluaisi luopua tästä suhteesta, mutta en halua menettää omaa terveyttänikään. Kumppanin ymmärtämättömyys tunteitani kohtaan saa mut tuntemaan itsekin tunteeni mitättömiksi. Olen tosi hädissäni ja kaipaan neuvoja ja apua 🙁 On kovin vaikea elää suhteessa jolla ei näe tulevaisuutta ja en pysty tässä tilanteessa nähdä enää yhteistä tulevaisuutta koska ajattelen että yhteinen tulevaisuus tarkoittaa myös jossain vaiheessa yhteistä kotia. Yhteinen koti taas ei ole mitenkään mahdollinen niin kauan kun kumppanini kokee että huutaminen on normaalia. Kuten olen tuonut esille, olen kyllä ymmärtäväinen että muutos ottaa aikansa mutta sitä en pysty hyväksymään että kumppani ei ymmärrä kuinka paljon raivokohtaukset ja tunteideni mitätöinti vaikuttaa. Nyt minuun ja hänen lapsiin, mutta mahdollisessa tulevaisuudessa myös minun lapsiini.

Onko mulla oikeus tulla ymmärretyksi vai vaadinko liikaa? Onko mulla oikeus pelätä jos raivo ei kohdistu suoraan minuun? 

Käyttäjä Outside000 kirjoittanut 18.02.2021 klo 16:15

Hei!

Olen itse elänyt hyvin vastaavankaltaisessa parisuhteessa. Tulikin heti mieleeni muutama aihetta koskeva artikkeli, jaan ne sinulle tähän luettavaksi ja tueksesi.

 

Lähde: hyvaterveys.fi

Vihan tunteet eivät laimene ärräpäitä päästelemällä vaan opettelemalla mielenhallintaa, psykologi Sanna Aulankoski kirjoittaa.

Miksi ihminen on aina vihainen ja huutaa toisille, vaikka monet asiat ovat ihan hyvin? Mieheni komentelee muita perheenjäseniä ja kiukustuu pienimmästäkin vastoinkäymisestä. Esimerkiksi jos hän tai joku muu unohtaa jotakin tai jokin tavara menee rikki, ärräpäät raikuvat. Mikään askare ei hänen mielestään suju muilta, mutta ei hän jaksa myöskään neuvoa vaan tuiskii kärsimättömänä. Rauhoituttuaan hän puolustautuu sanomalla, että räyhääminen helpottaa oloa. Miten elää ja toimia tällaisen kiukkupussin kanssa? Malli ei ole hyvä lapsillekaan, jotka pienempänä pelkäsivät hänen raivonpuuskiaan mutta ovat nyt tottuneet päästöihin. Välillä tuntuu, että olen perheen ainoa aikuinen ja kärsin tilanteesta. LÄHIOMAINEN

Myönteisten tunteiden tapaan myös kielteisillä tunteilla on tehtävänsä. Vihan tunteet voivat viestiä esimerkiksi epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Ilman suuttumusta emme kykenisi reagoimaan erilaisiin epäkohtiin. Kielteisistä tunteista syntyy ongelma, jos ne ovat jatkuvia, aiheettomia tai niihin
liittyvää käytöstä ei hallita.

Jatkuva vihamielisyys voi johtua masennuksesta, ahdistuksesta tai stressistä. Stressaantuneena mitättömätkin asiat ärsyttävät ja aiheuttavat tunnekuohuja. Myös liiallinen päihteiden käyttö voi ylläpitää kielteisyyttä. Joskus taustalla on fyysisiä sairauksia.

Johtuivatpa kielteiset tunteet mistä tahansa, niihin on hyvä suhtautua toisin kuin niistä juontuvaan käytökseen. Tunteita ei tarvitse vaimentaa. Kannattaa ajatella, että tuntemukset tulevat ja menevät. Tunteiden hyväksyminen on parhaita keinoja vapautua tunteiden ylivallasta.  

Käytöstä sen sijaan on tarpeen hallita, olkoonkin ettei piintyneistä toimintatavoista ole helppo poisoppia. Tavat, joilla tunteiden vallassa toimitaan, ovat juurtuneet osaksi elämää joskus jo lapsuudessa tai nuoruudessa. Osaltaan aggressiivista käytöstä voi ylläpitää se, että joillekin vihamielisyys on osa minäkuvaa ja saattavat ajatella, että tosimies pitää perheensä ojennuksessa pelolla.

Kerrot miehesi kiukkuisuuden ilmenevän ainakin puheen tasolla, huutamisena ja kiroiluna. Sadattelun on joissakin tutkimuksissa todettu helpottavan fyysistä kipua. Paras tunteiden lievittämisen keino se ei kuitenkaan ole. Vaikka ärräpäät hetkellisesti helpottaisivat oloa, pidemmällä aikavälillä ne lisäävät aggressiivisuutta.

Mielenterveyden ammattilaisetkin ajattelivat pitkään, että reipas vihan tunteiden purku on aika ajoin hyväksi. Uskottiin, että mieli on kuin painekattila. Tutkimukset ovat osoittaneet oletuksen vääräksi; vihan avoin ilmaisu pikemminkin vahvistaa aggressioita.   

Olisi tärkeää, että saisit miehesi näkemään kiukkuisuutensa koko perhettä koskevana ongelmana ja asiana, jonka hän halutessaan saa hallintaan. Voit kannustaa häntä muutokseen tuomalla esiin, miten mukavaa teillä on niinä hetkinä, jolloin ongelmaa ei ilmene. Jos se ei auta, kannattaa haitoista puhua vakavasti.

Jos saat miehesi motivoitumaan muutokseen, voisit halutessasi toimia hänen ”koticoachinaan”. Vihamielinen käytös on mahdollista saada kuriin mielensisäisellä sparrauksella. Jos ajatusten hallinta tuntuu liian vaikealta, voi ongelmakäyttäytymisen katkaista toiminnalla: toiseen huoneeseen poistuminen, kävelylenkki tai musiikin kuuntelu voivat rauhoittaa. Joskus on hyödyllistä sopia merkki, jolla muut perheenjäsenet voivat muistuttaa uusista toimintavavoista tunneryöpyn ensioireissa.

Käynti lääkärin puheilla olisi hyväksi taustalla mahdollisesti vaikuttavien sairauksien poissulkemiseksi. Myös terveelliset elämäntavat ja riittävä liikkuminen ovat tärkeitä keinoja rauhallisemman elämänasenteen opettelussa.

Osallistuminen äijäjoogaan voisi olla mitä parhainta terapiaa miehellesi. Jo liikunta itsessään rauhoittaa mieltä. Lisäksi ryhmässä hän saattaisi omaksua uudenlaisia suhtautumistapoja toisiin ihmisiin ja elämään.

Ylläolevassa artikkelissa nimenomaan puhutaan siitä mikä teidänkin tilanteessa on ilmeinen ongelma. Miehesi ei näe että kiukkuisuutensa on kaikkien läheisten ongelma, ei vain hänen. Kerroit että miehesi on valmis tekemään paljon muutoksia ja näkee itsessään myös virheitä, tuskin silloin on kyse narsistisesta persoonallisuudesta ja mie jaksan uskoa kirjoituksesi perusteella että hän ainekin ajatuksen tasolla on valmis kohtaamaan ongelman ja ymmärtämään sen vaikutukset myös sinuun.

Toinen artikkeli on vähän karumpi, mutta itse huolestuin jollain tasolla ajatuksistasi että sinussa olisi vikaa ja ikäänkuin sinun tulisi sopeutua kaikkeen huonoon käytökseen jotta miehesi ei vain lakkaisia siuta rakastamasta.

Lähde: terve.fi

"Mieheni saa raivokohtauksia, varsinkin yliväsyneenä. Hän tekee vaativaa työtä, suorittaa ja stressaa asioita ja sitten räjähtelee. Pahimpien riitojen aikaan alkuvuosina hän kävi kerran pari käsiksi, mutta nykyisin hän vain käyttäytyy uhkaavasti.  Muutama vuosi sitten hän lopulta suostui lääkärin juttusille ja sai Sepram-nimistä mielialalääkettä. Se on auttanut huomattavasti arjessa ja vähentänyt hänen suuttumispiikkejään. Hän saattaa silti edelleen kiukustua, paiskoa tavaroita tai ylireagoida tilanteisiin. Jos ulkopuoliset sattuvat näkemään, tunnen häpeää.Yritän yksin kannatella arkea ja onnistunkin siinä. Mutta mieheni raivokohtausten jälkeen tunnen pettymystä, surua ja arvottomuutta ja itkeskelen muutaman päivän. Hän ei pyydä anteeksi vaan puolustelee itseään ja yrittää oikeuttaa käyttäytymisensä. Hän kykenee myös ilkeyteen ja ivallisuuteen. Kun keskustelemme ongelmasta, hän sanoo aina rakastavansa minua.Tunnen ajoittain suurta surua, pettymystä ja vihaakin. Olen joskus miettinyt eroa, mutta pelko surusta ja kaipauksesta on niin iso, etten ole tohtinut.Miehessäni on kaksi aivan vastakkaista puolta. Sitä toista puolta rakastan. Hän ei suostu terapiaan, joten ainoa mahdollisuuteni on löytää uusi tapa nähdä tilanteemme. Voinko muuttaa itseäni niin, että tilanne ei haavoita minua?”

<h2 class="HeadingM-sc-4ymwex-0 bEniRS">Psykologi Ilona Rauhalan vastaus </h2>

Olet sairastunut läheisriippuvuuteen. Olet naimisissa aggressiivisesti ja narsistisesti käyttäytyvän henkilön kanssa ja ajattelet, että kysymys on siitä, että sinun täytyisi muuttaa itseäsi jollain tavalla. Todennäköisesti miehesi toivoo, että oppisit sietämään hänen arvaamatonta ja epäarvostavaa käyttäytymistään paremmin. Vaikuttaa siltä, että ajattelet näin jopa itse.Määritelmän mukaan läheisriippuvuus syntyy, kun ihminen elää voimakkaan ilmiön läheisyydessä eikä kykene käsittelemään tätä ilmiötä persoonallisuudessaan vaan sopeutuu sen olemassaoloon.Sinun tapauksessasi tämä voimakas ilmiö on arvaamaton ja aggressiivinen puolisosi. Kehotan sinua lukemaan lisää läheisriippuvuudesta.Et ole pystynyt käsittelemään kokemaasi huonoa ja tuhoavaa käytöstä kuten pitäisi, vaan yrität sopeutua siihen. Kärsit ja suret tilannetta etkä näe, että ratkaisu on poistua tämän ilmiön vaikutuspiiristä. Siinä olet oikeassa, että ainoa, jota voit auttaa, olet sinä itse.Kerrot, että miehessäsi on kaksi vastakkaista puolta. Miehesi rakkauden vakuuttelut ovat vain selittelyä, jos käytös on silti toistuvasti rakkaudetonta.

 

Sulla miehesi käytös ei liene rakkaudetonta. En sanoisi siulle että lähde. Suhteessa vaikuttaa olevan paljolti hyvääkin. Ehkä jaksatte hioa?

 

Vielä haluan onnitella sinua itsesi hoitamisesta. Masennus ja ahdistus eivät ole helppohoitoisimpia sairauksia ja vaativat pitkäjänteistö työtä. Hienoa kuulla että voit hyvin! Pidä siitä kiinni. Paljon voimia siulle ja teille!

Käyttäjä Anton91 kirjoittanut 18.02.2021 klo 16:27

Itselläni on epävakaa persoonallisuus ja tunnistin itseäni huonoina aikoina kirjotuksestasi. Suomessa ei ole virallisena diagnoosina mutta ite pohtinut paljon että mulla varmasti rinnalla on IED. Kannattaa lukaista aiheesta. Itseä ja vaimoa helpottanut kyllä oma diagnoosi ja sen ymmärtäminen ja hyväksyminen.

Ei mullekkaan ole ollut helppo myöntää miten perhe kärsinyt sillon kun räyhäsin ku mielipuoli. Ei kenenkään pitäis omasta kodista joutua lähtemään pakoon kun puoliso pelottaa. Sen ymmärtää ja se hävettää mutta jotenkin sälyttää muiden niskaan että se oma pahaolo helpottais.

Itse käyn skeematerapiassa ja huolehdin jaksamisesta hyvin niin ei ole tullut enää noita raivareita. Aika säännöllistä elämää pitää elään, niin pysyy virkeenä ja ei kiristä hermot niin paljoa. Heti jos tulee jotain että nukkuu huonommin tai muuta niin tulee sellanen sumusen uupunut olo ja se on riski just sille että räjähtelee ja kaikki ärsyttää. Jos sun miehellä ei ole epävakaata niin voisko olla just ied, tai suomessa tunnustutettu toistuvat raivokohtaukset? Käyttääkö päihteitä?

Itse ns potilaana toivottelen sulle tsemppiä ja sitä että jaksaisit olla vierellä ja ihailtavasti olet tainnut jaksaakin. Ei varmasti pahuuttaan sua mollaa.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00522

Toistuvista raivokohtauksista kärsivällä henkilöllä ilmenee useita erillisiä jaksoja, joiden aikana hän on kyvytön hillitsemään aggressiivisuuttaan. Sen seurauksena ilmenee vakavia päällekarkauksia tai omaisuuden tuhoamista. Väkivaltaisuus on selvästi suhteetonta mihinkään ennakoivaan tapahtumaan tai stressitekijään nähden. Aggressiivisuus ja raivokohtaus eivät ole luonteeltaan tarkoitushakuisia, vaan heijastavat henkilön kyvyttömyyttä hallita aggressiivisia impulssejaan.

Toistuvista raivokohtauksista kärsivä on usein, mutta ei suinkaan aina, luonteeltaan aggressiivinen ja helposti ärtyvä myös raivokohtausten välillä. Usein hän myös kärsii samanaikaisesti jostain persoonallisuushäiriöstä.

Raivokohtauksia voi joskus ilmetä myös joissakin muissakin psykiatrisissa sairauksissa tai persoonallisuushäiriöissä, etenkin jos henkilö on käyttänyt alkoholia tai huumeita tai on niiden käytön lopettamisen jälkeisessä vierotusoirevaiheessa 

Raivokohtaukset ilmenevät ensi kerran nuoruudessa tai ennen kolmenkymmenen vuoden ikää. Myöhemmällä iällä ilmenevien raivokohtausten taustalla on usein joko alkoholin tai huumeiden käyttö, aivovamma tai jokin aivosairaus.

Toistuvien raivokohtausten syytä ei tarkoin tiedetä, mutta sen arvellaan liittyvän aggressiivisuutta ja impulsiivisuutta säätelevien keskushermoston osien häiriöön. Erilaiset aivovammat lisäävät vaikeutta hallita aggressiivisia tunteita. Raivokohtausten taustalla ovat joskus myös koetut traumaattiset kokemukset tai erilaiset torjutut tai tukahdutetut vihantunteet. Tällöin raivokohtaus ilmenee äkillisesti tilanteessa, joka muistuttaa lapsuuden aikaisista traumaattisista väkivaltatilanteista.

<h2 id="s1"></h2>
Toistuvista raivokohtauksista kärsivän tulee ehdottomasti välttää alkoholin ja huumeiden käyttöä, koska niiden alaisena on vaikeampi hallita aggressiivisia impulsseja. Raivokohtauksista kärsivän kannattaa pyrkiä täysraittiuteen, koska pienikin määrä alkoholia heikennyttää kykyä hallita impulsiivisuutta. Kohtauksista kärsivän ja hänen läheistensä tulee välttää tilanteita, jossa syntyy helposti riitaisaa väittelyä.

Toistuvista raivokohtauksista kärsivän kannattaa aina kääntyä lähiviikkojen kuluessa lääkärin tai psykiatrin puoleen. Osa raivokohtauksista kärsivistä voi hyötyä huomattavasti joko masennuslääkkeistä, mielialantasaajalääkkeistä tai psykoosilääkkeistä. Jos raivokohtausten taustalla ovat aikaisemman elämän traumaattiset kokemukset tai tukahdutetut raivon tunteet, raivokohtauksista kärsivä saattaa hyötyä asianmukaisesta trauma- tai psykoterapiasta.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 18.02.2021 klo 20:52

Hei Enosaaenpysty,

en tiedä, mitä sanoisin, mutta yritän kertoa joitain omia ajatuksiani näin ulkopuolelta, koska sellaisia ymmärsin sinun pyytävän muilta ihmisiltä.

Kumppanisi ei tule muuttumaan. Kannattaa tehdä päätös tältä pohjalta. Et pysty muuttamaan häntä, vaikka ymmärtämyksesi tai rakkautesi määrä olisi kuinka suuri tahansa. Kukaan ei pysty muuttamaan ketään, jos tuo toinen ihminen ei itse halua muuttua. Silloinkin hän muuttaa itseään itse.

Toivot ymmärretyksi tulemista kumppaniltasi, ja todella toivoisin, että sitä saisit, mutta minusta näyttää varsin selvältä, ettei se tule tuossa suhteessa toteutumaan. Jos tilanne on pahenemassa eikä paranemassa, kehityksen suuntakin on päinvastainen kuin se, mitä toivot. Minusta ilmaiset tilanteen olevan menossa huonommaksi.

Minusta osa vaikeista kysymyksistäsi kuulostaa siltä kuin olisit jo menettänyt omaa elämääsi jossain määrin, vaikeissa olosuhteissa. Silti ymmärrät, ettei yhteinen koti ole mahdollinen niin kauan kuin kumppanisi kokee huutamisensa normaalina ja jatkaa sitä. Minusta on tärkeää, että sinulla on tästä selvä käsitys.

Jollain tavalla koen ymmärtäväni, mikä voi pitää ihmistä kiinni kuvaamassasi suhteessa. Hyviin asioihin tarttuu helposti sillä tavalla, että kuvittelee muuten menettävänsä juuri ne ja ettei saisi niitä koskaan enää mistään muualta. Ikään kuin menettäisi sitten aivan kaiken, jos menettää tämän.

Tottakai sinulla on oikeus pelätä, jos pelottaa. Sehän on hirvittävää, jos raivo kohdistuu lapsiin, vaikkeivät he tällä kertaa olisikaan sinun lapsiasi. Aikuisen ihmisen raivon kohdistuminen kenen tahansa lapseen on kauheaa. Sellaista on aivan hirvittävää katsoa vierestä. Et varmasti tarvitse tällaisen todistamista enää elämääsi. Mietin, joutuvatko lapsesikin kestämään samaa kuin sinä, näkemään sitä vierestä. Etkä myöskään sinä itse saa joutua sellaisen kohteeksi.

Kirjoitat: "Tarvitsen todella apua siinä, että osaisin kertoa tuntemukseni hänelle." Ymmärsin kirjoituksestasi, että olet jo onnistunut ilmaisemaan varsin monta kertaa tuntemuksistasi. Voisiko olla niin, että hän ei kykene ottamaan vastaan, kun ilmaiset tuntemuksiasi? Siihen ei auta mikään, jos niin on. Kaikki eivät pysty siihen. Heitä ei voi muuttaa.

Osaat pitää kiinni hyvinvoinnin perustarpeista, kuten riittävästä unesta ja aktiivisuuden ja rauhoittumisen säätelystä. Minusta on todella hienoa, että pystyt pitämään kiinni tällaisista asioista ja itse tiedät, mitä tarvitset hyvinvointisi lähtökohdaksi. Jos kumppanisi ei halua toimia samoin, häntä ei voi muuttaa. Mielestäni hän saa aikuisena ihmisenä elää niin kuin hän itse haluaa. Jos hän vaikkapa valvoo yöt ja riehuu illat, hän on sellainen ihminen. Se on sitten toinen asia, haluatko elää sellaisen ihmisen kanssa, jolla on niin erilainen tapa elää. Vaikka hän elää eri tavalla, hänellä ei mielestäni ole mitään oikeutta estää sinua toimimasta terveiden elintapojen ja hyvinvointiisi liittyvien tarpeiden toteuttamisessa (omalla kohdallasi ja lastesi kohdalla). Kaikilla on oikeus elää niin kuin itselle on hyväksi. Tosin parisuhteessa on pakko tehdä myös kompromisseja, mutta perustarpeet pitäisi pystyä säilyttämään molemmilla. Molempien pitäisi pystyä kunnioittamaan niitä ja järjestämään elämä niin, että molemmat saavat hyvinvointinsa perusasiat järjestettyä, esimerkiksi riittävän yöunen itselleen sopivalla rytmillä tai riittävän usein terveellisen ruuan, jolla voi hyvin.

Rohkaisen hakemaan ammattiapua itsellesi, ammatistasi huolimatta (tai ehkä juuri sen ansiosta, ymmärtäen ammattiavun arvon ja mahdollisuudet), koska vaikuttaa siltä, että olet suhteessa tiedostavampi osapuoli, joka yrittää kaikkensa. Sinun on aika saada oma elämäsi takaisin, ennen kuin hukut kokonaan tuohon suhteeseen. Tarvitset voimia lapsiasikin varten. Ja sitä ennen oman itsesi hyvinvointia varten.